هاست لینوکس چیست؟ و چه تفاوتی با هاست ویندوز دارد؟ - آژانس دیجیتال مارکتینگ پرانتز

هاست لینوکس چیست؟ و چه تفاوتی با هاست ویندوز دارد؟

هاست لینوکس چیست؟ و چه تفاوتی با هاست ویندوز دارد؟

اینکه هاست لینوکس دقیقا چیست؟ سوالی است که در این مقاله به طور کامل به آن پاسخ داده می شود. هاست لینوکس یا همان Linux hosting نوعی از میزیانی وب می باشد که سیستم عامل سرور یا در واقع میزبان ارائه دهندۀ خدمات آن، لینوکس می باشد.

عملکرد هاست لینوکس چگونه است؟

یک سری سرورها هستند که روی آن ها سیستم عامل لینوکس نصب شده است، به این سرورها سرور لینوکسی می گویند و در اصل به هاست هایی که روی این سرورها قرار گرفته اند، هاست لینوکس می گویند. سیستم عامل لینوکس همچنین، متن باز می باشد و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که به هر شکلی که می خواهند، در هسته سیستم عامل تغییراتی را ایجاد کنند، دقیقا همین ویژگی متن باز بودن سیستم عامل لبنوکس، یکی از دلایل محبوبیت آن می باشد.

متن باز بودن یک برنامه به چه معناست؟

اصطلاح متن باز یا همان open-source، به طور کلی به هر برنامه ای که توسعه دهندگان بتوانند آزادانه آن را تغییر دهند اشاره می کند، معمولا برنامه ها یا نرم افزارهایی که به شکل متن باز نوشته می شوند، به عموم مردم این قابلیت را می دهد که به کدهای آن دسترسی داشته باشند و بتوانند بر حسب نیاز خود، تغییر و سفارشی سازی کنند.

پیشنهاد میشه بخوانید...
17 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ برای ایده به پروژه خلاقانه بعدی شما

این نوع برنامه های متن باز، کدهایش برای هر شخصی قابل بازبینی، بررسی و توسعه هست که برنامه نویسان با دستکاری و تغییر در قسمتی از نرم افزار، عملکرد و کارکرد آن را تغییر می دهند، همچنین می توانند اشکالات آن برنامه را برطرف کنند و یا ویژگی های خاصی به آن اضافه کنند.

برای کارکردن با هاست لینوکس نیاز هست که اطلاعاتی دربارۀ سیستم عامل لینوکس داشته باشیم؟

اصلا نیاز نیست و چون فضای هاست لینوکس به صورت گرافیکی است، به شما این امکان را می دهد که از طریق مرورگر وب وارد محیط مدیریتی هاست شوید و حتی نیازی به داشتن دانش تخصصی برای کار با لینوکس و سیستم عامل آن ندارید.
هاست لینوکس چیست؟

ویژگی های هاست لینوکس چیست؟

  • داشتن امنیت بسیار بالا که بر اساس سیستم عامل لینوکس هست.
  • کارایی بالا و عملکرد قوی به دلیل بهینه بودن سیستم عامل لینوکس.
  • امکان اجرای آسان و حرفه ای PHP با عملکرد بسیار خوب نسبت به هاست ویندوز
  • امکان استفاده از دستورات HTML در آن
  • امکان استفاده از بانک اطلاعاتی MYSQL با کارایی فوق العاده و سرعت زیاد
  • نصب و راه اندازی سیستم های مدیریت محتوا که بر اساس PHP هستند، مانند: وردپرس، جوملا و دروپال با کارایی قوی نسبت به هاست ویندوز

معایب هاست لینوکس

اینکه هاست لینوکس چیست را تا به الان کاملا متوجه شدیم و به بررسی ویژگی های آن پرداختیم ولی هر هاستی یک سری معایب هم دارد که لینوکس هم از این موضوع مستثنا نیست. یکی از معایب هاست لینوکس، پشتیبانی نکردن از زبان های دات نت فریم ورک هست. مورد بعدی عدم پشتیبانی از نرم افزارها و سرویس های ویندوزی است.

مقایسه ای بین هاست لینوکس و هاست ویندوز

در همین لحظه ویندوز و لینوکس بیشترین طرفداران را در سرتاسر جهان دارند، ولی اینطور که مشخص است، لینوکس محبوب تر است زیرا مزیت های آن نسبت به دیگر هاست ها بیشتر است.

پیشنهاد میشه بخوانید...
مدیر سئو کیست؟ همه چیز درباره 0 تا 100 وظایف مدیرسئو

سیستم عامل های هاست لینوکس و ویندوز

همانطور که در بالا ذکر شد، قابلیت متن باز بودن لینوکس باعث شده تا کاربران آزادانه تغییرات خود را روی آن انجام دهند اما از سوی دیگر سیستم عامل ویندوز این ویژگی را ندارد و شما فقط می توانید از شرکت مایکروسافت آن را تهیه کنید. مورد دیگری که باعث برتری لینوکس نسبت به ویندوز شده است، قیمت آن می باشد، شما به راحتی می توانید سیستم عامل لینوکس را به صورت رایگان تهیه کنید، اما ویندوز به شکلی است که باید از شرکت مایکروسافت همراه با لایسنس خریداری کنید.

وب سرور مورد استفاده

امروزه زبان های برنامه نویسی مختلفی برای ساخت و طراحی سایت وجود دارد که این زبان شامل: PHP, Asp.net, javaScript, python می باشند. هر وب سروری هم از زبان های مشخصی پشتیبانی می کند و اینگونه نیست که همۀ زبان ها برای یک وب سرور باشد. وب سرور هاست لینوکس آپاچی(apache) است که از زبان های برنامه نویسی رایج مانند PHP پشتیبانی می کند. اما در طرفی دیگر ویندور تنها از وب سرور خود که IIS هست، پشتیبانی می کند. علاوه برآن ویندوز از زبان برنامه نویسی ASP.NET استفاده می کند، پس کاربران باید زبان های برنامه نویسی برای سایت خود را مبنایی برای انتخاب هاست قرار دهند.

تفاوت کنترل پنل ها

مسئه دیگر، کنترل پنل های این دو و واسط گرافیکی آن ها می باشد، شما تحت هیچ شرایطی نیاز به نصب سیستم عامل لینوکس و ویندوز برای استفاده از هاست های ان ها ندارید، چون که این سیستم عامل روی سروری نصب می شوند و شما با استفاده از رابط های گرافیکی که ارائه شده است، به راحتی می توانید سایت خود را مدیریت کنید، در حال حاضر هاست لینوکس از کنترل پنل های خیلی خوبی مانند: Cpanel و Direct admin استفاده می کند، کار با این کنترل پنل ها حتی برای افراد مبتدی هم ساده هست. برای هاست ویندوز هم از رابط گرافیکی plesk یا Zpanel استفاده می شود.

پیشنهاد میشه بخوانید...
انتخاب رنگ مناسب برای دکمه "افزودن به سبد خرید"

سرعت هاست لینوکس و ویندوز

یکی از مهم ترین عوامل جلب رضایت کاربران ویسایت ها سرعت می باشد و اگر بخواهیم هاست لینوکس را با هاست ویندوز به مقایسه بگذاریم، هاست لینوکس به دلیل داشتن ابزارهای بیشتری جهت بهینه سازی و افزایش سرعت سایت، در برخی موارد از ویندوز بیشتر هست، اما این مورد را فراموش نکنید که بخش زیادی از سرعت سایت های موجود مربوط به سخت افزار سرور هست.

سیستم های مدیریت محتوا (CMS)

در حوزۀ سیستم های مدیریت محتوا (CMS) نیز برتری با هاست لینوکس هست زیرا زبان برنامه نویسی لینوکس PHP می باشد و چون اکثر سیستم های مدیریت محتوا از زبان PHP پشتیبانی می کنند پس نقطه مثبتی برای لینوکس می باشد. اما در طرف دیگر هاست ویندوز این ویژگی را ندارد و  از سیستم های مدیریت محتوایی مانند: وردپرس، جوملا، دروپال و بسیاری از CMS های دیگر پشتیبانی نمی کند.

هاست لینوکس چیست؟

cpanal و میزبان هاست لینوکس چیست؟

میزبانی لینوکس برای افرادی که در زمینه طراحی وب فعالیت می کنند، عامل مهم و اصلی می باشد. بسیاری از توسعه دهندگان برای مدیریت کردن بستر میزبانی خود به سی پنل مراجعه می کنند. در واقع ما از ویژگی های سی پنل برای پیاده سازی عملیات اصلی خود بر روی پلتفرم لینوکس استفاده می کنیم. علاوه بر آن با استفاده از آن می توانیم همۀ کارهای توسعه خود را در یک مکان واحد و مشخصی انجام دهیم. همچنین با استفاده از Cpanel می توانیم وب سایت ها را منتشر کنیم. با استفاده از cPanel به راحتی هرچه تمام تر وب سایت ها را منتشر کنید، دامنه ها را مدیریت کنیم، حساب های ایمیلی ایجاد کنیم و یا فایل ها را ذخیره کنیم.

پیشنهاد میشه بخوانید...
پربازدیدترین سایت های ایران

بخواهیم صادقانه بگوییم، کاربران به طور خودکار به لینوکس cPanel دسترسی ندارند. cPanel در اصل یک برنامه شخص ثالث است، اما ارائه دهندگان میزبانی امکان دارد آن را در بسته های میزبان خود قرار دهند. به عنوان مثال: GoDaddy بسته ای را ارائه می دهد که میزبانی لینوکس را با رابط cPanel به ما ارائه خواهد داد. همچنین می توانید وردپرس را با cPanel نصب کنید.

چه کسانی باید هاست لینوکس  بخرند؟

شاید تعجب کردید ولی دقیقا هست و داشتن میزبان لینوکس برای همۀ سایت ها و افراد مناسب نیست. فقط برای افرادی که در ادامه ذکر می شود، مفید هست:

  • افرادی که قصد دارند از سیستم های مدیریت محتوا یا سایت سازها بر اساس PHP برای راه اندازی سایت خود استفاده کنند، سیستم هایی مثل: وردپرس، جوملا و دروپال
  • افرادی که می خواهند از بانک اطلاعاتی MYSQL برای راه اندازی و بالا آوردن سایت خود در اینترنت استفاده کنند.
  • و در آخر افرادی که از زبان برنامه نویسی HTML استفاده می کنند و به سرعت و کارایی خوبی نیاز دارند.

جمع بندی

در این مقاله تمام تلاش خود را بر این گذاشتیم تا پاسخ سوال هاست لینوکس چیست؟ را به صورت جامع مورد بررسی قرار دهیم و تمام ابعاد آن را توضیح دهیم تا شما انتخاب درستی در زمینۀ انتخاب هاست های موجود داشته باشید. در دنیای امروز با توجه به پیشرفت تجارت آنلاین، رقابت بین بیزینس های مختلف بیشتر شده است و ما انواعی از سایت ها را می بینیم که با زبان های برنامه نویسی مختلف ایجاد شده اند و با توجه به رواج سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا، برای میزبانی به هاست های لینوکسی احتیاچ دارند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
17 types of marketing campaigns to inspire your next creative project

17 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ برای ایده به پروژه خلاقانه بعدی شما

آنچه در این پست میخوانید اجزای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی موفق17 نوع نمونه کمپین بازاریابی1. کمپین آگاهی از برند2….

بیشتر بخوانید
10 Tips for Using Video Content on Your E-Commerce Website

10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاهی

آنچه در این پست میخوانید 10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاه آنلاین شما1. فیلم های…

بیشتر بخوانید
Social Media Marketing

7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2024

آنچه در این پست میخوانید 7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی شبکه های اجتماعیمخاطبان خود را پیدا کنیدافزایش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره شرکت طراحی سایت پرانتز

شرکت طراحی سایت پرانتز یک شرکت معتبر و حرفه‌ای در زمینه طراحی و توسعه وبسایت‌ها در شهر کرمان است. این شرکت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی وبسایت، به ارائه خدماتی با کیفیت و برتر در حوزه طراحی سایت می‌پردازد. از ابتدای تأسیس، هدف اصلی این شرکت ارائه راهکارهای بهینه و با کیفیت در زمینه ساخت و توسعه وبسایت‌های سازگار با اصول سئویی بوده است.