مهم ترین فاکتورهای گوگل در رتبه بندی سایت - آژانس دیجیتال مارکتینگ پرانتز

مهم ترین فاکتورهای گوگل در رتبه بندی سایت

گوگل موتور جست و جوی هوشمند ویژه ای است که برای رتبه بندی سایت ها موارد زیادی را در نظر میگیرد. شما به عنوان سئوکار باید تمامی فاکتور مهم رتبه‌بندی سایت در گوگل را بلد باشید و در پروژه های خود این فاکتور ها را پیاده کنید. اگر تا به حال تجربه زیادی در زمینه سئو کردن گوگل نداشتید پیشنهاد میشود حتما این مقاله را تا آخر بخوانید تا با این فاکتور های مهم رتبه بندی آشنا شوید. به یاد داشته باشید که هر پروژه ای وابسته به هر موضوعی که دارد نیاز دارد یک سری از فاکتور های مهم گوگل روی آن پیاده سازی گردد. پس در ادامه با مقاله مهم ترین فاکتورهای گوگل در رتبه بندی سایت پرانتز همراه باشید تا به معرفی این نکات بپردازیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • سئو چیست؟
  • مهم ترین فاکتورهای گوگل در رتبه بندی سایت

سئو چیست؟

قبل از اینکه به بررسی این فاکتور های مهم بپردازیم، می خواهیم بررسی کنیم که اصلا سئو یعنی چی؟ سئو به مجموعه کارها و فعالیت هایی گفته میشود که شما انجام می دهید تا سایت شما در برابر سرچ یک سری از کلمات جزو 10 نتیجه برتر گوگل قرار بگیرد. حالا انجام این مجموعه فعالیت ها مهم ترین کار سئوکاران است. هر سئو کاری بر اساس تجربه و دانشی که دارد می تواند مطابق قوانین گوگل عمل کند و سایت ها را در SERP اصلی قرار دهد.

سئو چیست؟

مهم ترین فاکتورهای گوگل در رتبه بندی سایت

در این مرحله می خواهیم به فاکتور مهم رتبه‌بندی سایت در گوگل بپردازیم و آن ها را شرح دهیم پس با پرانتز همراه باشید.

1.چگالی کلمات کلیدی

به نسبت استفاده از کلمات کلیدی در محتوا، چگالی کلمات کلیدی نامیده میشود. شما باید با تکرار کلمه کلیدی در محتوای خود دائم به گوگل از اهمیت کلمه کلیدی متذکر شوید. اما چند نکته مهم در این زمینه وجود دارد که در استفاده از کلمات کلیدی خود زیاده روی نکنید. اگر از افزونه Yoast SEO استفاده می کنید، حتما مشاهده کردید که هر موقع از کلمات کلیدی در متن زیاد استفاده می کنید به شما هشدار می دهد که زیاده روی نکنید. زیرا زیاده روی در این مورد برای شما امتیاز منفی به همراه خواهد داشت.

2.سرعت بارگذاری سایت و صفحات سایت

سرعت بارگذاری سایت، یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن دقت شود و گوگل هم در رتبه بندی حتما به این نکات توجه می کند. یکی از مواردی که در سرعت سایت اهمیت دارد، انتخاب هاست مناسب است. حتما از اهمیت خرید هاست مناسب با کارفرما صحبت کنید که باید هزینه مناسبی را در این زمینه بپردازند. از شرکت های معتبر هاست خریداری کنید که آپ تایم آنها 99 درصد باشد، پشتیبانی سریعی داشته باشد و مهم تر از همه معتبر باشد.

از افزونه های کاربردی استفاده نمایید و افزونه های زیادی را در سایت خود نصب نکنید. افزایش تعدد افزونه ها باعث سنگین شدن سایت میشود و هرچه سایت سنگین باشد باعث کند شدن آن میشود. می توانید برای جلوگیری ازکند شدن از افزونه های کاربردی مانند Wp Rocket استفاده نمایید و در سایت خود نصب نمایید. در این افزونه کد های CSS  و JS شما که فضای زیادی را اشغال می کند و باعث کندی میشود را حجمش را کم کرده و به افزایش سرعت سایت کمک می کند. همچنین CDN های یکی از مواردی هستند که به افزایش سرعت سایت شما کمک می کنند. می توانید نمونه های خارجی و داخلی CDN ها را برای سایت خود نصب نمایید و به افزایش سرعت سایت خود کمک کنید. دقت داشته باشید گوگل یکی از افرادی است که به سایت شما سر میزند و در صورت کند بودن سایت شما امتیاز منفی را دریافت می کنید.

3. ریسپانسیو بودن سایت برای گوشی های موبایل

یکی از موارد مهمی که امروزه توجه گوگل به آن افزابش پیدا کرده است، واکنش گرایی یا ریسپانسیو بودن سایت است. بر اساس آمار منتشر شده امروزه بیش از 2/3 سرچ های گوگل بر مبنای تلفن های همراه صورت میگیرد. به این معناست که سایت شما باید برای انواع تلفن های همراه طراحی شده باشد و به خوبی نمایش داده شود. اگر سایت شما برای گوشی ریسپاسیو یا واکنش گرا نباشد. به عبارتی ساده تر سایت شما در تلفن های همراه نمای خوبی نداشته باشد (محتوا ها نا خوانا باشد، تصاویر خیلی کوچک و یا بزرگ باشند، دکمه های منو و تماس با ما در سایت به راحتی پیدا نشود و…..) باعث میشود کاربر از سایت شما خارج شود و به راحتی شما این ترافیک و این مشتری بالقوه را از دست می دهید. طبق آمار روزانه ممکن است تعداد زیادی از این افراد وارد سایت شما شوند و به همین دلیل مشابهه از آن خارج شوند، موضوعی که شما شاید حتی به آن فکر نکنید زیرا شما فقط سایت خود را از طریق دسکتاپ نظاره گر بودید. پس اصل واکنش گرایی مهم ترین نکته ای است که به آن باید توجه داشته باشید و حتما این موضوع را رعایت کنید. پس همین الان با گوشی موبایل به سایت خود سر بزنید تا این ایرادات را برطرف کنید.

4. محتوای مرتبط با جست و جو

یکی از مواردی که برای گوگل اهمیت دارد این است که شما کاربران گوگل را فریب ندهید یعنی اینکه مطابق با محتوای سرچ شده کاربران به آنها محتوای سایت خود را نشان دهید. اگر میان کلمات سرچ شده و محتوای سایت شما مطابقت موجود نباشد، گوگل برای شما امتیاز منفی در نظر میگیرد. سعی کنید محتوا های با کیفیت و نزدیکی را به موضوع سایت خود منتشر کنید تا پاسخ سوالات کاربر را بدهد.

5. محتوای تکراری و کپی شده

یکی از مواردی که بسیار برای گوگل تاثیر دارد این است که شما محتوای تکراری و کپی شده ای را به کاربران نمایش دهید. کاربران انتظار دارند وقتی وارد سایت شما میشوند محتوایی تازه و یونیک ای را مطالعه کنند اما اگر متوجه شوند که محتوای سایت شما تکراری است به سرعت سایت شما را ترک می کنند که از نظر گوگل نکته منفی تلقی میشود.

6. بهینه سازی تصاویر

تصاویر سایت شما باید کاملا بهینه و مطابق قوانین گوگل باشد. سایز عکس های صفحه باید مطابق با ابعاد سایت باشد، (عکس ها نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشد.) حتما متن جایگزین یا alt را مطابق با کلمات کلیدی قرار دهید. حتما حجم تصاویر سایت را بهینه قرار دهید می توانید از ابزار های آنلاین کاهش حجم عکس آنلاین استفاده نمایید.

7. عدم به روزرسانی محتوای سایت

شما باید محتوا هایی که قبلا نوشته اید را ولی الان به هر دلیلی آن را رها کرده اید را به روز رسانی نمایید. گوگل برای این کار الگوریتم هایی قرار داده است و برای محتوا هایی که آپدیت می شود و ایراد و اشکالات آن برطرف میشود امتیاز ویژه ای در نظر گرفته است. پس حتما به محتوا های قدیمی سایت خود سر بزنید و ایرادات آن را برطرف کنید و محتوای جدید به آن بیافزایید

8. استفاده از کلمات کلیدی در هدینگ ها

شما باید در تگ های هدینگ های H1 H2 H3….. از کلمات کلیدی استفاده نمایید. این کار اهمیت کلمه کلیدی  را نشان می دهد . گوگل متوجه میشود که این کلمه از اهمیت بالایی برخورددار است.

9. استفاده از کلمات کلیدی در دامنه

اگر بتوانید در دامنه سایت خود از کلمه کلیدی استفاده نمایید از ویژگی و امتیاز مثبت گوگل برخورددار میشوید. تقریبا این مورد یک سیگنال مناسب برای گوگل است.

10. مدت زمان ثبت دامنه

مدت زمان ثبت دامنه یکی از مواردی است که گوگل به آن توجه میکند و بر اساس صحبت یکی از کارشناسان گوگل تاریخ انقضای یک دامنه را به عنوان یک فاکتور و اعتبار سایت در نظر گرفته میشود.

11. لینک های داخلی

لینک سازی داخلی سایت باید به صورت زنجیره قوی تمامی محتوا های سایت را به یک دیگر متصل کند. به صورتی که کاربران بتوانند از یک صفحه سایت به راحتی به صفحه دیگر منتقل شوند. رعایت لینک های داخلی از اهمیت بالایی برخورددار است و یکی از موارد مهم سئو داخلی تلقی میشود. پس حتما در لینک سازی داخلی سایت خود دقت لازم را داشته باشید و محتوا های سایت و محصولات راه با لینک سازی به هم متصل کنید.

12. عدم داشتن لینک های شکسته

وجود لینک های شکسته یا به عبارتی ارور 404 برای سایت به شدت مضر است. شما باید لینک های شکسته سایت خود را به حداقل برسانید. وفتی تعداد این لینک های شکسته و ارور های 404 افزایش یابد، گوگل تصور می کند که شما سایت را رها کرده اید و همین موضوع باعث می شود تا امتیاز منفی از جانب گوگل دریافت کنید.

13. برطرف کردن خطاهای HTML

خطاهای HTML معمولا در هنگام برنامه نویسی سایت رخ می دهد، در این هنگام سایت پر از خطا ها و ارور های HTML میشود که باید حتما با برنامه نویس و طراح سایت خود صحبت کنید تا خطاها بر طرف شود.

14. اعتبار دامنه DA

اعتبار دامنه یا DA یکی از مواردی است که گوگل برای رتبه بندی سایت در نظر میگیرد. شما می توانید عدد اعتبار دامنه سایت خود را از طریق سایت MOZ مشاهده کنید و هرچه اعتبار این دامنه بالاتر باشد.

15. دسته بندی صفحات سایت

شما باید موضوعات، محصولات و… سایت خود را به صورت منظم دسته بندی نمایید تا کاربر بتواند به آسانی به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشته باشد. گوگل این سیگنال ها را در نظر میگیرد و امتیاز مثبتی را در نظر میگیرد.

16. استفاده از کلمات کلیدی در URL سایت

اگر کلمه کلیدی سایت شما در URL سایت وجود داشته باشد، یک سیگنال قوی از طرف گوگل دریافت میشود و امتیاز مثبت برای آن در نظر گرفته میشود.

17. استفاده از سایت مپ Site map

گوگل از طریق سایت مپ محتوا های سایت شما را بررسی می کند، بنابراین وجود سایت مپ برای سایت ضروری است و از جانب گوگل امتیاز مثبت در نظر گرفته میشود.

18. سایت با تجربه کاربری مناسب

سایت شما باید کاملا بر اساس نیاز کاربر و سلیقه کاربری طراحی شود. اگر تمامی این نکات رعایت شود می توان گفت که سایت شما تجربه کاربری مناسبی را دارد و امتیاز مثبتی را از جانب گوگل دریافت می کند.

19. صفحه تماس با ما

این صفحه یکی از مواردی است که در اعتماد سازی کاربران بسیار موثر است. کاربران وقتی مطمئن شوند کسب و کار شما آدرس و شماره تماس درستی دارند به سایت شما اعتماد می کنند تا از شما خرید انجام دهند. در صفحه تماس با ما سایت خود حتما آدرس دقیق و لوکیشن سایت خود را قرار دهید، شماره تماس و آدرس ایمیلی که به آن پاسخگو باشید را حتما قرار دهید و تجربه نشان داده است خیلی از کاربران قبل از اینکه خرید خود را نهایی کنند وارد صفحه تماس با ما میشوند و با شماره تماس موجود در سایت تماس میگیرند تا از سایتی که میخواهند از آن خرید انحام دهند، مطمئن شوند.

فاکتور های مهم در گوگل

20. گواهینامه SSL

گواهینامه SSL یکی از موارد مهمی است که امنیت کاربر را تامین می کند، برای گوگل اهمیت زیادی دارد که شما اطلاعات کاربران را از هکر ها محفوظ نگه دارید. گواهینامه امنیتی یکی از آن مواردی است که شما باید حتما آن را رعایت کنید.

21. وجود نظرات کاربران در سایت

نظرات کاربران و مشتری هایی که قبلا از شما خرید انجام داده اند چه منفی چه مثبت به قدری ارزشمند است که باید در سایت خود از آنها استفبال کنید. افراد زیادی وجود دارند که فقط با تحت تاثیر گرفتن از این نظر ها از شما خرید انجام می دهند. حتما در طراحی سایت قسمتی را برای نظرات کاربران در نظر بگیرید تا از جانب گوگل امتیاز مثبت دریافت نمایید.

22. استفاده مکرر از پاپ آپ ها

گوگل در نظر گرفته است سایت هایی که از پاپ های بیش از حد و آزار دهنده برای کاربران استفاده می کنند امتیاز منفی در نظر می گیرد. پاپ آپ ها باید اصولی و برنامه ریزی شده استفاده گردد.

23. بهینه سازی بیش از اندازه سایت

برای بهینه سازی موتور جست و حوی گوگل باید تمامی قوانین را به صورت اندازه استفاده نمایید. اگر بیش از اندازه بهینه سازی کنید، گوگل برای شما امتیاز منفی در نظر میگیرد.

24. ریدایرکت ها

تغییر مسیرهای نادرست و زیاد نباید اتفاق بیفتد. این گزینه نه تنها موجب جریمه شدن سایت می‌شود، بلکه گاهی سایت را از حالت ایندکس خارج می‌کند.

25. استفاده از نام برند بدون لینک دهی

گاهی اسم یک برند در سایت‌های مختلف گفته می‌شود بدون اینکه به آن سایت لینکی داده شود. این موضوع هم برای رتبه‌بندی گوگل یک سیگنال اعتبار شناخته می‌شود.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
17 types of marketing campaigns to inspire your next creative project

17 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ برای ایده به پروژه خلاقانه بعدی شما

آنچه در این پست میخوانید اجزای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی موفق17 نوع نمونه کمپین بازاریابی1. کمپین آگاهی از برند2….

بیشتر بخوانید
10 Tips for Using Video Content on Your E-Commerce Website

10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاهی

آنچه در این پست میخوانید 10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاه آنلاین شما1. فیلم های…

بیشتر بخوانید
Social Media Marketing

7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2024

آنچه در این پست میخوانید 7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی شبکه های اجتماعیمخاطبان خود را پیدا کنیدافزایش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره شرکت طراحی سایت پرانتز

شرکت طراحی سایت پرانتز یک شرکت معتبر و حرفه‌ای در زمینه طراحی و توسعه وبسایت‌ها در شهر کرمان است. این شرکت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی وبسایت، به ارائه خدماتی با کیفیت و برتر در حوزه طراحی سایت می‌پردازد. از ابتدای تأسیس، هدف اصلی این شرکت ارائه راهکارهای بهینه و با کیفیت در زمینه ساخت و توسعه وبسایت‌های سازگار با اصول سئویی بوده است.