چگونه از هک شدن سایت جلوگیری کنیم؟ - آژانس دیجیتال مارکتینگ پرانتز

چگونه از هک شدن سایت جلوگیری کنیم؟

همیشه در هر کسب و کاری چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین ما باید بتوانیم امنیت مجموعه خودمان را فراهم و برقرار کنیم. فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار آفلاین مانند فروشگاه باشید، شما وظیفه دارید بتوانید امنیت فروشگاه خود را برقرار کنید، برای مثال شما از دوربین های مدار بسته قوی، نگهبان، سیستم های امنیتی و… استفاده می کنید.

همانطور که از فروشگاه خود در برابر سرقت و دزدی محافظت می کنید به همین اندازه بلکه بیشتر نیاز است از وبسایت خود در برابر هک شدن و نفوذ غریبه ها جلوگیری کنید. این جلوگیری از نفوذ در وبسایت ها از اهمیت بالایی برقرار است.

شما در فروشگاه های خود از اجناستان محافظت می کنید تا به سرقت برده نشوند. این محافظت در وبسایت ها کمی متفاوت است. شما نیاز نیست از کالاهای فیزیکی محافظت کنید بلکه در سایت های شما اطلاعات مشتری ها که از اهمیت بالایی برخورددار است، اطلاعات انبار و موجودی های انبار ، موجودی های کالا و…. در وبسایت شما وجود دارد که دسترسی به هر کدام از آنها به مجموعه شما آسیب می رساند.

حتی ممکن است در کد های سایت شما دست ببرند و اطلاعاتی را کم یا زیاد کنند برای مثال XSS حمله ای است که کد های جاوا اسکریپت مخرب به سایت شما افزوده میشود، که این کد ها در مرورگر کاربران اجرا میشود.

معنای محافظت از وبسایت ها با فروشگاه ها متفاوت است که درباره ی آن صحبت کردیم، در ادامه می خواهیم صحبت کنیم که جلوگیری از هک شدن چگونه است؟ این محافظت بر عهده کیست؟ آیا باید شخص جدایی را به این منظور استخدام کنیم؟ آیا ابزار خاصی نیاز است؟ آیا برای این محافظت باید هزینه انجام دهیم؟ به تمامی پرسش های احتمالی شما در این زمینه در مقاله چگونه از هک شدن سایت جلوگیری کنیم؟ پاسخ می دهیم پس با برتر آموز همراه باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • چگونه از هک شدن سایت جلوگیری کنیم؟
  • روش های جلوگیری از هک شدن وبسایت
  • چه شخصی وظیفه برقراری امنیت سایت را بر عهده دارد؟
پیشنهاد میشه بخوانید...
تحقیق کلمات کلیدی

چگونه از هک شدن سایت جلوگیری کنیم؟

برخی از اقراد هستند که با نفوذ به سایت شما می خواهند به اطلاعات شما دست یابند که به اصطلاح هک شدن گفته می شود. این عمل کاملا جرم محسوب می شود و افراد به محض انجام دادن این هکر کار غیر قانونی انجام میدهند و در صورت شناسایی مشمول جریمه میشوند.

هکر به صورت غیر قانونی وارد سایت شما شده، اطلاعات شما را بر میدارد و حتی ممکن است برای اینکه اعتبار شما را زیر سوال ببرند شروع به انتشار یکسری مطالب ناپسند نیز کنند. به محض هک شدن اولین کاری که باید انحلم دهید این است که در شبکه های اجتماعی خود یا از طریق بازاریابی پیامکی مشتریان خود را در جریان هک شدن بگذارید. این آگاه سازی وظیفه شماست.

شما با این آگاه سازی هکر ها را از انجام کار های ناشایست باز میدارید، زیرا مشتریان و جامعه هدف متوجه این مشکل میشوند که کنترل وبسایت از دسترس شما خارج است و دیگر به این افراد اعتماد نمی کنند.

وقتی سایت شما هک می شود دیگر کنترل آن از دسترس شما خارج است. هکر ها میتوانند به کل سایت شما ، سرور، ساختار و غالب سایت و… دسترسی پیدا کنند.

با توجه به آمار و ارقام بررسی شده هر 40 ثانیه در کشور آمریکا یک وبسایت هک میشود و مورد حمله قرار می گیرد این آمار کاملا چشمگیر است پس بنابراین باید خیلی مراقب این کار باشید و به حفظ سایتتان اهمیت دهید.

هک شدن سایت

روش های جلوگیری از هک شدن وبسایت

در این قسمت میخواهیم روش های مهم جلوگیری از هک شدن سایت را بررسی کنیم. شما با انجام هر کدام از روش های زیر می توانید به حفظ سایت خودتان اهمیت دهید.

1.استفاده از گواهینامه امنیتی HTTPS:

حتما برای سایت خود گواهینامه معتبر HTTPS تهیه نمایید. این روش یکی از روش های مهم امنیت وبسایت است که باید حتما رعایت نمایید. حتی یکی از فاکتور های مهم سئو و گوگل است. استفاده از پروتکل امنیتی ربطی به نوع وبسایت ندارد، فکر نکنید که شما وبسایت خبری دارید و نیازی نیست که از SSL استفاده کنید، هر وبسایت با هر موضوعی چه فروشگاهی چه خبری نیاز به این گواهینامه امنیتی دارد. گواهینامه SSL نشان دهنده این است که انتقال اطلاعات بین سرور و سایت امن و رمزگذاری شده است و این عمل باعث میشود تا هکری به اطلاعات شما و کاربران دست پیدا نکند. برای مثال کاربر وقتی می خواهد وارد درگاه پرداخت شود اطلاعات آن حفظ میشود و در دسترس هکر قرار نمی گیرد.

پیشنهاد میشه بخوانید...
سئو داخلی(On page SEO)

اگر شما از گواهینامه امنیتی استفاده نکنید هنگامی که کاربران سایت شما را در مرورگر کروم یا هر مرورگر دیگری باز می کنند، با جمله این سایت امن نیست مواجه می شوند که این وجه خوبی ندارد.

این گواهینامه های امنیتی را می توانید از سرویس های ارائه دهنده هاست خریداری کنید. خیلی از این سرویس ها پس از خرید هاست این گواهینامه SSL را رایگان در اختیار شما قرار می دهند.

همچنین اگر سایت شما وردپرسی است می توانید از مخزن وردپرس افزونه های امنیتی گواهینامه SSL خوبی را دانلود کرده و روی سایت اجرا کنید. نوجه کنید که حتما از مراکز معتبر این افزونه ها را دانلود نمایید.

2. ادمین ها رمز عبور مناسبی قرار دهند:

یکی از روش هایی که هکر ها برای نفوذ به سایت شما پیدا می کنند، ورود با استفاده از رمز های ساده ادمین های شماست. اگر سایت شما چند ادمین دارد سعی کنید از ادمین های خود بخواهید رمز های قوی و غیر قابل حدسی را به عنوان رمز عبور انتخاب کنند. اگر رمز شما ساده باشد به آسانی توسط هکر ها رمزگشایی میشود و به سایت شما دسترسی پیدا می کنند.

در یک بازه زمانی مشخص رمز های خود را تغییر دهید. حتما از قرار دادن شماره موبایل و تاریخ تولید و اسم و فایمل برای رمز های خود خودداری نمایید. سعی کنید همیشه ترکیب عدد و حروف را انتخاب نمایید زیرا هک کردن این روش نسبت به رمزی که فقط عدد دارد کمی سخت تر و زمان بر تر است و این کار امنیت سایت شما را حفظ می کند.

علاوه بر ادمین ها کاربران هم باید رمز قوی برای خود انتخاب کنند. شما میتوانید با برنامه نویسی هنگامی کاربر در حال رمزگزاری است از او بخواهید رمز قوی ای را انتخاب نمایند.

گواهینامه امنیتی SSL

گواهینامه امنیتی SSL

3.افزونه های امنیتی

اگر سایت شما وردپرسی است خیلی راحت می توانید از یکسری افزونه های امنتی کاربردی استفاده نمایید. شما با نصب این افزونه ها می توانید تا حد زیادی امنیت سایت خود را برقرار نمایید. یکی از افزونه های خوب و کاربردی در زمینه امنیت وبسایت افزونه  iThemes Security است. این افزونه کل سایت شما را اسکن می کند و اگر خطر امنیتی داشته باشد به شما اعلام می کند. می توانید نمونه های مختلفی از افزونه های امنیتی را استفاده نمایید.

پیشنهاد میشه بخوانید...
SEM چیست؟

فقط در استفاده از این افزونه ها به این نکته توجه کنید که اولا افزونه ها را از منابع معتبر دانلود کنید تا آلوده نباشند و سایت شما را آلوده نکنند و دوما از یک افزونه امنیتی استفاده کنید زیرا ممکن است این افزونه ها در استفاده به تداخل بخورند و مشکل ایجاد کنند. پس حتما از یک افزونه جامع و کامل استفاده کنید.

4. سایت خود را آپدیت نگه دارید.

یکی از مهم ترین مسائلی که باعث هک شدن سایت شما میگردد، این است که شما سایت خود را آپدیت نگه نمی دارید. باید مرتب افزونه ها و وردپرس خود را چک کنید. اگر افزونه های شما نسخه های قدیمی است سعی کنید در آخرین و به روزترین نسخه آنها را نگه دارید. زیرا افزونه ها وقتی آپدیت می شوند باگ ها و مشکلات خود را برطرف میکنند اگر شما از نسخه های قدیمی استفاده کنید هکر ها می توانند از طریق این باگ ها راه نفوذ پیدا کنند و وارد سایت شما شوند.

آپدیت بودن سایت مهم ترین مسئله است که از وب مستر و یا پشتیبان سایت خود بخواهید این کار را انجام دهند.

5.بکاپ گیری منظم داشته باشید.

داشتن بکاپ گیری منظم از هک شدن شما جلوگیری نمی کند ولی این کمک را به شما می کند که اگر سایت شما هک شود بتوانید با داشتن تمامی اطلاعات در صورت نیاز آن را بازگردانید. شما باید برای بکاپ گیری خود برنامه ریزی داشته باشید و در فاصله زمانی های مشخصی از اطلاعات سایت خود بکاپ بگیرید.

اطلاعات بکاپ را حتما در کامپیوتر های شخصی خود نگه داری کنید و به آن اهمیت دهید.

انتخاب رمز درست

انتخاب رمز درست

6.IP های مشکوک را پیگیری کنید.

اگر از طریق چند IP های مختلف ورود های مشکوک به سایت داشتید، حتما این IP ها زا پیگیری کنید و در صورتی که رفتار های ورود آن ها مشکوک بود از طریق سرویس های هاست آن ها را مسدود کنید.

7. برای ورود ادمین ها از احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید.

برای اینکه محکم کاری کنید می توانید از احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید تا امنیت سایت خودتان را تا 99 درصد افزایش دهید تا هکر ها نتوانند از طریق ادمین ها به سایت شما دسترسی داشته باشند. افزونه های زیادی وجود دارند که در این زمینه می توانند به شما کمک کنند. بدین صورت که ادمین پس از درج رمز خود و عبور از مرحله اول باید کدی را که به ایمیل یا تلفن همراه او اسمس شده است را در این قسمت وارد کنند تا بتوانند وارد سایت شوند. تشخیص عدد دوم برای هکر بسیار سخت است و مدت زمان زیادی طول می کشد این رمز را کشف کنند. خوبی این قسمت این است که این کد ها 2 دقیقه اعتبار دارند و هکر ها تایم زیادی ندارند تا بتوانند کد را تشخیص دهند زیرا در صورت تشخیص کد باطل می شود.

پیشنهاد میشه بخوانید...
چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد؟

چه شخصی وظیفه برقراری امنیت سایت را بر عهده دارد؟

اصولا شما در ابتدا باید از طراح سایت خود بخواهید مسائل امنیتی را برقرار نماید. افزونه های امنیتی نصب شده باشد و تمامی افزونه های دیگر آپدیت شده باشد، پس از اینکه سایت را از طراح تحویل گرفتید پس از استخدام یک پشتیبات سایت با وب مستر میتوانید این امنیت را برقرار کنید.

بکاپ گیری دائمی بر عهده این افراد است و حتما بخواهید که گزارش بکاپ گیری به شما دهند. به پشتیبان گوشزد کنید که سایت را آپدیت نگه دارد و در صورت نیاز افزونه ها را آپدیت کنند.

پشتیبان برقراری گواهینامه امنیتی را باید چک کند که همیشه این گواهینامه برقرار باشد . IP ها و ایمیل های اسپم را تشخیص دهید ئ آنها را بلاک کند.

به طوری کلی رعایت مجموعه نکات بالا بر عهده وب مستر و با پشتیبان سایت است.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل نکات کاربردی را توضیح دهیم و به شما در جلوگیری از هک شدن سایت کمک کنیم. با توضیح پرسش چگونه از هک شدن سایت جلوگیری کنیم؟ میتوانید به راحتی از سایت خود در برابر هکر ها محافظت کنید. سعی کنید تمام نکات را پیاده سازی کنید و آن ها را رعایت نمایید.

از شرکت های معتبر هاست تهیه کنید تا بتوانید در صورت لزوم از پشتیبانی آنها کمک بگیرید.

بکاپ کیری روزانه را فراموش نکنید. هرگونه خطا و یا اخطاری در سایت پیدا کردید حتما به طراح سایت اطلاع دهید و این موضوع را جدی بگیرید.سعی کنید هر چند وقت یک بار تست امنیتی از سایت خود بگیرید تا از امنیت آن مطمئن شوید. از ادمین ها بخواهید رمز های معتبری را قرار دهند.

اگر در زمینه هک شدن و جلوگیری از این کار اطلاعاتی دارید حتما در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم از تجربیات شما استفاده کنیم. ممنون از توجه شما به پرانتز.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
17 types of marketing campaigns to inspire your next creative project

17 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ برای ایده به پروژه خلاقانه بعدی شما

آنچه در این پست میخوانید اجزای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی موفق17 نوع نمونه کمپین بازاریابی1. کمپین آگاهی از برند2….

بیشتر بخوانید
10 Tips for Using Video Content on Your E-Commerce Website

10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاهی

آنچه در این پست میخوانید 10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاه آنلاین شما1. فیلم های…

بیشتر بخوانید
Social Media Marketing

7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2024

آنچه در این پست میخوانید 7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی شبکه های اجتماعیمخاطبان خود را پیدا کنیدافزایش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره شرکت طراحی سایت پرانتز

شرکت طراحی سایت پرانتز یک شرکت معتبر و حرفه‌ای در زمینه طراحی و توسعه وبسایت‌ها در شهر کرمان است. این شرکت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی وبسایت، به ارائه خدماتی با کیفیت و برتر در حوزه طراحی سایت می‌پردازد. از ابتدای تأسیس، هدف اصلی این شرکت ارائه راهکارهای بهینه و با کیفیت در زمینه ساخت و توسعه وبسایت‌های سازگار با اصول سئویی بوده است.