فرق UI & UX، تجربه کاربری و رابط کاربری چه تفاوت هایی دارند؟ - آژانس دیجیتال مارکتینگ پرانتز

فرق UI & UX، تجربه کاربری و رابط کاربری چه تفاوت هایی دارند؟

UX و UI یکسان نیستند، اما حتی افرادی که در حوزه های کاری مرتبط با آن مانند طراحی سایت وردپرس نیز با استفاده از این اصطلاحات به جای یکدیگر سردرگمی را بیشتر می کنند. همه این ها به این علت است که افراد تفاوت های آن ها را متوجه نشده اند. خصوصا وقتی که به لحاظ نوشتاری نیز تا حدودی شبیه هم هستند. در این مقاله UX و UI، تفاوت‌های آنها و اینکه چه کسی برای این دو حرفه کاری مناسب است را تعریف می‌کنیم. اگر می‌پرسید که آیا این مشاغل طراحی برای شما مناسب هستند، ادامه مطلب را بخوانید.

آیا برای ایجاد بهترین سایت، برنامه، بازی موبایل یا هر نوع محصول دیجیتال دیگری کار می کنید؟ اگر در دنیای فناوری زندگی می‌کنید و نفس می‌کشید، تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) اصطلاحاتی هستند که احتمالاً با آنها آشنا هستید.

در دهه های اخیر، طراحی UX و UI در صنعت فناوری محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. به طور معمول مخفف های UX/UI به عنوان طراحی در کنار هم آورده می شوند، آنها توسط شرکت های فناوری با هدف ساخت محصولات برنده اولویت بندی شده اند. UX و UI به حل یکی از بزرگترین معماها در ساخت محصولات دوست داشتنی کمک می کنند: چگونه می توانیم به مردم کمک کنیم تا از یک محصول با سهولت و لذت استفاده کنند؟

بیایید نگاهی به تفاوت این دو حوزه بیندازیم و یک پروژه را شکل دهیم.

چیزی که UX و UI تعریف شده است.

ممکن است شنیده باشید که مردم از UX و UI به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما آنها یکسان نیستند.

طراحی UX چیست؟

تجربه کاربری تجربه کلی یک کاربر با محصولات یا خدمات یک شرکت است. طراحی تجربه کاربری خوب و بد بر اساس آسان یا دشوار بودن تعامل با هر عنصر یا جنبه ای از یک محصول یا خدمات تعیین می شود.

آیا جریان کاربر روان، بدون مشکل و شهودی است یا گیج کننده و غیرقابل تحمل است؟ آیا رنگ و موقعیت دکمه افراد را تشویق به کلیک کردن می کند یا آنها را به تردید می اندازد؟ آیا افزودن مراحل دقیق‌تر به فرآیند فرم پر کردن، وضوح را افزایش می‌دهد؟ آیا بهبود محتوای یک صفحه باعث افزایش تبدیل می شود؟ طراحی UX مسئول پاسخگویی به سوالاتی از این دست است. اما چگونه؟

طراحی UX عمدتاً شامل تحقیق برای درک مواردی مانند نقاط درد مشتری، شکاف‌های احتمالی بازار و تجزیه و تحلیل رقبا است. UX علاوه بر تمرکز بر درک عمیق کاربران و نیازهای برآورده نشده بازار، اهداف و مقاصد تجاری را نیز در نظر می گیرد تا محصولاتی را بسازد که با چشم انداز ها و ماموریت های شرکت هماهنگ باشند. بهترین شیوه‌های UX، تعاملات و برداشت‌های کاربر از محصولات و خدمات را به دلخواه شرکت بهبود می‌بخشد.

تفکر UX همیشه به مخاطبان شما بازمی گردد. با درک اهداف مخاطب هدف، طراحان UX می توانند تصمیمات خوبی بگیرند که مخاطب را به جایی که استراتژی تعیین می کند ببرد.

طراحی UI چیست؟

طراحی رابط کاربری بر روی ظاهر و چیدمان متمرکز است – هر عنصر محصول از جمله دکمه‌ها، نقشه ها، متن، تصاویر، چک باکس‌ها و هر عنصر رابط بصری که افراد با آن‌ها تعامل دارند، چگونه به نظر می‌رسد.

طراحی UX نحوه عملکرد رابط و نحوه تعامل افراد با آن را تعیین می کند و طراحی UI ظاهر و احساس یک رابط را ایجاد می کند. UX بیشتر به جنبه های مفهومی مربوط می شود و UI بر جنبه های زیبایی شناسی محصول تمرکز می کند. پالت های رنگی، سبک دکمه ها، انیمیشن، گرافیک، تایپوگرافی، نمودارها، ویجت ها و بسیاری از عناصر دیگر برای ساخت وب سایت ها، برنامه ها، پلاگین ها، تم ها و غیره. ظاهری مرتب و تمیز داشته باشید در حالی که هنوز به طور مستقیم برای کاربر کاربردی است.

طراحان UX تحقیقات و تحلیل بازار را انجام می دهند تا قبل از طراحی عملکرد یک محصول، خود را در مورد نیازها و خواسته های مشتری آموزش دهند. طراحان رابط کاربری خود را در مورد الگوهای گرافیکی و گرایش های طراحی که با تغییر سلیقه و رفتار مشتریان تغییر می کند، به روز نگه می دارند.

در این عصر چند صفحه‌نمایش که دستگاه‌های تلفن همراه رایج هستند، طراحی واکنش‌گرا بخشی جدایی‌ناپذیر از طراحی UI بوده است. هدف نهایی طراحی واکنش گرا این است که رابط ها را در هر دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه قابل مشاهده کند. طراحان رابط کاربری رابط‌ها را برای دستگاه‌های مختلف بهینه می‌کنند تا محصولات هم برای کاربران دسکتاپ و هم برای کاربران موبایل جذاب باشد. به‌جای ایجاد نسخه‌های مختلف برای دستگاه‌های مختلف، طراحان رابط کاربری نسخه‌ای ایجاد می‌کنند که محتوا و عناصر را برای مطابقت با هر اندازه صفحه نمایش مقیاس می‌دهد.

اصول ضروری UI به طراحان کمک می کند تا تعاملات ظریف و کاربردی و محصولات انسان محور ایجاد کنند.

تفاوت های کلیدی بین UX و UI

UX و UI هر دو مؤلفه های مهمی هستند که می توانند یک محصول را بسازند یا خراب کنند. آنها برای تصمیم گیری در مورد ظاهر و عملکرد یک محصول از نزدیک با یکدیگر همکاری می کنند. چگونه می‌توانیم UX و UI را بیشتر تعریف کنیم تا تفاوت‌های اساسی بین این دو را درک کنیم؟

UX راه حل ها را جستجو می کند و UI ظاهر را تعیین می کند

طراحی UX عمدتاً به انتظارات کاربر از یک محصول یا خدمات مربوط می شود. هدف نهایی UX یافتن و حل مشکلاتی است که مشتریان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

اپلیکیشن موبایل Wealthfront کار بسیار خوبی برای کمک به مشتریان برای کسب سود بیشتر انجام می دهد. تصمیم گیری برای سرمایه گذاری برای کسانی که دانش مالی و تجربه حرفه ای کمی دارند سخت است. برای مقابله با این مشکل، Wealthfront روند را رمزگشایی می کند و به طور خودکار استراتژی های سرمایه گذاری را برای کاربران با هزینه کم اجرا می کند.

هنگامی که شخصی برای اولین بار ثبت نام می کند، برنامه از آنها می خواهد که نظرسنجی ورود را پر کنند تا اطلاعاتی درباره وضعیت مالی خود جمع آوری کنند. بر اساس میزان تحمل ریسک شخصی، برنامه به طور خودکار توصیه هایی در مورد نحوه سرمایه گذاری وجوه آنها در یک سبد متنوع ایجاد می کند.

تمام اطلاعات در یک نوشته واضح و به راحتی قابل دسترسی ارائه شده است. یک مشتری می تواند به راحتی توضیحی در مورد امتیاز ریسک خود بیابد، تخصیص نسبی دارایی های خود را مقایسه کند، و با کلیک کردن بر روی عبارت هایپرلینک روی صفحه، تعاریف ناآشنا را جستجو کند. این UX هوشمند به ایجاد اعتماد و اطمینان در یک سرمایه گذاری نامطمئن مانند سرمایه گذاری و در خود برنامه کمک می کند.

قرار دادن خود به جای مخاطبان به این معنی نیست که طراحی UX در خدمت به اهداف تجاری عملی شرکت نادیده گرفته می شود. مدل کسب و کار فریمیوم Dropbox به تیم UX نیاز دارد تا به KPI تبدیل (شاخص عملکرد کلیدی) دست یابد. آنها باید از استراتژی های UX برای تشویق حساب های رایگان برای ارتقاء در طول سفر محصول استفاده کنند.

Dropbox می‌داند که حساب‌های بدون پرداخت به فضای خالی بیشتری نیاز دارند. اما به جای اینکه منتظر بمانید تا افراد به محدودیت‌های خود برای درخواست ارتقاء برسند، Dropbox به طور مداوم فراخوان‌های اقدام (CTA) را نشان می‌دهد. CTAها محدودیت های یک طرح رایگان را به مردم یادآوری می کنند و فرصت بهره مندی از مزایای برتر طرح کسب و کار ارتقا یافته را ارائه می دهند.

از زاویه ای متفاوت، طراحی UI مسئول شبیه سازی آنچه طراحان UX در پشت صحنه مهندسی می کنند، است. UI رابط محصول را بر اساس الزامات عملکردی ایجاد می‌کند و تئوری‌ها، استانداردها و زیبایی‌شناسی طراحی را برای ایجاد تجربه‌ای در سطح جهانی بر روی صفحه به کار می‌گیرد.

Spacetime برای کمک به تیم های راه دور ایجاد شد تا برنامه های خود را مدیریت کنند و بدون توجه به اینکه در کجای جهان هستند به طور موثر هماهنگ شوند.

Spacetime از تصاویر ساده با فضای سفید فراوان برای افزایش وضوح استفاده می کند. استفاده از رنگ به کاربران کمک می کند تا تفسیر و مقایسه کنند. سبز نشان دهنده ساعات کاری است که فرد انجام داده است، آبی چیزی است که در روز باقی می ماند و قرمز نشان دهنده عدم دسترسی است. تجسم عالی مقایسه برنامه های تیم را آسان می کند.

UX بر سفر کاربر تمرکز دارد در حالی که UI بر روی عکس های فوری محصول تمرکز می کند

مخاطبان شما ستون فقرات UX هستند. بیشتر کارهای تحقیقاتی، آزمایشی و آزمایشی UX بر یادگیری و بهبود تجربه کاربر متمرکز است. رفتارها، تعاملات عملکردی، و واکنش‌های احساسی در طول سفر کاربر، پایه و اساس استراتژی‌های UX یک شرکت هستند.

چه چیزی باعث می شود مشتریان از یک ویژگی دوری کنند؟ چه چیزی آنها را از پیمایش یک صفحه به پایین یا رفتن به صفحه دیگر باز می دارد؟ چرا آنها بدون کلیک بر روی دکمه CTA روی یک بخش محتوا قرار می گیرند؟ آیا باید ویژگی برنده یک رقیب را شبیه سازی کنیم یا چیزی اصلی بسازیم؟ استراتژیست های UX با این نوع سوالات متمرکز بر کاربر، فرآیند تفکر و تصمیم گیری مشتری را بررسی می کنند.

از سوی دیگر، طراحان رابط کاربری بر روی طرح‌بندی تمرکز می‌کنند تا مشتریان را خوشحال کنند و آنها را تشویق کنند تا اقدامات مورد نظر طراحی شده توسط همتایان UX خود را انجام دهند. طراحان رابط کاربری گرافیک، تعامل، حرکت و طراحی برند را برای تولید بهترین چیدمان ممکن ترکیب می‌کنند. وظیفه آنها تبدیل محتوا و طرح بندی مفهومی به یک رابط کاربری جذاب، شهودی و پاسخگو برای کاربران است.

آیا باید از تصویرسازی سه بعدی برای تشدید کنتراست و افزودن عمق و واقع گرایی استفاده کنیم؟ آیا بی رحمی در رنگ های طرح بندی (کنایه از کنتراست بالا) به ما کمک می کند که برجسته شویم؟ طراحان رابط کاربری به این موارد فکر می کنند تا زیبایی شناسی و کارایی طراحی رابط را به حداکثر برسانند.

UX و UI مکمل یکدیگر هستند

طراحی UX و UI کاملاً متفاوت است. مقایسه آنها ممکن است به این معنا باشد که آنها می توانند به طور مستقل بدون تأثیر بر یکدیگر کار کنند، اما اینطور نیست. طراحی UX و UI هر دو بهترین تجربه کاربری ممکن را ارائه می دهند. UX مشخص می کند که مخاطب به کجا می خواهد برود و UI به آنها کمک می کند تا به آنجا برسند.

UX و UI به یک اندازه مهم هستند. مهم نیست که رابط کاربری چقدر زیبا باشد، بدون UX، کاربران محصول را بی فایده می‌دانند و نیازهای اساسی آنها برطرف نمی‌شود. و بدون طراحی رابط کاربری مؤثر و دلپذیر، حتی UX عالی نیز مبهم خواهد شد. طراحی UX و UI به همان اندازه در ساخت محصولات برنده و تصمیم گیری در مورد مکانیسم داخلی قسمت پشتی و ظاهر خارجی قسمت جلویی ضروری هستند.

طراحان UX و UI نقش های متفاوتی دارند

از آنجایی که ماهیت UX و UI متفاوت است، طراحان در هر حرفه وظایف مختلفی را در کار روزانه خود انجام می دهند.

طراحان UX در محل کار

طراحان UX بر ایجاد ساختار، جریان و عملکرد یک محصول تمرکز می کنند. اول از همه، آنها از نزدیک با بازاریابان، تحلیلگران تجاری و تیم های محصول برای درک نیازهای کاربران همکاری می کنند.

پس از تعریف مخاطبان هدف و اهداف آنها، طراحان UX داده‌های بازار را تجزیه و تحلیل می‌کنند، معیارها را مقایسه می‌کنند و آزمایش‌های کاربر و تجزیه و تحلیل رقبا را انجام می‌دهند تا راه‌حل‌هایی ایجاد کنند که تجربه کاربر را در هر نقطه لمسی افزایش دهد.

پس از انجام تحقیق و تجزیه و تحلیل، طراحان UX چارچوب های سیمی را برای نشان دادن عناصر، محتوا و تعاملات کاربر ترسیم می کنند. سپس با افزودن معماری اطلاعات عملکردی، نمونه‌های اولیه را از فریم‌های سیمی ایجاد می‌کنند.

پس از بحث و تبادل نظر در مورد نمونه های اولیه به طراحان UI، طراحان UX در پروژه باقی خواهند ماند و به مشاوره در مورد پروژه ادامه می دهند.

طراحان رابط کاربری در محل کار

به همراه طراحان UX، طراحان UI در مورد ساختار و ظاهر یک پروژه بحث می کنند. با پیروی از هویت بصری، راهنماهای سبک و کیت‌های رابط کاربری، طراحان رابط کاربری طرح‌بندی‌هایی با کیفیت بالا با دستورالعمل‌های ریسپانسیو ایجاد می‌کنند و سپس انیمیشن‌ها و روش های انتقال کاربر با اسکرول یا لینک را تعریف می‌کنند.

برای کمک به توسعه دهندگان در درک پروژه، طراحان UI راهنماهای جامعی برای سبک و مرجع ایجاد می کنند. در طول مرحله توسعه، طراحان UI از نزدیک با توسعه دهندگان همکاری می کنند تا محصول را آزمایش کنند و بازخورد بدهند تا نسخه نهایی تکمیل شود.

همانطور که طراحان UX تمایل دارند که مسئول نتیجه کلی پروژه باشند. آنها از نزدیک با طراحان و توسعه دهندگان رابط کاربری هماهنگ و بر کار آنها نظارت خواهند کرد تا مطمئن شوند که محصولات نهایی دقیقاً همان چیزی است که مخاطبان آنها نیاز دارند.

آیا نقش ترکیبی برای استخدام طراح UX/UI توصیه می شود؟

آیا می توانیم یک فرد را برای دو کار استخدام کنیم؟

در حالی که به راحتی می توان دید که چگونه این دو رشته می توانند همپوشانی داشته باشند، هر نقش به همان اندازه نقش حیاتی در روند ساخت محصولات موفق ایفا می کند و نباید با هم ترکیب شوند. هر دو شغل مستلزم زمان و تلاش هستند و شایسته متخصصان متعهد هستند.

به نفع کاربران و شرکت – و برای افزایش شانس موفقیت یک پروژه – طراحان UX و UI باید جداگانه استخدام شوند.

UX و UI در هماهنگی کامل زندگی می کنند

اگرچه UX و UI اهداف تجاری یکسانی را ارائه می دهند، به فرآیندهای تفکر و نقاط قوت متفاوتی نیاز دارند. طراحی UX بر اساس خواسته ها و نیازهای مخاطب است، در حالی که طراحی UI بر اساس تحقیقات، توصیه ها و الزامات طراح UX است.

محصولات قابل تحویل UX شامل نتایج تحقیقات، وایرفریم ها و نمونه های اولیه است. محصولات قابل تحویل رابط کاربری شامل ماکت‌ها، طرح‌ها، طرح‌بندی‌ها و گرافیک‌ها هستند. طراحان UX تمایل دارند متفکران انتقادی و استراتژیک قوی باشند، در حالی که طراحان UI در جنبه بصری چیزها تخصص دارند.

UX یک علم است و UI یک شکل هنری. اگر می‌خواهید UX یا UI را دنبال کنید، مهم است که تفاوت‌های ظریف آن‌ها و اینکه کدام نقش با نقاط قوت و ضعف شما مناسب‌تر است را درک کنید.

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله در مورد تفاوت های کلیدی تجربه کاربری و رابط کاربری صحبت کرده ایم.

یک بار برای همیشه:

UX یا تجربه کاربری: شامل موارد بازاریابی و تاثیر پذیرفته از عملکردهای کاربر

UI یا رابط کاربری: شامل طرح ها، ویژگی های بصری، رنگ ها و فونت ها، نماها و شمایل و موارد مربوطه

شما به ما بگویید که تا به حال نظرتان در مورد UI و UX چه بوده است؟ آیا شما هم درست فکر می کردید یا به اشتباه افتاده بودید؟

آیا این مقاله به شما کمکی کرد تا تفاوت های UI و UX را درک نمایید؟

اگر بله یا حتی خیر در بخش کامنت ها در مورد موضوع این پست، تفکر شما تاکنون و من بعد درباره آن و همچنین دانش، توانایی و تجارب شما درباره آن با ما صحبت کنید. چرا که نظرات شما برای ما اهمیت بالایی داشته و ضمنا موجب بهبود کارایی این مقاله برای سایر دوستان می باشد.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
17 types of marketing campaigns to inspire your next creative project

17 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ برای ایده به پروژه خلاقانه بعدی شما

آنچه در این پست میخوانید اجزای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی موفق17 نوع نمونه کمپین بازاریابی1. کمپین آگاهی از برند2….

بیشتر بخوانید
10 Tips for Using Video Content on Your E-Commerce Website

10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاهی

آنچه در این پست میخوانید 10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاه آنلاین شما1. فیلم های…

بیشتر بخوانید
Social Media Marketing

7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2024

آنچه در این پست میخوانید 7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی شبکه های اجتماعیمخاطبان خود را پیدا کنیدافزایش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره شرکت طراحی سایت پرانتز

شرکت طراحی سایت پرانتز یک شرکت معتبر و حرفه‌ای در زمینه طراحی و توسعه وبسایت‌ها در شهر کرمان است. این شرکت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی وبسایت، به ارائه خدماتی با کیفیت و برتر در حوزه طراحی سایت می‌پردازد. از ابتدای تأسیس، هدف اصلی این شرکت ارائه راهکارهای بهینه و با کیفیت در زمینه ساخت و توسعه وبسایت‌های سازگار با اصول سئویی بوده است.