نحوه بررسی سلامت سایت وردپرسی - آژانس دیجیتال مارکتینگ پرانتز

نحوه بررسی سلامت سایت وردپرسی

یکی از چالش هایی که امروزه تمامی وب مستر ها و طراحان سایت با آن روبرو هستند این است که بتوانند سلامت یک سایت را بررسی نمایند و از سالم بودن آن اطمینان داشته باشند. امروزه آنقدر مسئله امنیت سایت به بحث مهم و جدی تبدیل شده است که باید همواره تمامی نکات جانبی را برای رعایت کردن مسائل امنیتی برقرار کنیم. امروزه درصد قابل توجهی از وبسایت های موجود در جهان توسط سیستم مدیریت محتوای وردپرسی تهیه و تولید میشود. که در ایران هم به همین شیوه است، سیتم مدیریت محتوای وردپرس به دلیل همه گیری بالایی که دارد بیشترین محبوبیت را میان طراحان سایت دارد، شما با ابزار هایی که در این مقاله معرفی میکنیم میتوانید وب سایت خود را از لحاظ مشکلاتی در هسته وردپرس (هسته اصلی سایتتان)، افزونه ها، پوسته ها، پایگاه داده وبسایت و… بررسی نماید. وجود مشکل در هر کدام از این بخش ها میتواند برای شما مشکلات زیادی را به وجود آورد که اگر جلوی این مسائل گرفته نشود از لحاظ امنیتی مشکلات جدی برای سایت شما به وجود میاید. در ادامه این مقاله همراه پرانتز باشید تا به توضیح مفصل درباره ی نحوه بررسی سلامت سایت وردپرسی بپردازیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • امنیت سایت چیست و چرا اهمیت دارد؟
  • نحوه بررسی سلامت سایت وردپرسی
  • نحوه تست سلامت سایت وردپرسی

امنیت سایت چیست و چرا اهمیت دارد؟

به انجام مجموع دستورالعمل ها و فرآیند هایی که یک کسب و کار برای بالا بردن امنیت و به حداقل رساندن نفوذ هکر ها انجام میدهد، برقراری امنیت سایت گفته میشود. امنیت سایت به تنهایی بیان نمیشود بلکه زیرشاخه های زیادی دارد که اگر امنیت هرکدام به خوبی تامین شود در نهایت میتوان گفت سایت از امنیت خوبی برخورددار است. این زیر شاخه ها شامل امنیت سرور، امنیت اینترنت، امنیت شبکه، امنیت سیستم عامل و….میشود. به این نکته توجه کنید که برقراری امنیت سایت نباید تجربه کاربری را به هم بریزد. برای مثال کاربر وقتی وارد سایت شمت میشود و میخواهد خرید انجام دهد هر 5 دقیقه یک بار یاید ثابت کند که ربات نیست و یا وقتی کاربر در صفحه کاربری خود است هر چند لحظه ای از سایت بیرون میافتد تا دوباره رمز خود را وارد کند. تمامی این موارد برای برقراری امنیت بسیار خوب هستند اما رضایت کاربری را تا حد زیادی کاهش میدهند.برقراری امنیت سایت به قدری اهمیت دارد که گوگل برای آن یک امتیاز جدا و تاثیر گذار برای رتبه دهی وبسایت ها در نظر گرفته است.

پیشنهاد میشه بخوانید...
بهترین پلاگین های شبکه های اجتماعی در دنیا (نقد و بررسی)

امنیت سایت برای گوگل مهم است!
گوگل بسیار زیاد به امنیت سایت اهمیت میدهد و در واقع جزو یکی از فاکتور های رتبه دهی این موتور جست و جو به شمار میرود. پس در مرحله اول اگر به سئو سایت خود اهمیت میدهد و جزو موارد مهم در کسب و کار شما به حساب میاید پس حتما متخصص سئو درباره ی اهمیت امنیت سایت به شما توضیح داده است. زمانی که شما امنیت سایت خود را به خوبی برقرار میکنید، گوگل متوجه خواهد شد که شما به کاربران اهمیت داده و اطلاعات آنها را حفظ میکنید بنابراین به سایت شما امتیاز میدهد و شما را جزو نتایج برتر قرار میدهد.

احتمال آسیب به سایت به حداقل میرسد!
زمانی که امنیت سایت شما به خوبی برقرار باشد احتمال حمله و هک کردن به کمترین میزان خود میرسد، تمامی حملات نا موفق خواهد بود و نیرو های شما به جای اینکه انرژی خود را صرف درست کردن آسیب ها کنند به چیدن استراتژی های فروش میپردازند و راهکار های اصولی برای افزاش فروش و گسترش جامعه هدف ارائه میدهند.

نحوه بررسی سلامت سایت وردپرسی

در این بخش قصد داریم به نحوه بررسی سلامت سایت وردپرسی بپردازیم ولی قبل از آن میخواهیم بیان کنیم که ما میتوانیم این بررسی را از جهات مختلف برای وبسایت خود بررسی نماییم.

بررسی سلامت سایت از لحاظ امنیتی

شما میتوانید از لحاظ امنیتی سایت خود را بررسی نمایید و به سلامت آن امتیاز دهید. همانطور که در بالاتر به آن اشاره کردیم، امنتی سایت یکی از فاکتور های اساسی گوگل برای امتیاز دهی است. اگر سایت شما مشکلات امنیتی داشته باشد، کاربران به سایت شما مراجعه نخواهند کرد و همین عدم مراجعه به سایت میتواند مشکلات متعددی را به وجود آورد. حالا به چه صورتی سلامت سایت را از لحاظ امنیتی برقرار کنیم: در ادامه بررسی خواهیم کرد.

افزونه های غیر فعال را پاک کنید!

خیلی از وبسایت ها را هستند که افزونه های زیادی را در سایت خود نصب کرده اند ولی این افزونه های غیر فعال هستند. اگر در سایت خود افزونه های غیر فعال دارید باید این افزونه ها را پاک نمایید. هرچه قدر تعداد افزونه های غیر ضروری در سایت شما زیاد باشد خطر هک و حمله به سایت هم افزایش می باید. زیرا هکر ها با در نظر گرفتن هر کدام از افزونه ها میتوانند به سایت ها نفوذ کنند. پس اگر افزونه ای در سایت شما وجود دارد که غیر قابل استفاده میباشد.، با پاک کردن آن خطر ابتلا به هک و نفوذ را کاهش دهید.

بروز رسانی هسته وردپرس و افزونه ها:

شما باید به هنگام آمدن نسخه جدید از افزونه ها و یا هسته وردپرس نسبت به بروزرسانی آن به نسخه جدید اقدام نمایید. زیرا معمولا در بروز رسانی ها علاوه بر اینکه ویژگی های جدید و جالبی به افزونه ها اضافه میشود معمولا باگ ها و نقاط ضعف افزونه کاهش پیدا میکند و همین نکته باعث میشود که هکر ها نتوانند به وبسایت شما نفوذ کنندو معمولا هنگامی که وبسایت های هک شده را مورد بررسی قرار میدهیم متوجه می شویم که اکثرا از افزونه های قدیمی و یا وردپرس های قدیمی استفاده میکردند که همین نکته باعث هک شدن سایتشان شده بود. پس برای برقراری امنیت و سلامت سایت حتما افزونه ها و هسته های وردپرس را آپدیت نگه دارید.  و نکته مهم تری اینکه سعی کنید افزونه ها را از مخزن وردپرس و یا مراکز معتبر تهیه و دانلود نمایید. زیرا در سطح اینترنت افزونه های رایگان و آلوده ای وجود دارد که با دانلود و استفاده از آنها به وبسیات خود لطمه جدی وارد میکنید.

پیشنهاد میشه بخوانید...
بهینه سازی دیتابیس وردپرس چگونه انجام می شود؟

پاک کردن پوسته های غیر فعال!

معمولا هنگام راه اندازی سایت طراحان از چند پوسته استفاده میکنند، شما باید در انتهای کار پوسته های اضافی که از آنها استفاده نکردید را پاک کنید. وجود پوسته های اضافی در سایت مانند، افزونه های غیر فعال عمل میکند و امکان نفوذ به سایتتان را افزایش میدهید.

استفاده از گواهینامه امنیتی  SSL !

این روش یکی از روش های مهم امنیت وبسایت است که باید حتما رعایت نمایید. حتی یکی از فاکتور های مهم سئو گوگل است. استفاده از پروتکل امنیتی ربطی به نوع وبسایت ندارد، فکر نکنید که شما وبسایت خبری دارید و نیازی نیست که از SSL استفاده کنید، هر وبسایت با هر موضوعی چه فروشگاهی چه خبری نیاز به این گواهینامه امنیتی دارد. گواهینامه SSL نشان دهنده این است که انتقال اطلاعات بین سرور و سایت امن و رمزگذاری شده است و این عمل باعث میشود تا هکری به اطلاعات شما و کاربران دست پیدا نکند. برای مثال کاربر وقتی می خواهد وارد درگاه پرداخت شود اطلاعات آن حفظ میشود و در دسترس هکر قرار نمی گیرد.

اگر شما از گواهینامه امنیتی استفاده نکنید هنگامی که کاربران سایت شما را در مرورگر کروم یا هر مرورگر دیگری باز می کنند، با جمله این سایت امن نیست مواجه می شوند که این وجه خوبی ندارد . حتی ممکن است کاربر به سرعت سایت شما را ترک کند. این گواهینامه های امنیتی را می توانید از سرویس های ارائه دهنده هاست خریداری کنید. خیلی از این سرویس ها پس از خرید هاست این گواهینامه SSL را رایگان در اختیار شما قرار می دهند و تنها کافیست از آنها بخواهید که برای شما سیستم SSL را فعال کنند. همچنین اگر سایت شما وردپرسی است می توانید از مخزن وردپرس افزونه های امنیتی گواهینامه SSL خوبی را دانلود کرده و روی سایت اجرا کنید. نوجه کنید که حتما از مراکز معتبر این افزونه ها را دانلود نمایید.

پیشنهاد میشه بخوانید...
7 مورد از بهترین قالب ها و پلاگین دایرکتوری وردپرس 2022

با ادامه نحوه بررسی سلامت سایت همراه ما باشید.

برقراری رابط امن میان سایت شما و سایر سرویس ها 

وب سایت شما باید بتواند در مواردی که نیاز به برقراری ارتباط با سرورهای دیگر دارد (مثل مقوله فروش در وب سایت های فروشگاهی) امنیت لازم را داشته باشد. در صورتی که ارتباط وب سایت شما با دیگر سرویس امن نباشد با خطا رو به رو می شوید و کاربران تمایلی زیادی به استفاده از سایت شما نخواهند داشت و همین عدم ورود کاربر به سایت شما موجب میشود که از لحاظ امتیاز دهی گوگل در سطح پایینی قرار بگیرید.

بررسی سلامت

بررسی سلامت سایت از لحاظ سئو

بله تیتر را درست خوانده اید، سئو یکی از موارد بررسی سلامت سایت است. اگر شما در هنگام بهینه سازی موتور های جست و جو تمامی قوانین گوگل را درست انجام دهید و به عبارتی سئو کلاه سفید انجام دهید، سایت شما از لحاظ امنیتی بسیار خوب خواهد بود.

عدم ایندکس شدن محتوای شما توسط موتور های جست و جو

در افزونه یوآست سئو شما این امکان را دارید تا محتوا های خود را از ایندکس شدن تسوط موتور های جست و جو جلوگیری نمایید. این عدم دسترسی مداوم موتور های جست و جو به محتواهای شما باعث میشود تا سایت شما از لحاظ سلامت امتیاز کمتری را کسب نماید.

بررسی سلامت سایت از لحاظ کارایی

هرچه سایت عملکرد بهتری داشته باشد از لحاظ امنیتی هم میتواند ققوی تر عمل کند، مواردی وجود دارند که سلامت سایت را از نظر کارایی در بر میگیرند که در ادامه آنها را بررسی می نماییم.

بروز رسانی نسخه PHP 

میدانیم که سایت های وردپرسی توسط زبان برنامه نویسی PHP پشتیبانی میشود و همین مورد نیاز است که PHP شما به آخرین نسخه موجود به روز شود. نسخه PHP موجود را میتوانید از طریق هاستینگ سایت مدیریت کنید. همچنین از همان طریق هم آن را آپدیت نمایید.

به روز رسانی SQL

در SQL محتوا و تنظیمات وبسایت شما ذخیره میشود که از اهمیت بالایی برخورددار است که باید حتما به روز رسانی شود تا از نفوذ و هک برای آن جلوگیری گردد.

پشتیبانی از UTF8MB4

از این برنامه برای ذخیره سازی پایگاه داده وردپرس استفاده می شودتا به شما کمک می کند پشتیبانی بهتری از زبان های دیگر در وبسایت خود داشته باشید. اگر وردپرس شما از این نسخه پشتیبانی نکند با خطا مواجه می شوید.

عدم در دسترس بودن REST API

از این قابلیت برای برقراری ارتباط میان وردپرس و سرور استفاده می شود. اگر REST API در دسترس نباشد، آنگاه کارایی وب سایت وردپرسی شما با اختلال مواجه می شود.

پیشنهاد میشه بخوانید...
مزرعه لینک چیست؟ آیا مزرعه لینک مرده است؟ روش های جایگزین

نحوه تست سلامت سایت وردپرسی

در این مرحله میخواهیم بررسی کنیم که چگونه سلامت سایت وردپرسی را تست نماییم.

در این مرحله کافیست وارد صفحه ورود وردپرس خود شوید و یا وارد کردن رمز عبور و نام کاربری وارد سایت شوید.(در همین مرحله نیز باید گفت که سعی کنید از نام کاربری و مز عبور غیر قابل حدس استفاده نمایید تا نفوذ هکر ها را به سایت خود از این طریق کاهش دهید.) از منوی سمت راست وردپرس گزینه ابزار ها را انتخاب نمایید، سپس زیر منو سلامت سایت را انتخاب نمایید. وقتی که سلامت سایت را انتخاب می کنید دو قسمت وضعیت و اطلاعات را مشاهده می نمایید. حالا فرق بین دو گزینه وضعیت و اطلاعات چیست؟ شما در قسمت اطلاعات جزئیات مربوط به پیکربندی سایت خود را مشاهده میکنید. در همین قسمت اطلاعات شما با کلیک کپی اطلاعات سایت به کلیپ بورد میتوانید تمامی اطلاعات در دسترس سایت خود را کپی کرده  و روی مکان دیگری ذخیره نمایید. حالا شما در این قسمت اطلاعات مشکلات مربوط به وبسیات را مشاهده میکنید که با کلیک بر روی هرکدام از ارور ها میتوانید اطلاعات دقیق تری را بدست آورید.

شما می توانید به کمک این بخش اطلاعات لازم درباره پیکربندی وب سایت وردپرس خود را مشاهده و مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید مشکلات پیش آمده را برطرف نمایید. این اطلاعات به شما می گوید که دقیقا از چه نسخه وردپرسی استفاده می کنید و چه قابلیت ها و امکاناتی را روی آن دارید. در واقع از بخش اطلاعات سلامت سایت وردپرسی می توانید در زمینه مدیریت بهتر وب سایتتان استفاده نمایید و سلامت ساست را به بهترین نحو ممکن برقرار نمایید.

در بخش وضعیت سلامت سایت شما متوجه میوشید که سایت از لحاظ سلامت در چه وضعیتی قرار دارد. معمولا وضعیت سایت از موارد زیر تشکیل میشود، البته توجه داشته باشید که ممکن است موارد زیر در وبسیات ها متفاوت باشد.

  • مشکلات بحرانی : اگر در سایت مشکلی وجود داشته باشد که بسیار ضروری و مهم باشد در بخش مشکلات بحرانی جای میگیرد.
  • بهبود پیشنهادی : مواردی که چه از نظر امنیتی و چه از نظر کارایی نیاز به بهبود دارند را مشاهده کنید.
  • آزمایش های قبول شده : اگر روی عبارت آزمایش های قبول شده کلیک نمایید، میوانید تمامی موارد بدون مشکل را در جدول مورد بدون مشکل شناسایی شد جای دهید.

سخن آخر: 

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی نحوه بررسی سلامت سایت های وردپرسی صحبت کنیم. اگر وبسایت دارید حتما از وب مستر خود بخواهید که به مسائل امنیتی سایت رسیدگی کند تا مشکلی برای وبسایت و امنیت کاربران به وجود نیاید. اگر در این زمینه تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
17 types of marketing campaigns to inspire your next creative project

17 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ برای ایده به پروژه خلاقانه بعدی شما

آنچه در این پست میخوانید اجزای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی موفق17 نوع نمونه کمپین بازاریابی1. کمپین آگاهی از برند2….

بیشتر بخوانید
10 Tips for Using Video Content on Your E-Commerce Website

10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاهی

آنچه در این پست میخوانید 10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاه آنلاین شما1. فیلم های…

بیشتر بخوانید
Social Media Marketing

7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2024

آنچه در این پست میخوانید 7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی شبکه های اجتماعیمخاطبان خود را پیدا کنیدافزایش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره شرکت طراحی سایت پرانتز

شرکت طراحی سایت پرانتز یک شرکت معتبر و حرفه‌ای در زمینه طراحی و توسعه وبسایت‌ها در شهر کرمان است. این شرکت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی وبسایت، به ارائه خدماتی با کیفیت و برتر در حوزه طراحی سایت می‌پردازد. از ابتدای تأسیس، هدف اصلی این شرکت ارائه راهکارهای بهینه و با کیفیت در زمینه ساخت و توسعه وبسایت‌های سازگار با اصول سئویی بوده است.