گوگل آنالیتیکس چیست؟ نکاتی که نمیدانید + آموزش نصب در ایران 2023 - آژانس دیجیتال مارکتینگ پرانتز

گوگل آنالیتیکس چیست؟ نکاتی که نمیدانید + آموزش نصب در ایران 2023

گوگل آنالیتیکس – گوگل آنالیتیکس در 14 نوامبر 2005 یعنی حدود 17 سال پیش با هدف آنالیز و تحلیل داده ها در وب، توسط کمپانی گوگل عرضه شده و پس از گذشت سال ها پس از تولید، هنوز هم بهترین و قدرتمندترین ابزار آنالیز و بررسی وب سایت است. این ابزار دارای گزینه ها و آپشن های بسیار برای تجزیه و تحلیل وب سایت ها بوده و به صاحبان سایت، وبمستران و سئوکاران کمک می کند تا اطلاعات مفید بسیار بیشتری در مورد هر یک از صفحات خود به دست بیاورند و از اطلاعات به دست آمده در جهت یافتن ضعف ها یا بهبود نقاط قوت است.

در این مقاله قصد داریم در مورد گوگل آنالیتیکس و تمامی نکات مهم مربوط به آن صحبت کنیم. اگر می خواهید در مورد شیوه کار گوگل آنالیتیکس و امکانات آن بدانید و همچنین به دنبال یافتن پاسخ این سوال که آیا این ابزار در ایران قابل استفاده است یا خیر با ما همراه باشید.

تعریف گوگل آنالیتیکس: گوگل آنالیتیکس چیست؟

Google Analytics یک پلتفرم ارائه شده توسط گوگل بوده که کار آن تجزیه و تحلیل سایت ها و اپلیکیشن ها است. می توانید از این پلتفرم برای نقد و بررسی و تجزیه و تحلیل عملکرد سایت یا اپلیکیشن خود استفاده کنید. از طریق پلتفرم تحلیلی گوگل آنالیتیکس، می توانید به طیف گسترده ای از داده ها و گزارش ها در مورد ترافیک سایت و رفتاری که بازدیدکنندگان سایت شما داشته اند دسترسی داشته باشید. این پلتفرم برای هر کسی که اکانت گوگل و جیمیل دارد در دسترس است و دارای دو نسخه رایگان و پولی است. با این حال نسخه رایگان آن نیز بسیار حرفه ای بوده و کار شما را تا حدود بسیار زیادی راه می اندازد.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس برای چه مواردی استفاده می شود؟

گوگل آنالیتیکس طیف وسیعی از داده های مربوط به سایت و بازدیدکنندگان سایت شما را ردیابی کرده و با استفاده از این داده ها می توانید وضعیت سایت خود را به لحاظ تجربه کاربری و نکات بازاریابی بهتر کنید.

داده های ارائه شده توسط این پلتفرم شامل:

  • نحوه ورود کاربران به سایت شما
  • نحوه تعامل کاربران با محتوای سایت شما
  • ویژگی های مخاطبان سایت
  • بررسی نرخ تبدیل سایت و این که چه تعداد از بازدیدکنندگان وب سایت شما تبدیل می شوند؟
  • و کارهای خیلی بیشتری که با استفاده از آن می توانید انجام دهید و در ادامه در مورد مهم ترین آن ها صحبت خواهیم کرد.

گزارش های ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس

Google Analytics به شما گزارش هایی را ارائه می کند و می توانید از آن گزارش ها برای انجام موارد زیر استفاده کنید:

  • ارزیابی عملکرد کمپین های بازاریابی (مثلا می توانید در یک سایت تبلیغ کنید و با استفاده از گوگل آنالیتیکس، میزان ورودی هایی که از آن سایت داشته اید را متوجه شوید)
  • تعیین نحوه عملکرد صفحات شما و نحوه بهینه سازی صفحات برای افزایش نرخ تبدیل و سایر اهداف تعیین شده
  • با استفاده از گزارش های گوگل آنالیتیکس می توانید تصمیم بگیرید که محتوا و اهداف بازاریابی خود را برای چه کاربرانی هدف قرار دهید.
  • می توانید با استفاده از گزارش های ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس، تبدیل و خریدهای صورت گرفته را ردیابی کنید.
پیشنهاد میشه بخوانید...
بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟ آموزش نصب گوگل آنالیتیکس

اگر می خواهید از گوگل آنالیتیکس برای تحلیل و بررسی و ردیابی گزارش های سایت خود استفاده کنید، باید یک قطعه کد جاوا اسکریپت را به کدهای سایت خود اضافه کنید. اگر سایت شما وردپرسی است، می توانید با استفاده از پلاگین های  Google Analytics به راحتی آن را بر روی سایت وردپرسی خود نصب کنید.

فرایند نصب ساده است. کافی است کد را کپی کرده و آن را در بخش هدینگ قالب خود قرار دهید تا همه صفحات از آن ارث ببرند و بدین ترتیب داده های تمام سایت شما ردیابی شود. با این حال همانگونه که گفته شد، پلاگین هایی هستند که اگر به آن ها دسترسی بدهید، این کار را برای شما انجام می دهند و حتی مختصر گزارش هایی را نیز از آمار گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می دهند که می توانید در داشبورد وردپرس خود به آن ها دسترسی داشته باشید.

شیوه کار بدین شکل است که وقتی کاربر از صفحه ای با قطعه کدی که در سایت قرار داده اید بازدید می کند، کد از یک فایل جاوا اسکریپت برای شروع ردیابی داده ها و ارسال آن به Google Analytics استفاده می کند. هنگامی که گوگل آنالیتیکس داده های کافی را از سایت شما جمع آوری کرد، داده ها را در اکانت گوگل آنالیتیکس شما نمایش می دهد.

استفاده از گوگل آنالیتیکس در ایران = آیا استفاده از گوگل آنالیتیکس در ایران شدنی است؟

گوگل آنالیتیکس به علت مشکلات مربوط به تحریم ها، استفاده از گوگل آنالیتیکس برای وبمستران ایرانی را فیلتر کرده است. البته نگران نباشید. این اتفاق باعث ایجاد مشکل برای ثبت سایت شما در این پلتفرم نمی شود. کافی است با یک VPN وارد گوگل آنالیتیکس شده و سایت خود را ثبت کنید.

تنها مشکلی که برای شما به وجود می آورد، بحث فیلتر بودن و اجبار به استفاده از VPN برای ورود به این پلتفرم است و مدیران سایت های ایرانی می توانند در این پلتفرم ثبت نام کرده و اطلاعات سایت خود را به دست بیاورند.

استفاده از گوگل آنالیتیکس برای چه کسانی توصیه می شود؟

پیشنهاد ما این است که تمامی صاحبان سایت، وبمستران و سئوکاران از آن استفاده کنند. از آنجایی که Google Analytics برای گزارش های مربوط به بهینه سازی موتورهای جستجو SEO و همچنین بازاریابی موتورهای جست وجو که توسط سرویس Google Ads انجام می شود و شیوه کار نیز پرداخت به ازای کلیک PPC است، مفید می باشد.

همچنین اگر قصد تبلیغات یا انجام A/B Test، بررسی بهینه سازی های مربوط به نرخ تبدیل یا CRO و سایر کارهای مربوط به تبلیغات، تحقیقات و بازاریابی را دارید، استفاده از گوگل آنالیتیکس برای بررسی و ردیابی کمپین های بازاریابی شما بسیار مفید و در نتیجه استفاده از آن حائز اهمیت خواهد بود.

با کمک گوگل آنالیتیکس، می توانید اطلاعات مهمی در مورد مخاطبان، رفتار بازدیدکنندگان در سایت خودتان، ترافیک دریافتی و موارد دیگر به دست آورید. همچنین با استفاده از امکانات تعبیه شده، می توانید به سرعت به داده ‌ها دسترسی پیدا کرده و آن ‌ها را تجزیه و تحلیل کنید .پس اگر در کار شما فوریتی باشد، با گوگل آنالیتیکس می توانید خیلی سریع تحلیل و بررسی های لازمه را انجام دهید.

پیشنهاد میشه بخوانید...
Link juice چیست

نسخه پولی آن دارای امکانات گسترده تری است، اما چه نسخه رایگان یا پولی را انتخاب کنید، می توانید یک بینش فوق العاده در مورد نحوه تعامل کاربران بالقوه خود با سایتتان به دست آورید و آن ها را به مشتریانی بالفعل تبدیل کنید.

نیازی نیست که یک وبمستر حرفه ای باشید یا خیلی از کارهای پیچیده سر بیاورید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که گوگل آنالیتیکس را برای شروع  با روش قرار دادن کد یا استفاده از پلاگین های وردپرسی شخص ثالث راه اندازی کنید.

پلاگین گوگل آنالیتیکس MonsterInsights: یک راه حل تمام عیار برای نمایش گوگل آنالیتکس در وردپرس شما

  • Audience Report به شما کمک می کند تا بازدیدکنندگان خود را به روشی کاملاً جدید بشناسید. این اطلاعات به شما اطلاعات دقیقی را نشان می دهد، مانند اینکه بازدیدکنندگان شما از کدام کشور می آیند، به چه چیزی بیشتر علاقه دارند، از کدام دستگاه استفاده می کنند، سن، جنسیت و بسیاری موارد دیگر. می‌توانید از این گزارش جمعیت‌شناسی و سرنخ‌های مخاطبان برای تغییر طراحی و محتوای وب‌سایت خود استفاده کنید.
  • گزارش ناشران به شما کمک می کند تا بفهمید بازدیدکنندگان شما از کدام صفحات می آیند و از کدام صفحات خارج می شوند. این گزارش قدرتمند که به طور خاص برای وبلاگ ها و سایر سایت های منبع طراحی شده است، به شما نشان می دهد که روی لینک های خروجی کلیک می شود تا بتوانید به راحتی برای تبدیل های بالاتر بهینه سازی کنید.
  • گزارش رفتار دقیقاً به شما نشان می‌دهد که مردم چگونه وب‌سایت شما را پیدا می‌کنند، کدام کلمات کلیدی را جستجو کرده‌اند، چه کسی آنها را ارجاع داده است، روی سایت شما چه کلیک کرده‌اند و موارد دیگر. می‌توانید از این آمار مفید برای شناسایی میوه‌های کم‌ارزش، فرصت‌های مشارکت جدید و مناطق تبلیغاتی برای تمرکز استفاده کنید.
  • گزارش محتوا به شما آماری را نشان می‌دهد که دقیقاً کدام محتوا بیشترین بازدید را دارد، بنابراین می‌توانید حدس زدن را متوقف کنید و شروع به ایجاد محتوایی کنید که ترافیک و تبدیل بیشتری داشته باشد.
  • گزارش تجارت الکترونیک آمارهای مهم فروشگاه مانند درآمد کل، نرخ تبدیل، میانگین ارزش سفارش، منابع ارجاع برتر و موارد دیگر را به شما نشان می دهد (همه در یک مکان).
  • گزارش فرم‌ها آمار تبدیل فرم‌های تماس مختلف و فرم‌های سرب را در وب‌سایت خود به شما نشان می‌دهد، بنابراین می‌توانید تبدیل‌ها را برای رشد کسب‌وکار خود بهبود بخشید.
  • گزارش کنسول جستجو دقیقاً به شما نشان می دهد که رتبه وب سایت شما در گوگل چقدر خوب است، بنابراین می توانید سئوی خود را بیشتر بهینه کنید تا ترافیک ارگانیک خود را افزایش دهید.
  • گزارش سرعت سایت ردیابی بینش سرعت صفحه و زمان بارگذاری وب سایت شما و دریافت اطلاعات مورد نیاز برای بهبود تجربه کاربر و رتبه بندی سئو را آسان می کند.

چرا استفاده از گوگل آنالیتیکس مهم است؟

چرا استفاده از گوگل آنالیتیکس اهمیت دارد؟ مهم ترین نکته آن است که گوگل آنالیتیکس یک ابزار با پایه ارائه شده به صورت رایگان است و وقتی چنین ظرفیت قدرتمندی دارد بهتر است از آن استفاده کنیم.

نکته ای که باید مدنظر داشته باشید آن است که بسیاری از صاحبان سایت از گوگل آنالیتیکس استفاده نمی کنند و این یک فرصت عالی برای شما است که از این ضعف رقبا استفاده نموده و از تحلیل ها و گزارش های گوگل آنالیتیکس در جهت بهبود کارایی وبسایت و پیشرفت در اهداف خود و تجارتتان بهره ببرید.

در ادامه از گوگل آنالیتیکس فراتر رفته و در مورد چرایی و اهمیت گوگل آنالیتیکس صحبت خواهیم داشت. قبلا به این مورد اشاره کردیم که این پلتفرم به صاحبان سایت کمک می کند تا موفقیت بهتر و بیشتری در  SEOو تبلیغات گوگل ادز، دیگر تبلیغات سایر کمپین های بازاریابی اینترنتی خود را پیگیری کنند.

پیشنهاد میشه بخوانید...
سئو محتوا چیست؟

سئو به مجموعه ای از تکنیک های بازاریابی اشاره دارد که برای بهبود سایت شما در نتایج جستجو استفاده می شود. این پیشرفت ها به وب سایت شما کمک می کند تا در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشید و بدین ترتیب ترافیک بیشتری را جذب کنید. ترافیکی که ممکن است بعدا منجر به فروش های بیشتر شود. کمپین های سئو بر روی  هدف قرار دادن کلمات مهمی که مخاطبان شما به صورت همیشگی جستجو می کنند، تولید محتوای آموزشی و اطلاعاتی برای هدف قرار دادن آن کلمات کلیدی، ایجاد یک سایت کاربر پسند و موارد دیگر تمرکز می کنند.

گوگل ادز و تبلیغات گوگل ادز نیز یکی از سرویس های ارائه شده توسط گوگل است که با استفاده از آن می توانید بهای حضور در هر نتایج مربوط به هر کلمه یا عبارت کلیدی را پرداخت کنید. برای بررسی و ردیابی تبلیغات گوگل ادز می توانید آن ها را با گوگل آنالیتیکس نیز پیگیری کنید.

مسلما برای کسب نتایج بهتر چه در سئو یا تبلیغات و سایر روش های بازاریابی، ممکن است درک نتایج حاصل از استراتژی های اتخاذ شده بدون یک پلتفرم ردیابی دشوار باشد. این دقیقا دلیل سودمند بودن Google Analytics است. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می توانید تمامی سایت خود را زیر ذره بین قدرتمند Analytics برده و در نتیجه با دریافت گزارش های مبنی بر تحلیل و بررسی های صورت گرفته، بهتر در مسیر رسیدن به اهداف بازاریابی خود گام بردارید.

مزایای Google Analytics

گوگل آنالیتیکس طیف گسترده ای از ابزارهای مختلف را در اختیار ما قرار می دهد که هر یک دارای مزایای مهمی هستند. در ادامه به بررسی چند مورد از مهم ترین مزایای بیشمار گوگل آنالیتیکس می پردازیم.

دسترسی به داده های حال حاضر

یکی از بهترین و مهم ترین امکانات گوگل آنالیتیکس دستیابی به داده ها در حال حاضر است. این داده ها به ​​شما امکان می دهد اطلاعات مربوط به سایت خود را در زمان حال مشاهده و بررسی کنید.

این گزارش ها شامل تعداد افرادی است که در هر ثانیه در سایت شما حضور دارند، و اینکه چند نفر از آن کاربران سایت شما را روی کامپیوتر/لپ تاپ مشاهده می کنند و چند نفر آن را در تلفن همراه مشاهده می کنند.همچنین می‌ توانید تعداد بازدید از هر صفحه سایت خود را در دقیقه و هر ثانیه، ‌سایت‌ هایی که کاربرانی را به سمت سایت شما روانه کرده اند، صفحات فعال برتر و بیش ترین بخش هایی که کاربران سایت شما را مشاهده می کنند را مشاهده و بررسی کنید.

این اطلاعات هم ‌زمان را می‌توان به مکان هایی از سایت شما که کاربران در آن حضور دارند، منابعی که ترافیک را به سمت شما روانه کرده اند، محتوا و موارد دیگر تقسیم کرد.

همچنین شما می توانید ببینید چند درصد از کاربران سایت شما را از چه لوکیشن های مشخصی در سراسر جهان مشاهده می‌کنند.

یکی دیگر از بخش های مهم گوگل آنالیتیکس آن است که می‌توانید ببینید که ترافیک شما از کجا می‌آید. این برای درک اینکه چگونه مخاطبان هدف شما در وب گشت و گذار می‌کنند بسیار سودمند است. این پلتفرم می‌تواند به شما بگوید چند درصد از کاربران سایت از موتورهای جستجوی مختلف، چند درصد ترافیک ارجاعی از سایر سایت ها (مانند سایت هایی که در آن ها تبلیغ کرده اید) و ترافیک حاصل از تبلیغات گوگل ادز به سایت شما آمده اند.

با استفاده از اطلاعات به دست آمده صاحبان سایت‌ های مختلف می توانند اهداف خود را تعیین کرده و این اهداف می‌توانند هر چیزی از تبدیل کاربران، مطالعه مقاله، دانلود یک فایل یا خرید باشد.

پیشنهاد میشه بخوانید...
سئو چیست؟

چرا این اطلاعات اهمیت دارد؟

  • زمانی از روز که کاربران معمولا در سایت شما حضور دارند
  • نوسانات کاربران در طول زمان
  • انرژی خود را در کجا متمرکز کنید. آیا ترافیک شما بیشتر از طریق گوگل ادز است، از سایر سایت ها است یا از سئو به دست آمده است؟

گوگل آنالیتیکس

بینش در مورد مخاطبان خود

برای فروش بیشتر و رسیدن به اهداف تجاری و هدف قرار دادن مخاطبان هدفمند، دانستن هر چه بیشتر اطلاعات در مورد آنها بسیار مفید است.

به همین دلیل است که گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی مانند تعداد بازدیدکنندگان سایت شما، تعداد جلساتی که هر کاربر در سایت شما حضور دارد، تعداد صفحاتی که کاربران در هر جلسه مشاهده می کنند و میانگین مدت جلسات حضور کاربران را ارائه می دهد.

گوگل آنالیتیکس نمودارهایی را ارائه می دهد که درصد بازدیدکنندگان جدید در مقابل بازدیدکنندگان بازگشتی به سایت شما و نحوه نوسانات ترافیک در یک دوره زمانی خاص را به شما نمایش می دهد.

گوگل آنالیتیکس همچنین اطلاعات جمعیتی مخاطبان را ارائه می دهد تا به شما کمک کند کاربران سایت خود را عمیق تر درک کنید. اطلاعاتی مانند آن که چند درصد از بازدیدکنندگان به زبان خاصی صحبت می‌کنند، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان شما اهل کدام کشور هستند، مرورگری که استفاده می‌کنند و حتی سیستم عامل دستگاه تلفن همراهشان از جمله اطلاعاتی هستند که در اختیار مدیران سایت قرار می گیرند.

این آمارهای جمعیتی عمومی و سطحی مطمئنا مفید هستند، اما Google Analytics به شما کمک می کند تا با ارائه اطلاعاتی در مورد کاربران شما و همچنین تجزیه و تحلیل های گروهی، آن ها را حتی بیشتر درک کنید. گوگل آنالیتیکس همچنین به شما امکان می دهد در مورد علایق مخاطبان خود، رفتار آنها در سایت شما (مثلا تعاملاتی که داشته اند)، نوع دستگاه تلفن همراهی که آنها استفاده می کنند و اطلاعات بسیار بیشتری که می توانید به دست آورید.

چرا این اطلاعات اهمیت دارد؟

  • این اطلاعات به شما کمک می کند مواردی مانند زبان مورد استفاده در سایتتان، اصطلاحات تخصصی و موارد دیگر را انتخاب کنید.
  • به شما کمک می کنند تا بفهمید کاربران در چه ساعاتی از روز بیشتر در سایت شما فعال هستند.
  • به شما کمک می کنند تا بفهمید که سازگاری با موبایل چقدر برای سایت شما مهم است؟
  • این اطلاعات همچنین به شما کمک می کند تا علایق آنها را درک کنید و بیشتر در زمینه محتواهای مورد علاقه آن ها فعالیت کنید.

درک بهتر از تعاملات و رفتار کاربر

یکی از مهم ترین مزایای گوگل آنالیتیکس آن است که می توانید با استفاده از آن درک بهتری از تعاملات کاربر به دست آورید. برگ برنده ای که با استفاده از گوگل آنالیتیکس به دست می آورید، رفتارشناسی کاربران است.

در پنل شما در گوگل آنالیتیکس، امکاناتی تعبیه شده که شما می توانید نمای کلی از تمام صفحات محبوب سایت خود مشاهده کنید و همچنین بررسی کنید که صفحات محبوب سایت شما، در طول زمان چقدر ترافیک دریافت می کنند.

همچنین می توانید یک URL خاص از سایت خود را وارد کنید تا اعداد مربوط به آن صفحه را مشاهده کنید. برخی از اطلاعات ارائه شده در این بخش شامل جلسات، کاربران جدید، نرخ پرش، میانگین مدت جلسه حضور و نرخ تبدیل آن صفحه است.

از این بخش همچنین می توانید سرعت سایت خود، تجزیه و تحلیل صفحه خروج (آخرین صفحه ای که کاربر قبل از ترک کردن سایت در آن بوده است) و موارد دیگر را مشاهده کنید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
17 types of marketing campaigns to inspire your next creative project

17 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ برای ایده به پروژه خلاقانه بعدی شما

آنچه در این پست میخوانید اجزای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی موفق17 نوع نمونه کمپین بازاریابی1. کمپین آگاهی از برند2….

بیشتر بخوانید
10 Tips for Using Video Content on Your E-Commerce Website

10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاهی

آنچه در این پست میخوانید 10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاه آنلاین شما1. فیلم های…

بیشتر بخوانید
Social Media Marketing

7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2024

آنچه در این پست میخوانید 7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی شبکه های اجتماعیمخاطبان خود را پیدا کنیدافزایش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره شرکت طراحی سایت پرانتز

شرکت طراحی سایت پرانتز یک شرکت معتبر و حرفه‌ای در زمینه طراحی و توسعه وبسایت‌ها در شهر کرمان است. این شرکت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی وبسایت، به ارائه خدماتی با کیفیت و برتر در حوزه طراحی سایت می‌پردازد. از ابتدای تأسیس، هدف اصلی این شرکت ارائه راهکارهای بهینه و با کیفیت در زمینه ساخت و توسعه وبسایت‌های سازگار با اصول سئویی بوده است.