چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد؟ - آژانس دیجیتال مارکتینگ پرانتز

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد؟

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد؟

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد؟

ارتباطاتی که مغز ما با رنگ‌های خاصی برقرار می‌کند راه‌حل مناسبی برای ایجاد ارتباط میان بازاریابی مواد مختلف و مخاطبان هدف آن‌هاست.
85 درصد از مصرف کنندگان رنگ را به عنوان اولین دلیل انتخاب یک محصول برای خرید عنوان کرده‌اند. علاوه بر این، تا 90 درصد از تصمیمات راجع به محصولات تنها بر اساس رنگ محصولات است. به گفته محققان روان‌شناسی رنگ، 42 درصد از مصرف کننده‌ها بر اساس رنگ و طراحی وبسایت، ایده خود را نسبت به آن شکل می‌دهند و رنگ آن‌ها بیش از هر عامل دیگری بر نظرشان تاثیرگذار است. در 52 درصد مواقع انتخاب رنگ ضعیف و سایر موارد طراحی دارای جذابیت کمتر به کاربران این پیام را می‌دهد که هرگز برنگردید.

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد؟

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ، حوزه‌ای از تحقیقات است که به بررسی تأثیر رنگ بر رفتار و تصمیم‌گیری می‌پردازد.
رنگ‌های مختلف می‌توانند بر نحوه درک خریداران از یک برند تأثیر بگذارند. شما می‌توانید با انتخاب درست رنگ‌ها، اشتیاق افراد را برای خرید افزایش دهید یا حداقل نظرات مطلوب‌تری درباره برند تجاری خود داشته باشید.
البته تأثیر رنگ‌ها روی انسان‌ها، ذهنی است. در واقع همه‌ی ما واکنش یکسانی به رنگ‌ها نمی‌دهیم، زیرا همه‌ی ما تجربه‌های یکسانی با رنگ‌ها نداریم. عواملی مانند فرهنگ و خاطرات در تجربه شما با رنگ‌ها تأثیر دارند.

روانشناسی رنگ ها در تبلیغات چیست ؟

روانشناسی رنگ ها در تبلیغات به چگونگی تاثیر رنگ‌های مختلف بر رفتار انسان و برانگیختن واکنش‌های احساسی می‌پردازد. شاید این موضوع به نظر ساده بیاید، اما نکات زیادی در آن وجود دارد. «کارل یونگ» (Carl Jung)، روانشناس سوئیسی، رنگ را زبان مادری ناخودآگاه می‌نامد. مطالعات روان‌شناختی، او را به سمت توسعه هنردرمانی برده است. او معتقد بود بیان خود از طریق تصاویر و رنگ‌ها می‌تواند به بهبود بیماران روانی کمک کند.

پیشنهاد میشه بخوانید...
ابزار سئو چیست؟ آموزش ابزار سئو + بیش از 15 مورد از برترینها

رنگ‌ها، بر نحوه تفکر و رفتار ما تاثیر دارند و می‌توانند نگاه ما را هدایت کنند. همچنین بر تفسیر ما از پدیده‌ها تاثیر می‌گذارند. رنگ‌ها بخش‌های مهم و بی‌اهمیت را مشخص می‌کنند. بنابراین، به عنوان بازاریاب محتوا باید بدانید که رنگ‌ها چه تاثیراتی بر مخاطب دارند. تاثیر رنگ‌ها ذهنی است و واکنش همه افراد به رنگی مشابه، یکسان نیست.

تاثیر احساسی و فرهنگی رنگ ها
تفسیری که از ارزش عاطفی رنگ‌ها انجام می‌شود، بستگی زیادی به زبان، احساسات و مشخصه‌های شخصیتی دارد. بنابراین، پیش‌بینی عکس‌العمل افراد نسبت به رنگ‌ها بسیار دشوار است. اطلاعات کمی در مورد تاثیر رنگ‌های خاص وجود دارد. هر رنگی بر روی هر فردی متناسب با شخصیت و افکار او، تاثیر متفاوتی می‌گذارد. برخی رنگ‌ها اثرهای مثبت و برخی دیگر اثرهای منفی دارند. رابطه میان رنگ و احساسات افراد بسیار متغیر است. برای رسیدن به نتیجه‌گیری کلی در مورد رابطه رنگ و احساسات، پژوهش‌های زیادی در میان طیف افراد مختلف انجام شده است.

تاثیرات عمومی رنگ‌ ها
«فابر بیرن» (Faber Birren)، پژوهشگر و نویسنده کتاب روانشناسی رنگ و رنگ‌درمانی، در مورد گروه‌های رنگ، مطلب جالبی را نوشته است. بر طبق یافته‌های او، نور و رنگ روشن، عضلات بزرگ را تقویت می‌کند، درحالی‌که رنگ‌های ملایم‌تر و عمیق‌تر سبب بهبود فعالیت‌های بصری و ذهنی می‌شوند. همچنین، بر طبق یافته‌های بیرن، رنگ قرمز باعث تحریک سیستم عصبی می‌شود، در حالی‌که رنگ آبی سبب آرامش آن است. قرمز و رنگ‌های مرتبط با آن سبب می‌شوند که افراد گذر زمان را بیشتر و طولانی‌تر احساس کنند، اما رنگ‌های سردتر، مانند سبز و آبی برعکس عمل می‌کنند.

به بیان دیگر، نورهای روشن سبب بهبود فعالیت فیزیکی می‌شوند، اما گذر زمان کندتر به‌ نظر خواهد رسید. رنگ‌های عمیق‌تر و ملایم‌تر برای فعالیت‌های ذهنی بهتر هستند، با این رنگ‌ها زمان به‌سرعت سپری خواهد شد.

دو گروه اصلی رنگ‌ها، رنگ‌های اصلی و فرعی هستند.

معنی رنگ‌های اصلی

رنگ‌های اصلی شامل، قرمز، آبی و زرد هستند. در ادامه معنای این رنگ‌ها در روانشناسی بازاریابی در بلاگ پرانتز توضیح می‌دهیم.

پیشنهاد میشه بخوانید...
سئو تکنیکال چیست؟ نکات تجربی سئو تکنیکال + موارد اصلی

روانشناسی رنگ قرمز

قرمز رنگی پویا است که با هیجان و اشتیاق همراه است. قرمز بسته به کاربردی که دارد، می‌تواند رنگی انرژی‌بخش، نشان‌دهنده قدرت یا تهاجمی باشد. به دلیل حضور قدرتمند آن، قرمز برای استفاده در دکمه فراخوانی به اقدام، آگهی تخفیف و جلب توجه سریع، رنگ مناسبی است. اگرچه به دلیل تداعی مفاهیم ترس و خطر بهتر است کمتر از آن استفاده کنیم.

رنگ قرمز برای برندهای جهانی مانند کوکاکولا و یوتیوب استفاده شده است. یوتیوب از رنگ قرمز در دکمه پخش استفاده می‌کند و گویی کاربر را به سمت اقدام هدایت می‌کند

نقاط مثبت رنگ قرمز: نشان‌دهنده قدرت، انرژی، شور و هیجان است.
نقاط منفی رنگ قرمز: نشان‌دهنده عصبانیت، خطر، هشدار و درد است.

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی، دریا و آسمان را تداعی می‌کند. بسیاری از افراد رنگ آبی را رنگ ثبات، آرامش، اعتماد و هماهنگی می‌دانند. البته آبی می‌تواند با احساس غم و اندوه نیز در ارتباط باشد. بسیاری از تبلیغ‌کنندگان ، از رنگ آبی در گواهی اعتماد یا حمل و نقل رایگان استفاده می‌کنند.

فیسبوک، توییتر و اسکایپ برندهایی در حوزه تکنولوژی هستند که از رنگ آبی در لوگوی خود استفاده کرده‌اند. بیشتر بانک‌ها نیز از رنگ آبی به عنوان رنگ سازمانی خود برای ایجاد اعتماد در مشتریان بهره می‌گیرند.

نقاط قوت رنگ آبی: بیانگر اعتماد، وفاداری، منطق و آرامش است.
نقاط ضعف رنگ آبی: می‌تواند غیردوستانه بودن و سردی را منتقل کند.

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد به نور خورشید اشاره دارد و تداعی‌کننده مثبت بودن، خوشبختی و خوش‌بینی است. تبلیغ‌کنندگان از زرد به عنوان رنگ پس‌زمینه، دکمه فراخوانی به اقدام یا لوگو استفاده می‌کنند، چراکه زرد این قابلیت دارد تا محتوا را برجسته نمایش دهد.

برندی مانند ایکیا از رنگ زرد برای انعکاس شادی و خوش‌بینی در طراحی دکوراسیون خانه بهره می‌گیرد. رنگ زرد، لوگویی جسورانه و به‌یادماندنی ایجاد می‌کند که در کنار سایر رنگ‌های گرم، گزینه مناسبی برای استفاده در طراحی وب‌سایت است.

چای لیپتون نیز از رنگ زرد در برند خود استفاده کرده و نام یکی از محصولات خود را «برچسب زرد» (Yellow Label) گذاشته است. طراحی بسته‌بندی آن نشان‌گر برگ‌های چای رسیده در آفتاب و خورشید است.

پیشنهاد میشه بخوانید...
محتوای تکراری (Duplicate Content) چیست؟ چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟

نقاط مثبت رنگ زرد: انرژی مثبت، شادی، گرمی، خلاقیت و هیجان را منتقل می‌کند.
نقاط منفی رنگ زرد: نشان‌دهنده ترس، احتیاط و اضطراب است.

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد؟

معنی رنگ‌های فرعی

رنگ‌های فرعی شامل بنفش، سبز و نارنجی هستند. در ادامه معنای این رنگ‌ها در روانشناسی بازاریابی در بلاگ پرانتز توضیح می‌دهیم.

روانشناسی رنگ نارنجی

نارنجی نشان‌دهنده خلاقیت، ماجراجویی و شور و اشتیاق و در واقع نتیجه انرژی رنگ قرمز و خوش‌بینی رنگ زرد است. در برندهای غذایی از آن‌ها استفاده می‌شود. از این رنگ نیز می‌توان برای جلب توجه در تبلیغات و در دکمه‌های فراخوانی به اقدام بهره برد.

نارنجی در لوگوی برندهایی مانند فانتا به‌ چشم می‌خورد. فانتا از این رنگ برای تداعی انرژی و هیجان استفاده می‌کند.

نقاط مثبت رنگ نارنجی: نشان‌دهنده انرژی، اعتماد به نفس، نوآوری و شجاعت است.
نقاط منفی رنگ نارنجی: عدم بلوغ، ناامیدی، نادانی و محرومیت را نشان می‌دهد.

روانشناسی رنگ بنفش

در روانشناسی رنگ‌ها، بنفش رنگ سلطنتی به حساب می‌آید. این رنگ با قدرت، تجملات و معنویت مرتبط است. از نقطه‌نظر منفی، بنفش رنگ غرور و ناکامی است. رنگ بنفش بیشتر توسط شرکت‌های شکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال «Cadbury» در لوگوی خود از رنگ بنفش بهره می‌گیرد. همچنین رنگ طلایی را برای ایجاد حس لوکس بودن و کنتراست به بنفش اضافه کرده است.

روانشناسی رنگ سبز

سبز بیشتر به پول و طبیعت ارتباط دارد و در عین‌حال نشان‌گر رشد، باروری، سلامتی و سخاوت است. از نقطه‌نظر منفی می‌توان آن را رنگ حسادت دانست. این رنگ انتخاب مناسبی برای کسب و کارهایی است که می‌خواهند ارتباط برند پایدار خود را با طبیعت نشان دهند.

سوپرمارکت بزرگ استرالیایی «Woolworths» از رنگ سبز در لوگوی خود با هدف القای حس تازگی به مشتریان استفاده کرده است. رنگ سبز با شعار «The Fresh Food People» همراه است و در وب‌سایت، برندینگ، محتوا و تبلیغات شرکت به‌ چشم می‌خورد.

نقاط مثبت رنگ سبز: سلامتی، امید، رشد، طبیعت و خنکی را نشان می‌دهد.
نقاط منفی رنگ سبز: می‌تواند حسادت، دل‌زدگی و بی‌پروایی را منتقل کند.

پیشنهاد میشه بخوانید...
سئو داخلی(On page SEO)

همچنن در بازارایابی از رنگ مشکی و سفید زیاد استفاده می‌شود.

روانشناسی رنگ مشکی در بازاریابی و فروش

رنگ مشکی، رنگی است که از جدیت، کنترل و استقلال برخوردار است. البته این رنگ مفهوم افسردگی و مرگ را هم منتقل می‌کند. در واقع رنگ مشکی دوست دارد پنهان بماند و کنترل کند. به همین دلیل، رنگ مشکی یک رنگ عالی برای کنترل است و خوانایی بسیار بالایی دارد.
رنگ مشکی نماد قدرت است ولی نباید در استفاده آن زیاده‌روی کرد چرا که حس منفی و غم را منتقل می‌کند، بنابراین در نوشته و تصاویر خود از رنگ مشکی بیش‌از حد استفاده نکنید.

نقاط مثبت رنگ مشکی: قدرت، امنیت، پیچیدگی، ظرافت و استحکام را القا می‌کند.
نقاط منفی رنگ مشکی: نشان‌دهنده سردی، عزا، غم و ظلم و ستم است.

روانشناسی رنگ سفید در بازاریابی و فروش

رنگ سفید به مفهوم خلوص، تمیزی و ایمنی نزدیک است. این رنگ تعادل یکسانی از همه‌ی رنگ‌ها دارد و می‌تواند معنای متعددی را منتقل کند. سفید، رنگی عالی برای سادگی و تمیزی است. با این حال، باید از استفاده بیش از حد این رنگ جلوگیری کنید زیرا باعث می‌شود حس تنهایی و پوچی به افراد منتقل شود.
رنگ سفید در بازاریابی و فروش برای پیشنهاد سادگی در محصولاتی که تکنولوژی بالا دارند، استفاده می‌شود. رنگ سفید می‌تواند بهترین رنگ برای شرکت‌های خیریه باشد. این رنگ را بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشکی استفاده می‌کنند، بنابراین برای فروش محصولات مرتبط با پزشکی انتخاب خوبی است و می‌تواند حس ایمنی و سلامت را منتقل کند. کاربرد دیگر رنگ سفید در بازاریابی و فروش برای محصولات لبنی و کم‌چرب است.

نقاط قوت رنگ سفید: تازگی، سادگی، خلوص، تمیزی و شفافیت را نشان می‌دهد.
نقاط ضعف رنگ سفید: می‌تواند پوچی، سردی، منزوی بودن و تنهایی را منتقل کند.

با کارشناسان پرانتز تماس بگیرید. در شرکت طراحی سایت پرانتز به شما کمک می کنیم تا فروشگاه آنلاین خود را به درستی راه اندازی کنید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
10 Best FREE Image Optimization Tools for Image Compression

10 ابزار رایگان بهینه سازی تصویر برای فشرده سازی

آنچه در این پست میخوانید بهینه سازی تصویر چیست؟10 ابزار رایگان بهینه سازی تصویر1. TinyPNGویژگی های کلیدی TinyPNG:2. Optimizillaویژگی های…

بیشتر بخوانید
17 types of marketing campaigns to inspire your next creative project

17 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ برای ایده به پروژه خلاقانه بعدی شما

آنچه در این پست میخوانید اجزای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی موفق17 نوع نمونه کمپین بازاریابی1. کمپین آگاهی از برند2….

بیشتر بخوانید
10 Tips for Using Video Content on Your E-Commerce Website

10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاهی

آنچه در این پست میخوانید 10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاه آنلاین شما1. فیلم های…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره شرکت طراحی سایت پرانتز

شرکت طراحی سایت پرانتز یک شرکت معتبر و حرفه‌ای در زمینه طراحی و توسعه وبسایت‌ها در شهر کرمان است. این شرکت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی وبسایت، به ارائه خدماتی با کیفیت و برتر در حوزه طراحی سایت می‌پردازد. از ابتدای تأسیس، هدف اصلی این شرکت ارائه راهکارهای بهینه و با کیفیت در زمینه ساخت و توسعه وبسایت‌های سازگار با اصول سئویی بوده است.