انواع سئو چیست؟ روش های سئو چه هستند؟ راهکارهای تجربی و حرفه ای 2023 - آژانس دیجیتال مارکتینگ پرانتز

انواع سئو چیست؟ روش های سئو چه هستند؟ راهکارهای تجربی و حرفه ای 2023

انواع سئو چه هستند؟ سئو انواع مختلفی دارد و در این مقاله می خواهیم در مورد انواع مختلف سئو و کارایی هر یک از  آن ها صحبت داشته باشیم.

انواع سئو: سئو تکنیکال

فرایند سئو در صورتی موفق می شود که موارد فنی سایتتان در بهترین حالت ممکن باشند. حتی اگر شما بهترین محتواها را بنویسید و بهترین بک لینک ها را دریافت کنید نمی توان انتظار داشت که سایت شما بدون هیچ قید و شرطی در نتایج گوگل خوب ظاهر شود. اگر سایت شما مشکلات تکنیکال داشته باشد شما هر چقدر هم تلاش کنید نمی توانید به چیزی که حقتان است برسید. چون این سایت مشکل دارد و ابتدا باید مشکلاتش حل شود.

سایت شما باید یک سایت سالم باشد تا موتورهای جست و جو به آن اعتماد کنند. سایت خود را یک ماشین فرض کنید و سئو تکنیکال را موتور آن در نظر بگیرید که باعث حرکت ماشین می شود. هر چقدر هم اتومبیل شما زیبا و قوی باشد، بدون موتور به کار نمی افتد. شاید سئو تکنیکال را خیلی بدیهی بدانیم اما باید بدانید که سئو تکنیکال را می توان مهم ترین جز سئو دانست. سئو تکنیکال پایه سئو است و سایت شما باید همه چیز خوب باشد که بتوانید به رتبه های برتر دست یابید.

شنیده اید که می گویند برای موفقیت باید از سد درونمان بگذریم؟ من که شنیده ام، امیدوارم شما نیز شنیده باشید. سئو تکنیکال مانند داخل بدن است و موارد سئو تکنیکال مانند موانع درونی و همان سد درون هستند که اگر اصلاح شوند می توانید به موفقیت دست یافته و اگر اصلاح نشوند می توانید باعث شود که پروسه سئو ضربه بخورد. در نتیجه و در یک کلام، مشکلات سئو تکنیکال باعث ایجاد مشکلاتی در خزیدن سایت، کاهش بودجه خزش و ضربه به تجربه کاربری می شود و من همیشه گفتم که کاربر برای گوگل همه چیز است و این بدان معناست که الگوریتم‌های موتورهای جستجو اگر متوجه شوند که سایت شما دچار مشکلاتی است کمتر به آن توجه می کنند و به نوعی از اولویت ها خارج می شود.

برخی از مشکلات رایج سئو تکنیکال

موتورهای جستجو اغلب با خزیدن URL های صفحات بی اهمیت و بدون محتوا در وب سایت های بزرگ و پیچیده، گم می شوند. اگر سایت خود را بررسی کنید می توانید متوجه شوید که کدام صفحات سایت باید ایندکس شوند و کدامیک از صفحات سایت نباید ایندکس شوند.

یا امکان دارد که با استفاده از ابزارهایی چون GTMetrix متوجه شوید که سایت شما یا صفحاتی خاص، دارای مشکلات مربوط به سرعت هستند و باید بدانید که صفحات با زمان بارگذاری طولانی‌ تر در رتبه بندی موتورها جست و جو ضعیف عمل می‌کنند و در واقع گوگل به آن ها اولویتی نمی دهد.

همچنین امکان دارد که URL های سایت شما دچار مشکلاتی باشند. مثلا بهترین نوع URL نوع زیر است:

prantezco.com/page

اما ممکن است که در سایت شما به فرض از ساختار زیر استفاده شده است:

prantezco.com/2243

که اشتباه است و در وردپرس نیز وقتی سایت را به تازگی می سازید این مشکل وجود دارد. البته اگر شما URL خود را به صورت فارسی بنویسید مشکلی وجود ندارد و بحث ما رعایت ساختارهای URL سایت است. یکی دیگر از مشکلات سئو تکنیکال این است که محتواهای شما دارای کدهای اضافه هستند و این معمولا به علت مشکلات قالب و افزونه هایی است که در وردپرس از آن ها استفاده می کنیم (البته اگر سایت شما وردپرسی است.)

پیشنهاد میشه بخوانید...
پربازدیدترین سایت های ایران

همچنین باید به خطاهای 404 سایت خود توجه داشته باشید که  زیاد نشده باشند. اگر می خواهید قالب و افزونه پریمیوم بر روی سایت نصب کنید پیشنهاد می کنیم که حتما آن را خریداری نمایید. در غیر اینصورت اگر می خواهید از نسخه های رایگان آن ها استفاده کنید بهتر است از جاهایی دانلود شوند که معتبر هستند. همچنین احتمال دارد که سایت مپ سایت شما دارای اشکالاتی باشد که همه این ها باید رفع شوند. سئو تکنیکال پایه و اساس استراتژی سئو شما است و باید در اولویت قرار گیرد. با یک زیرساخت تکنیکال قوی، محتوا و بک لینک های شما تاثیر بسیار بیشتری بر نتایج سئو سایت شما خواهند داشت.

انواع سئو

انواع سئو: سئوی محتوا

حدود  67 درصد از بازاریابان معتقدند سئو بهترین راه برای بهبود عملکرد محتوا است و این یک استدلال درست برای این است که ما باید بر روی سئو محتوا سایت کار کنیم. وقتی که دارید بر روی سئو محتوا سایت خود کار می کنید بهتر است که تمرکز خود را بر روی نوشتن محتواهایی طولانی تر قرار دهید.

بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی هستند که تولید محتوا را فقط برای رفع تکلیف انجام می دهند. برای اینکه بگویند شرکت ما نیز در حال تولید محتوا است. اما تولید محتوا این است که شما 500 کلمه بنویسید و تمام. در محتوای خود باید کاربر را در نظر داشته باشید و اینکه چه مشکلی دارد نیز مهم است. بهتر است خودتان را جای یک کاربر نابلد بگذارید. آیا محتوایی که نوشته اید آنقدرها مفصل و مفید است که یک دید درست به همراه پاسخ سوال کاربر را به او بدهد؟ اگر اینطور نیست باید محتوای طولانی تری بنویسید.

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته حدود 45 درصد از نتایجی که در 3 رتبه برتر صفحه 1 گوگل قرار گرفته اند دارای محتوای طولانی تری از سایت های دیگر که در رتبه های پایین تر قرار دارند هستند. پس ما نیز به شما پیشنهاد می دهیم که بهتر است محتواهای طولانی تر بنویسید. هرچند که پیشنهاد این است که محتوا خیلی کوتاه نباشد اما اینکه محتوا چقدر طولانی باشد بستگی به کارهای رقبا دارد.

به صورت کلی برای اینکه شما در رتبه ای بهتر نسبت به رقبا قرار بگیرید باید بیشتر از رقبا بنویسید و برای مثال اگر رقیب شما 3 هزار کلمه نوشته بهتر است که محتوای شما قدری از محتوای رقیب طولانی تر باشد تا رتبه بهتری کسب کنید. اما اگر به فرض مثال بزرگ ترین رقیب شما فقط 1000 کلمه نوشته شما هم نیازی نیست که محتوای خیلی طولانی بنویسید.

پس هرگز سئو محتوا را دستکم نگیرید چون به گفته آندری لیپاتسف، استراتژیست ارشد کیفیت جستجوی سابق گوگل، محتوای با کیفیت یکی از سه فاکتور برتر رتبه بندی سایت ها در گوگل است.

انواع سئو: سئو داخلی

وقتی از سئو داخلی صحبت می کنیم منظورمان تمامی کارهایی است که برای بهبود رتبه سایت در درون سایت انجام می دهیم. اولین و مهم ترین بخش سئو داخلی تحقیق کلمات کلیدی است و اگر ما یک تحقیق کلمات کلیدی داشته باشیم احتمال موفقیت خود را بالا می بریم. حتی اگر بهترین محتوای جهان را نیز داشته باشیم و به‌ درستی برای کلمات کلیدی که افراد واقعاً جستجو می‌کنند بهینه‌سازی نشده باشد، ترافیک خوبی برایمان به همراه نخواهد داشت.

پیشنهاد میشه بخوانید...
سئو تصاویر، چگونه در جستجوی تصاویر در گوگل رتبه بهتری کسب کنیم

اما، بهینه‌سازی روی صفحه موضوعی گسترده است که همه چیز را از تگ ALT جایگزین عکس گرفته تا کلمات کلیدی و سئو تکنیکال را شامل می شود و می توان گفت که گستره آن خیلی بزرگ است. مهم ترین چیزی که به گوگل می فهمانید سایت شما در چه موضوعی فعالیت دارد استفاده از تگ عنوان صفحه یا H1 و سرفصل‌های فرعی یعنی H2 تا H6 است. البته درست است که این مورد خیلی مهم است. اما همه چیز نیست و نباید فقط روی آن تمرکز کرد. شما باید هدف جستجوی کاربران را درک کرده، از کلمات لانگ تیل استفاده کنید، لینک سازی داخلی را به خوبی انجام دهیم و همه این ها به نوعی با سئو داخلی مرتبط هستند.

همچنین به شما پیشنهاد می دهیم که تایتل ها و متادیسکریپشن های عالی برای محتواهای خود بنویسید. هرچند که این موارد تاثیر فوق العاده ای بر روی سئو ندارند اما باعث افزایش نرخ کلیک و بالا رفتن CTR می شوند که می تواند برای فرایند سئو خیلی مفید باشد.

روش های سئو

سئو خارجی

سئو خارجی به مجموعه کارهایی گفته می شود که ما در خارج از سایت خود انجام می دهیم تا سایت را بهینه سازی کنیم. سئو خارجی شامل سه بخش اصلی لینک سازی داخلی یا همان گرفتن بک لینک، فاکتورهای برند و سوشیال سیگنال می شود. سئو خارجی و سئو داخلی کاملا در هم تنیده شده و خیلی به هم مرتبط هستند و بهتر است که در پروسه سئویی که انجام می دهید از سئو خارجی و سئو داخلی با هم استفاده کنید. چون به فرض شما بک لینک ها و رپورتاژ های خیلی خوبی از جاهای مختلف دریافت می کنید، اما سرعت سایت ضعیف است و در این صورت پیشرفت نخواهید کرد. در ادامه می خواهیم در مورد ساخت بک لینک و استراتژی های مربوط به آن با هم صحبت کنیم.

نکات ساخت بک لینک

یکی از زیرمجموعه های مهم سئو خارجی ساخت بک لینک است که در این بخش به آن می پردازیم. جریان ساخت بک لینک چیست؟ گوگل برای آنچه که کاربران درباره برند و سایت شما فکر می کنند احترام قائل است، بنابراین با اینکه سئو داخلی خیلی مهم است اما باید در کنار آن از فاکتورهای سئو خارجی نیز استفاده کنید. شما باید به موتورهای جستجو ثابت کنید که دیگران به سایت شما به عنوان یک مرجع در آن حوزه نگاه می کنند. پس فاکتور بک لینک را ارائه کرده است.

نکته ای که در ساخت بک لینک باید رعایت کنید این است که از روش های مختلف ساخت بک لینک استفاده کنید که در سئو خارجی نیز در مورد آن ها صحبت کردیم. یعنی بهتر است لینک های شما مجموعه ای از لینک های وبلاگی، انجمنی، پروفایلی و غیره باشد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. همچنین بهتر است که بک لینک هایی که دریافت می کنید مرتبط باشند. برای مثال اگر حوزه کاری شما طراحی سایت است، اگر از یک سایت دیجیتال مارکتینگ لینک بگیرید تاثیر بیشتری خواهد داشت.

همچنین باید به دامین آتوریتی سایتی که از آن بک لینک دریافت می کنید اهمیت دهید. هرچند که به صورت مستقیم، دامین آتوریتی مهم نیست اما چون دامین آتوریتی نشان دهنده تعداد بک لینک های یک سایت است و هر سایت اگر بک لینک های بیشتری بگیرد دامین آتوریتی اش نیز بالا می رود، پس وقتی دامین آتوریتی یک سایت بالا باشد نشان دهنده این است که این سایت یک قدرت نسبی دارد و گرفتن بک لینک از آن مفید است.

پیشنهاد میشه بخوانید...
آموزش کامل مایکروسافت کلریتی (Microsoft Clarity)

و در نکته آخر باید بگویم که بک لینک های خود را از دامین های مختلفی دریافت نمایید. دریافت 100 بک لینک از یک وب سایت به اندازه دریافت 100 بک لینک از 100 دامنه منحصر به فرد و با کیفیت بالا نیست. پس باید به دنبال این باشید که به جای گرفتن بک لینک های زیاد از یک دامنه، بک لینک های زیاد از چند دامنه داشته باشید.

سئو موبایل

بر اساس آمار شرکت Statistic، جستجو با گوشی های هوشمند اکنون 59 درصد از کل جستجوها در گوگل را به خود اختصاص می دهد که در مقایسه با 5 سال پیش، 45 درصد افزایش یافته است. و این روند به سرعت در حال رشد است و بیشتر از این هم می شود.

با افزایش محبوبیت گوشی های هوشمند و افزایش جستجوی تلفن همراه منطقی است که گوگل نیز به سمت جستجوی گوشی متمایل شده است و این به این معنی است که خیلی مهم است که به اندازه کافی سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنید، چون اگر این کار را انجام ندهید نه تنها بیش از نیمی از جستجوهای گوگل را از دست می دهید حتی به نتایج موتور جستجوی دسکتاپ نیز لطمه می زند.

چگونه می توانید بفهمید که وب سایت شما برای گوشی های هوشمند بهینه شده است؟ اولین نکته این است که در ابتدای کار باید سایت ریسپانسیو بسازید که به راحتی در گوشی ها قابل مشاهده باشد و استفاده از آن نیز راحت باشد.

همچنین با استفاده ابزار بررسی موبایل فرندلی گوگل می توانید بررسی کنید که سایت شما چقدر برای گوگل بهینه سازی شده است. در داخل سرچ کنسول گوگل نیز اگر بخش موبایل سایت شما مشکلی داشته باشد می توانید خطاها را دیده و رفع نمایید.

انواع سئو: سئوی محلی

سئو محلی به انجام کارهایی گفته می شود که ما سعی می کنیم برای کسب رتبه های منطقه ای انجام دهیم. اگر شما یک تعمیرات موبایل، شیرینی فروشی، مکانیکی یا کسب و کار فیزیکی دیگر دارید، سئو محلی خیلی می تواند به شما کمک کند. سئو محلی هم هزینه های کمتری به لحاظ زمان و انرژی و پول دارد و هم بازدهی بیشتری دارد. حتی اگر دارای یک تجارت محلی هستید و در بازار آنلاین هم فعالیت دارید، خیلی مهم است که به صورت فیزیکی نیز فروش داشته باشید و در این حالت سئو محلی به کمک شما خواهد شتافت.

طبق گفته های گوگل، 46 درصد از کل جستجوهای گوگل دارای هدف محلی هستند و افراد در جستجوهای خود به دنبال چیزی در یک منطقه خاص هستند. پس می توان گفت که بازار سئو محلی خیلی بزرگ است و نکته دیگر این است که بر اساس گزارش انجمن جستجوی محلی، موتورهای جستجو بیشترین استفاده را برای یافتن اطلاعات کسب و کار محلی دارند، به طوری که 87 درصد از پاسخ دهندگان نظرسنجی از موتور جستجو برای یافتن یک کسب و کار محلی استفاده کرده اند. یعنی مردم اگر بخواهند یک مورد محلی و منطقه ای را جستجو کنند، اولین انتخابشان موتورهای جست و جو است.

پیشنهاد میشه بخوانید...
چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد؟

طبق تحقیقات کمپانی Forester، تا سال 2021، دستگاه های تلفن همراه بیش از 1.4 تریلیون دلار در فروش محلی تأثیر خواهند گذاشت. پس تلفیق سئو محلی و سئو موبایل می تواند خیلی در پیشرفت کسب و کارها بالاخص تجارت شما نیز مفید باشد.

برای اینکه از رقبای خود در سئوی محلی جلو بزنید، حساب Google My Business خود را ساخته و آن را به‌ روز نگه دارید. البته این سرویس گوگل برای ایران فیلتر است اما می توانید با روش هایی چون فیلترشکن از آن استفاده کنید. همچنین بهتر است که مشخصات کسب و کار خود را در Google Map ثبت کنید و از دوستان و مشتریان خود تقاضا کنید که به شما ستاره بدهند. البته خودتان هم می توانید یک بار به خودتان ستاره دهید اما بیش از حد این کار را انجام ندهید چون گوگل متوجه می شود.

یکی دیگر از روش های بهبود سئو محلی استفاده از نام شرکت، منطقه، شماره تلفن همراه با کد منطقه و همچنین درج Google Map در بخش های مختلف سایت است. سعی کنید اطلاعات حقوقی و منطقه ای را در جایی مانند هدر یا فوتر قرار داده تا از طریق همه صفحات قابل دستیابی باشد.

نظرات کاربران همچنین می توانند نقش مهمی در نتایج تلاش های Local SEO شما داشته باشند. طبق گفته Qualtrics، حدود 82٪ از خریداران قبل از خرید یک محصول، حداقل یک نظر خریداران قبلی را مطالعه می کنند پس یک پلن ایجاد کنید که از مشتریان قبلی شما نظر بخواهد. می توانید با ارائه کد تخفیف یا پیشنهادات وسوسه انگیز آن ها را به درج نظر درباره برند خود کنید.

روش های سئو

برندسازی و سئو

هرچند که برندینگ و سئو ممکن است مستقیما به هم مرتبط نباشند، اما اگر برندینگ شما قوی باشد نتایج جستجوی سایت شما را بهبود می‌دهد. چرا هر چیزی که جستجو می کنیم با سایت های بزرگ برخورد می کنیم؟ چرا همه جا بیتوته و دیجی کالا وجود دارند؟ همه این ها به خاطر برندینگ است و یک برند قوی می تواند کاربران بیشتری را برای شما جذب کند. هر چه برند شما طرفداران بیشتری داشته باشد، بیشتر در مورد برند شما صحبت می کنند، با آن درگیر می شوند، محتوای مرتبط را به اشتراک می گذارند و به شما لینک می دهند.

از آنجایی که همه چیز بین شما و رقبای خاص برابر است، سایتی در اولویت قرار می گیرد که برندینگ قوی انجام دهد چون وقتی شما برندینگ قوی انجام دهید هم:

  • نام برند شما سرچ می شود.
  • نام محصول + برند شما سرچ می شود.
  • بک لینک های رایگان و بی دردسر می گیرید.

پس برندینگ و سئو هر چند که به هم مستقیما مربوط نیستند اما تاثیرگذارند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی داشتم که شما را با انواع سئو آشنا کنم. البته در نظر داشته باشید که انواع سئو تنها مواردی نیستند که بیان شدند، بلکه دیگر انواع سئو مانند سئو ویدئو و سئو پادکست نیز وجود دارند که به دلیل اینکه مقاله طولانی می شد به آن ها نپرداخیم. سعی داریم در مورد سایر انواع سئو مانند سئو ویدئو نیز مطالبی را منتشر کنیم. امیدوارم که از این مطلب استفاده کافی را برده باشید و برای درج نظر، تجربه یا سوال خود می توانید از بخش کامنت های این پست با ما در ارتباط باشید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
17 types of marketing campaigns to inspire your next creative project

17 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ برای ایده به پروژه خلاقانه بعدی شما

آنچه در این پست میخوانید اجزای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی موفق17 نوع نمونه کمپین بازاریابی1. کمپین آگاهی از برند2….

بیشتر بخوانید
10 Tips for Using Video Content on Your E-Commerce Website

10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاهی

آنچه در این پست میخوانید 10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاه آنلاین شما1. فیلم های…

بیشتر بخوانید
Social Media Marketing

7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2024

آنچه در این پست میخوانید 7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی شبکه های اجتماعیمخاطبان خود را پیدا کنیدافزایش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره شرکت طراحی سایت پرانتز

شرکت طراحی سایت پرانتز یک شرکت معتبر و حرفه‌ای در زمینه طراحی و توسعه وبسایت‌ها در شهر کرمان است. این شرکت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی وبسایت، به ارائه خدماتی با کیفیت و برتر در حوزه طراحی سایت می‌پردازد. از ابتدای تأسیس، هدف اصلی این شرکت ارائه راهکارهای بهینه و با کیفیت در زمینه ساخت و توسعه وبسایت‌های سازگار با اصول سئویی بوده است.