مدیر سئو کیست؟ همه چیز درباره 0 تا 100 وظایف مدیرسئو - آژانس دیجیتال مارکتینگ پرانتز

مدیر سئو کیست؟ همه چیز درباره 0 تا 100 وظایف مدیرسئو

مدیر سئو کیست؟ مدیر سئو یا سئوکار ارشد فردی است که مسئولیت سئو یک یا چند وب سایت را دارد. این موقعیت شغلی، مهم و پردرآمد است و به دلیل کاری که انجام می دهد یعنی کسب رتبه های برتر و در نهایت سودی که عاید سایت می شود، بسیار کلیدی است و اگر به یک مدیر سئو تبدیل شوید می توانید در جاهای زیادی مشغول به کار شوید.

مدیر سئو کیست

مدیر سئو یا SEO Management فردی است که مسئولیت نهایی سئو یک تیم را بر عهده دارد. مدیر سئو موقعیت های شغلی بسیاری دارد و به 4 صورت اصلی کار می کند. مدیر سئو می تواند مدیریت یک تیم سئو را داشته باشد. این تیم می تواند اختصاصی برای یک شرکت کار کند یا اینکه همزمان با چند شرکت مختلف کار کند. در این صورت مدیر سئو، مدیریت تیم را بر عهده دارد.

مدیر سئو می تواند خودش به تنهایی کار را انجام بدهد. بعضی از سایت ها و شرکت های کوچک هستند که نه بودجه ماهانه چند ده میلیونی برای سئو دارند و نه لازم دارند که خیلی شدید بر روی سئو کار کنند. در اینصورت یک مدیر سئو به تنهایی برای آن مجموعه کوچک کافی است. او می تواند تمامی کارهای سئو مانند تولید محتوا، سئو محتوا، سئو داخلی و دیگر موارد را خودش به تنهایی انجام دهد یا اینکه از کارفرما بودجه بگیرد و کارهای کوچک را به یک یا چند سئوکار فریلنسر بسپرد.

مدیر ارشد سئو می تواند به صورت فریلنسری کار کرده و پروژه های سئو یا مربوط به سئو بگیرد. ممکن است که یک مدیر سئو نخواهد به هر دلیلی پروژه بگیرد، در آن صورت می تواند به صورت فریلنسری، پروژه های سئو، تولید محتوا، لینک سازی و پروژه های اینطوری بگیرد.

مدیریت سئو دو حالت دارد. حالت اول این است که قراردادی کار کند و مثلا قرارداد ببندد که من بین 6 تا 9 ماه سایت شما را در 20 کلمه با این هزینه بالا می آورم. حالت دوم این است که به صورت پاره وقت و ساعتی یا پروژه ای کار کند. حالت دوم بیشتر در کشورهای خارجی رواج دارد. برای مثال، مدیر سئو پولی دریافت می کند که 2 ساعت مشکلات سئویی این سایت را حل کند یا به صورت پروژه ای مثلا مشکلات مربوط به سرعت یک سایت را حل کند و بابت آن هزینه ای دریافت کند.

مدیر سئو یا مدیر ارشد می تواند برای خودش کار کند. یعنی سایت بزند و آن را سئو کند و از آن کسب درآمد نماید. این روش جدیدا مرسوم تر شده است. چون نیازی نیست که برای پیدا کردن مشتری و کارفرما بگردید و در ادامه هم مشکلاتی مانند تعهد یا مشکلات احتمالی با کارفرما گریبانگیرتان نمی شود. همچنین ما به عنوان یک مدیر سئو به فرض ماهانه 5 میلیون تومان دریافت می کنیم تا یک سایت سئو شود و 6 ماه هم طول می کشد. حالا اگر از این 5 میلیون، ماهانه 2 میلیون هزینه کارهای سئویی باشد ما ماهانه 3 میلیون تومان از یک پروژه سود می کنیم.

برای 6 ماه سودی که ما دریافت می کنیم حدود 18 میلیون تومان است. اما کارفرمایی که سایتش را سئو می کنیم و به صفحه اول می رسانیم ممکن است که با فروش یک ماه گذشته اش، کل 30 میلیون هزینه ای که به شما داده که از آن 30 میلیون تومان 18 میلیونش سود شماست را برگرداند. البته نوش جانش، هزینه ای صرف می کند و زمانی را هم منتطر می ماند و حقش است که سود خوبی بردارد اما اگر یک مدیر سئو به جای کار برای دیگران و آن کارفرما سایت خودش را می زد و روی سئو آن کار می کرد درست است که چند ماه سودی نصیبش نمی شد یا حتی امکان داشت هزینه هایی نیز متحمل شود، اما پس از مدتی سود خوبی برمی داشت.

البته بهترین کار این است که به عنوان یک مدیر سئو، ابتدا جایی استخدام شوید یا پروژه بگیرید. چون نمی شود که برای چند ماه دستمان خالی بماند. تازه ممکن است هزینه های سئویی هم برای سایت خودمان داشته باشیم که باید آن ها تامین کنیم. پس بهترین کار این است که استخدام شوید یا پروژه بگیرید و در کنار آن نیز یک یا چند سایت برای خود بالا بیاورید و روی سئو آن ها کار کنید. پیشنهاد این است که یک سایت بزنید. اما اگر می توانید کار همه آن ها را انجام دهید، پس چند وب سایت بزنید.

مدیر سئو و سئوکار یکی است؟

مدیر سئو و سئوکار یکی هستند؟ تا حدودی بله و تا حدودی خیر. در واقع یک SEO Management باید سئوکار باشد تا سپس تبدیل به مدیر سئو شود. مانند استادیاری که در نهایت تبدیل به استاد دانشگاه یا عضو هیئت علمی دانشگاه می شود، ابتدا باید نکات پایه را بلد باشید و در موقعیت های شغلی پایین تری کار کنید تا تخصص و تجربه کسب کنید و سپس تبدیل به یک مدیر سئو شوید. اما تفاوت این دو در موقعیت شغلی آن ها است.

البته مدیر سئو و سئوکار در دانش های پایه یکی هستند. در منطقی ترین حالت ممکن باید بگویم که مدیر سئو یک سئوکار ارشد است. دقیقا مانند مدرسه که مدیر و معاونان هم روزی معلم بودند و سپس به پست های مدیریتی ارتقا یافتند. پس مدیر سئو یک سئوکار است اما یک سئوکار امکان دارد که مدیر سئو یا سئوکار ارشد نباشد.

مدیر سئو بودن بیشتر به موقعیت هایی که به وجود می آید ربط دارد، یعنی امکان دارد که یک سئوکار به لحاظ دانش هم از مدیر ارشد سئو بهتر باشد اما جایگاه شغلی آن ها به علت های گوناگون متفاوت باشد. بعنی امکان دارد که یک مدیر سئو خوش شانس بوده که در جایگاه شغلی SEO Management مشغول به کار شده است و سئوکار دیگری علم بالایی داشته است اما چنین موقعیتی نسیبش نشده است.

مثلا یکی از موانع بزرگ در پیدا کردن موقعت های شغلی مناسب با دانش و تخصص منطقه زندگی است. ممکن است در منطقه ای باشید که به تخصص شما بهایی داده نمی شود و مجبود می شوید که فریلنسری یا عصویت به عنوان یک عضو از تیم سئو را قبول کنید در حالیکه اگر در شهری پیشرفته تر بودید این احتمال وجود داشت که موقعیت بهتری نسیب شما شود.

وظابف SEO Management

مدیر سئو وظایف زیادی دارد. در ادامه می خواهم به این بپردازم که او چه وظایفی دارد؟

تیم سازی و ساخت تیمی حرفه ای و کاردرست

اولین کاری که یک مدیر سئو باید انجام بدهد این است که باید یک تیم سئو حرفه ای و کاردرست تشکیل بدهد. ممکن است این تیم حضوری در یک دفتر مشغول به کار شوند یا اینکه در مکان های مختلف یه صورت فریلنسری مشغول به کار شوند. نکته مهمی که در تیم سازی باید رعایت شود این است که یک تیم باید حرفه ای باشد تا کارها به درستی پیش برود. اگر اعضایی در تیم وجود داشته باشند که تازه کار باشند و چیزهایی را بلد نباشند، بهتر است که به عنوان یک مدیر سئو به آن ها آموزش دهید که باید چه کارهایی را انجام بدهند.

بهتر است که هر یک از اعضا یک یا چند وظیفه مشخص داشته باشد که مخصوص خودش هستند و اگر مشکلی به وجود آمد می دانید که کدام بخش مشکل دارد و می توانید با همکاری هم آن را حل کنید. اگر همه اعضا بخواهند همه کارها را انجام دهند مانند ضرب المثل آشپز که دوتا شد می شود. مشکلی به وجود می آید که نمی دانیم منشا آن چیست و چگونه به وجود آمده یا مثلا می خواهیم طبق یک پلن خاص لینک بیلدینگ انجام دهیم اما چون چند نفر از اعضا با هم لینک سازی کرده اند پلن به هم می خورد. پس این نکته را هم مد نظر داشته باشید.

وقتی می خواهید برای تیم خود عضو جدید بگیرید ابتدا فرد تازه وارد را چندین بار بررسی کنید. مثلا می خواهید تولید کننده محتوای متنی استخدام کنید یک یا چند بار به او محتوا بدهید و اگر امتحانش را پس داد به صورت جدی با او همکاری کنید. همچنین قبل از استخدام یک فرد تازه در تیم، با او در رابطه با مسائل مالی صحبت کنید و با یکدیگر کنار بیایید و سپس کار را شروع کنید.

مهارت های ارتباطی

وظیفه بعدی یک مدیر سئو که اتفاقا یک مورد مهم است که کاملا به درآمد شما مرتبط است، مهارت های ارتباطی مانند فن بیان است. مهارت های ارتباطی از دو جنبه اهمیت دارد.

  1. با مهارت های ارتباطی می توانید مشتریان جدیدی پیدا کرده و آن ها را پرزنت کنید.
  2. با مهارت های ارتباطی می توانید در اواسط راه و وقتی که به مشکلی برخورد آن را حل کنید.

وقتی که مهارت های ارتباطی را به خوبی بلد باشید مشتری پیدا می شود. به صورت کلی پیدا کردن مشتری جدید کار خیلی آسانی نیست چون به فاکتورهای زیادی ربط دارد که یک فرد در نهایت مشتری شما بشود یا خیر. اما بخش بزرگی از پیدا کردن پروژه را مهارت های ارتباطی تشکیل می دهد یعنی اینکه آن فرد را از کجا پیدا کنید و حالا چگونه با او مذاکره کنید تا راضی شود پروژه اش را به شما بسپرد.

پیدا کردن پروژه

پیدا کردن پروژه از روش های مختلفی صورت می گیرد که مهم ترین آن ها موارد زیر هستند:

  1. آموزش: یکی از بهترین راه ها این است که آموزش بدهید. آموزش در اینستاگرام و سایت و تلگرام. مثلا تلگرام خوراک پادکست است. همچنین می توانید در پلتفرم های برگزاری رویداد و وبینار هم فعالیت کنید. با آموزش دادن افراد بیشتری با شما آشنا می شوند و وقتی کیفیت مطالب شما را ببینند حاضر می شوند که با شما همکاری کنند.
  2. ساخت سایت و سئو: اگر برای خود سایت بزنید و آن را در کلیدواژه های سئویی بالا بیاورید کاربران هدفمندی به سمت کسب و کار شما می آیند که برخی از آن ها به شما پروژه می سپرند.
  3. سایت های فریلنسری: سایت های فریلنسری پروژه های زیادی دارند که اگر بتوانید برخی از آن ها را جذب کنید درآمد خوبی عایدتان خواهد شد. معمولا پروژه های فریلنسری پیوسته نیستند و به فرض از شما می خواهند که یک کار کوچک با مسئولیت محدود انجام دهید.
  4. لینکدین: هر چند که لینکدین در ایران مانند خارج شناخته شده نیست و افراد زیادی را می شناسم که کسب و کار دارند اما در لینکدین نیستند، اما لینکدین یک فرصت فوف العاده است برای اینکه به عنوان مدیر سئو پروژه جذب کنید. چون در لینکدین کسب و کارهایی هستند که به سئو نیاز دارند.

چگونه یک مدیر سئو شویم؟

برای اینکه یک مدیر سئو شوید لازم است که ابتدا دانش های سئویی خود را بالا ببرید. منابع علمی زیادی وجود دارند که می توانید با استفاده از آن ها به یک سئوکار حرفه ای بدل شوید. کانال های یوتیوب و سایت های برتر سئو در ایران و خارج بهترین گزینه ها برای یادگیری هستند. اما پیشنهاد می کنم که اگر می خواهید سئو را خیلی خوب و تجربی یاد بگیرید، همزمان با آموزش طراحی سایت برای خودتان یک سایت بسازید و بر روی سئو آن کار کنید تا به یک سئوکار حرفه ای و با تجربه و بخش مهم یعنی یک سئوکار با نمونه کار و سابقه کار تبدیل شوید.

پس از آن که سئوکار شدید و چندین نمونه کار نیز برای خود پیدا کردید حالا باید به دنبال یک تیم بگردید. پیدا کردن یک تیم اصلی ترین بخش کار است. اینکه شما در آینده توانایی انجام یک پروژه را داشته باشید یه تیمی بستگی دارد که می سازید و اگر تیم خوب و با دانشی بسازید از پس کارهای پیش رو برمی آیید.

کسب درآمد از مدیر سئو

مدیرسئو می تواند از روش های زیادی درآمد داشته باشد. اصلی ترین روش درآمدزایی برای وی این است که پروژه بگیرد. همچنین اگر بتوانید به دنیای آموزش وارد شوید، خیلی خوب می شود چون هم درآمد بالایی دارد و هم بیشتر شناخته می شوید. اگر تبدیل به یک مدیر سئو شدید می توانید از راه های زیر درآمد داشته باشید:

  • گرفتن پروژه های سئو 0 تا 100
  • انجام پروژه های کوتاه مدت فریلنسری
  • استخدام به عنوان کارمند مدیریت سئو
  • فعالیت به عنوان مشاور سئو
  • تدریس سئو
  • فعالیت به عنوان تحلیلگر سئو
  • کار برای خودش: یعنی یک سایت بزند و آن را برای خودش سئو کند. این روش در صورت درست انجام دادن می تواند درآمد بالایی داشته باشد.

نتیجه گیری

مدیر سئو یک موقعیت شغلی جذاب با احترام و پرستیژ بالاست که سودآوری بسیاری بزای کسب و کار های مختلف دارد. اگر به دنبال یک تخصص آینده دار می گردید که البته هم در ابران معتبر باشد و هم در جهان، انتخاب این شغل برای آینده ایده خوبی است. البته سر راه احتمالا با چالش هایی مواجه خواهید شد که بهتر است صبور باشید و این کار را ادامه دهید چون سود مناسبی را عاید شما خواهد کرد. اگر نظری دارید می توانید آن را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
17 types of marketing campaigns to inspire your next creative project

17 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ برای ایده به پروژه خلاقانه بعدی شما

آنچه در این پست میخوانید اجزای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی موفق17 نوع نمونه کمپین بازاریابی1. کمپین آگاهی از برند2….

بیشتر بخوانید
10 Tips for Using Video Content on Your E-Commerce Website

10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاهی

آنچه در این پست میخوانید 10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاه آنلاین شما1. فیلم های…

بیشتر بخوانید
Social Media Marketing

7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2024

آنچه در این پست میخوانید 7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی شبکه های اجتماعیمخاطبان خود را پیدا کنیدافزایش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره شرکت طراحی سایت پرانتز

شرکت طراحی سایت پرانتز یک شرکت معتبر و حرفه‌ای در زمینه طراحی و توسعه وبسایت‌ها در شهر کرمان است. این شرکت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی وبسایت، به ارائه خدماتی با کیفیت و برتر در حوزه طراحی سایت می‌پردازد. از ابتدای تأسیس، هدف اصلی این شرکت ارائه راهکارهای بهینه و با کیفیت در زمینه ساخت و توسعه وبسایت‌های سازگار با اصول سئویی بوده است.