ناوبری سایت (Website Navigation) چیست؟ نکات و بهترین شیوه ها - آژانس دیجیتال مارکتینگ پرانتز

ناوبری سایت (Website Navigation) چیست؟ نکات و بهترین شیوه ها

ساختار ناوبری وب سایت شما تأثیر زیادی بر تبدیل، فروش و نرخ پرش دارد.

اگر بازدیدکنندگان نتوانند بفهمند کجا چیزی را که می‌خواهند پیدا کنند، آنجا را ترک خواهند کرد.

این آخرین چیزی است که می خواهید. در عوض، ناوبری وب سایت شفاف و سلسله مراتبی ایجاد کنید که به بازدیدکنندگان شما کمک می کند فورا آنچه را که می خواهند پیدا کنند.

ناوبری سایت چیست؟

ناوبری وب سایت مجموعه ای از اجزای رابط کاربری است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد محتوا و ویژگی های یک سایت را پیدا کنند. این اجزا می توانند به صورت کپی، متن پیوند و دکمه ها و منوها باشند. در واقع با طراحی ناوبری سایت ، لینک صفحاتی که به یک دیگر متصل هستند در کنار یک دیگر قرار میگیرند و کاربر با مشاهده ناوبری سایت متوجه خواهد شد که از کدام دسته به این صفحه آمده است.

چرا ناوبری در وب سایت مهم است؟

بدون ناوبری وب سایت، بازدیدکنندگان شما نمی توانند نحوه یافتن وبلاگ، صفحه ثبت نام ایمیل، لیست محصولات، قیمت، اطلاعات تماس یا اسناد کمکی را بیابند.

با این قانون سرانگشتی شروع کنید: ساختار ناوبری وب سایت شما باید به کسی اجازه دهد تا در هر صفحه ای از سایت شما فرود بیاید و آنچه را که نیاز دارد با 3 کلیک پیدا کند.

در یک دنیای ایده آل، هر بازدید کننده ای از صفحه اصلی شما شروع می کند و همان مسیر را از طریق وب سایت شما دنبال می کند. اما اینطور نیست. بازدیدکنندگان وب سایت در همه جا پیمایش می کنند.

به خاطر داشته باشید که می خواهید افراد را برای کاوش بیشتر در سایت خود نگه دارید. با برانگیختن کنجکاوی و جذب آنها با پیشنهادات عالی، به آنها دلایلی بدهید تا روی پیوندها کلیک کنند.

ارتباط بین ناوبری وب سایت و تجربه کاربری را درک کنید.

تجربه کاربری به نحوه درک بازدیدکننده از قابلیت استفاده و زیبایی شناسی وب سایت شما اشاره دارد. شما می خواهید همه کسانی که از سایت شما بازدید می کنند تجربه کاربری خوبی داشته باشند.

بسیاری از جنبه های طراحی و توسعه وب در تجربه کاربر نقش دارند:

فونت ها، رنگ ها و تصاویر
سرفصل ها و CTA ها
در دسترس بودن اطلاعات تماس
زمان بارگذاری صفحه
طراحی فرم
ناوبری وب سایت یکی از مهمترین عواملی است که باید در نظر گرفته شود، زیرا اگر بازدیدکنندگان نتوانند فرم وب شما را پیدا کنند، مهم نیست که چقدر زیبا باشد.

ناوبری وب سایت به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد که بدون ناراحتی از یک صفحه به صفحه دیگر بروند. اگر کار خود را به خوبی انجام داده اید، بازدیدکنندگان سایت شما را به قصد بازگشت ترک می کنند و حتی ممکن است چیزی از شما بخرند یا در لیست ایمیل شما ثبت نام کنند.

مردم هر روز از وب‌سایت‌های زیادی بازدید می‌کنند، بنابراین مکان‌هایی برای یافتن آنچه می‌خواهند کم ندارند. اگر یک منوی ناوبری وب‌سایت واضح، breadcrumbs، و دیگر راه‌های کاوش در سایت خود را ارائه نکنید، مزاحم نخواهند شد.

انواع ناوبری وب سایت

هنگامی که اکثر مردم به ناوبری وب سایت فکر می کنند، منوی پیمایش وب سایت را که در هدر اکثر وب سایت ها ظاهر می شود، تصویر می کنند.

سایدبارها افزودنی رایج برای بسیاری از وب سایت ها هستند. آنها در سمت چپ یا راست محتوای اصلی قرار دارند. حتی برخی از وب سایت ها دارای نوار کناری دوگانه هستند.

سپس پاورقی دارید که اغلب حاوی پیوندهایی به صفحات اصلی سایت و همچنین منابع محبوب هستند. فوترهای به اصطلاح چاق مدتی است که مد شده اند. آنها به لینک های بیشتری اجازه می دهند که به معنای تجربه کاربری بهتر است.

بسیاری از وب سایت ها نیز از breadcrumbs استفاده می کنند. اینها پیوندهای پیمایش سلسله مراتبی هستند که در یک صفحه خاص ظاهر می شوند. آنها به شما می گویند که چگونه آن صفحه در صفحات دیگر تودرتو شده است.

ظهور موبایل نیاز به انواع دیگر ناوبری وب سایت را ایجاد کرده است. به عنوان مثال، منوی همبرگر را در نظر بگیرید. با این حال، به خاطر داشته باشید که ناوبری وب سایت و لینک ها مترادف نیستند. برای اهداف سئو عالی است که پیوندهای داخلی را در سراسر محتوای خود بپاشید، اما آنها بخشی از ناوبری اصلی سایت شما در نظر گرفته نمی شوند.

بهترین روش ها و نکات ناوبری وب سایت

اگر وب سایت خود را از صفر شروع کنید چه؟ یا شاید تصمیم گرفته اید برای نتایج بهتر، ناوبری وب سایت خود را تغییر دهید. اول باید چی کار کنید؟

واقعیت این است که ناوبری وب سایت بر روی خود ساخته می شود و بازدید کننده را در سایت درگیر نگه می دارد. از دست دادن تنها یک بهترین روش ناوبری وب سایت می تواند منجر به از دست رفتن تبدیل شود.

در اینجا برگه تقلب شما برای بهترین شیوه های ناوبری وب سایت است. برای بهبود تجربه کاربر، هر یک را از نزدیک دنبال کنید.

1. فرامتن را آشکار کنید

یکی از رایج‌ترین مشکلات این است که اجازه می‌دهیم طراحی مانع استفاده از آن شود. اگر بازدیدکنندگان نتوانند یک هایپرلینک را از نسخه اصلی تشخیص دهند، مشکل دارید.

ساده‌ترین راه برای آشکار کردن فرامتن این است که مطمئن شوید که با هر عنصر دیگری در صفحه متفاوت است، و نه فقط زمانی که بازدیدکننده پیوند را می‌چرخاند. آن را با رنگ دیگری قالب بندی کنید، زیر آن خط بکشید یا پررنگ کنید. در صورت تمایل می توانید لینک های ناوبری هدر خود را به دکمه تبدیل کنید.

2. نوار ناوبری خود را ساده کنید

بسیاری از وب‌سایت‌ها دارای پیوندهای بسیار زیاد یا بسیار کم در نوار پیمایش سرصفحه هستند. به آنچه می خواهید مردم در سایت شما انجام دهند فکر کنید، اما همچنین در نظر بگیرید که بازدیدکنندگان چه چیزی می خواهند.

به عنوان مثال، ممکن است بخواهید بازدیدکنندگان شما تبدیل شوند، اما بازدیدکنندگان شما ممکن است بخواهند درباره شرکت شما بیشتر بدانند یا در مورد فلسفه شما بیاموزند.

اگر منوی پیمایش شما کمی شلوغ به نظر می رسد، به سازماندهی بهتر سایت خود فکر کنید. از یک عنوان اصلی استفاده کنید، سپس یک منوی فرعی را با پیوندهای دیگری که در زیر آن دسته بندی شده اند قرار دهید.

3. ستون های کناری را جدا نگه دارید

یک نوار کناری نباید شبیه بقیه محتوای صفحه باشد. باید برجسته شود.

بسیاری از وب سایت ها این کار را با رنگ انجام می دهند. طراح ممکن است نوار کناری را با رنگ پس زمینه متفاوت از کپی بدنه قالب بندی کند.

فضای سفید – یا فضای منفی، اگر ترجیح می دهید – به خوبی کار می کند. اطمینان حاصل کنید که فاصله زیادی بین نوار کناری شما و سایر عناصر وجود دارد.

4. ناوبری خود را در یک مکان استاندارد قرار دهید

خلاقیت عالی است، اما نه زمانی که به قیمت تجربه کاربر تمام شود. ناوبری را در مکان هایی قرار دهید که مردم انتظار دارند آن را پیدا کنند.

این شامل نوار ناوبری هدر، نوار کناری و پاورقی است. از آن مناطق استفاده کنید تا بازدیدکنندگان بتوانند آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند. اگر می‌خواهید پیمایش خلاقانه را اضافه کنید، مانند استفاده از چند رسانه‌ای، واضح است که بازدیدکنندگان می‌توانند کلیک کنند.

5. همه چیز را برای کاربر روشن و ساده کنید

منوی ناوبری وب سایت شما برای ترفندهای هوشمندانه یا شوخ نیست. از واضح ترین طرح و متن ممکن استفاده کنید تا بازدیدکنندگان منظور شما را بدانند.

دلیلی وجود دارد که اکثر وب سایت ها از کلمه «درباره» برای صفحه درباره ما یا درباره من استفاده می کنند. واضح و قابل تشخیص است. همین امر در مورد کلمات ساده مانند “تماس” و “خدمات” صدق می کند.

6. فوتر را فراموش نکنید

اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید هزاران موضوع را پیدا کنید که شامل پاورقی های پایین سایت است. از آنها به نفع خود استفاده کنید. شما مجبور نیستید ده ها پیوند را وارد کنید، اما از فضا استفاده کنید.

در برخی موارد، ممکن است فقط بخواهید نوار ناوبری هدر را تکرار کنید. به این ترتیب، مردم مجبور نیستند برای یافتن پیوند مورد نظر خود به بالا پیمایش کنند.

همچنین می توانید نوار ناوبری هدر را گسترش دهید. پیوندهای دیگری را به صفحات مهم سایت خود اضافه کنید.

7. مسیریابی را با اولویت های کسب و کار مرتبط کنید

در حالی که در نظر گرفتن تجربه کاربر ضروری است، شما همچنین می خواهید بازدیدکنندگان خود را به مهمترین صفحات برای تبدیل و فروش هدایت کنید. هدایت بازدیدکنندگان به آن صفحات اساسی می تواند تأثیر زیادی بر روی نتیجه کسب و کار شما داشته باشد.

بین صفحاتی که ممکن است از نظر کنجکاوی بازدیدکننده شما را به خود جلب کنند، تعادل ایجاد کنید، اما پیوندهایی اضافه کنید که بازدیدکنندگان را نیز از طریق قیف شما هدایت کند.

به عنوان مثال، صفحه «درباره» و «تماس» و همچنین پیوندی به وبلاگ خود وارد کنید. سپس یک CTA عالی اضافه کنید، مانند «دانلود» اگر یک برنامه تلفن همراه یا «Test Drive» برای کسب و کار SaaS دارید.

8. مطمئن شوید که ناوبری وب سایت در موبایل 100 درصد واکنش گرا باشد

اگر ناوبری وب سایت شما به درستی در تلفن همراه رندر نمی شود، دچار مشکل شده اید. طرح ها و تم های واکنش گرا برای هر سیستم مدیریت محتوای اصلی وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که از آنها استفاده می کنید.

در برخی موارد، منوی ناوبری به سادگی سفت می شود. در موارد دیگر، منوی همبرگر فوق الذکر ظاهر می شود. اطمینان حاصل کنید که خود پیوندها به اندازه کافی بزرگ هستند که دست انسان به راحتی به آنها ضربه بزند. به یاد داشته باشید که برخی از افراد شست بزرگتری نسبت به دیگران دارند.

9. دکمه های فراخوان برای اقدام را بگذارید

ده سال پیش، اکثر وب سایت ها دارای دکمه هایی برای پیمایش هدر بودند. با این حال، امروز، تمام آن نویز بصری به نظر می رسد ناخوشایند است. به علاوه، به شما این امکان را نمی دهد که روی یک پیوند خاص در ناوبری وب سایت خود تأکید کنید.

آن دکمه ها را برای فراخوانی برای اقدام رزرو کنید. ممکن است از بازدیدکنندگان بخواهید که در لیست ایمیل شما ثبت نام کنند، محصول شما را به نمایش بگذارند یا یک تماس را برنامه ریزی کنند. در هر صورت، آن را پررنگ‌تر و روشن‌تر از پیوندهای دیگر کنید.

 

ناوبری سایت

دریابید که مخاطبان شما چگونه در وب سایت شما حرکت می کنند

همه بهترین شیوه های ناوبری وب سایت در جهان جایگزین داده های قابل اجرا نیستند. مخاطبان شما با دیگران متفاوت هستند، بنابراین می خواهید بدانید که آنها در سایت شما چگونه رفتار می کنند.

گزارش رفتار کاربر به شما می گوید که چند نفر روی یک منطقه خاص از وب سایت شما کلیک می کنند. به عنوان مثال، نقشه حرارتی Crazy Egg از دمای رنگ استفاده می کند تا به شما نشان دهد که توجه بازدیدکنندگان کجاست.

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که هیچ کس روی پیوندهای موجود در نوار ناوبری شما کلیک نمی کند. چرا؟ شاید شما روشن نمی کنید که فرامتن یک پیوند است، یا ممکن است حواس پرتی زیادی در زیر نوار ایجاد کرده باشید.

اسکرول مپ ها نیز بسیار مفید هستند. اگر می‌دانید که مردم هرگز به پاورقی در وب‌سایت شما پیمایش نمی‌کنند، می‌دانید که نیازی به تأکید زیادی روی آن قسمت از صفحه ندارید.

جمع بندی

ناوبری وب سایت یکی از نادیده گرفته ترین جنبه های تجربه کاربر و طراحی وب سایت است. ما اغلب آن را بدیهی می دانیم.

به جای اینکه وب سایت های دیگر را به دلیل ظاهر خوب خود بازتاب دهید، بفهمید چه عناصر ناوبری برای کسب و کار و مخاطبان شما مهم هستند. پیوندهایی اضافه کنید که برای هر دو علاقه جذاب باشد.

می‌دانید که می‌خواهید افراد پیشنهادات شما را تبدیل کنند و محصولات شما را بخرند، اما مخاطبان شما ممکن است آماده خرید نباشند. پیوندهای ناوبری باید دلایل دیگری برای ماندن در وب سایت شما به آنها ارائه دهد.

با استفاده از عکس‌های فوری، ضبط‌ها و تست‌های A/B، می‌توانید ناوبری وب‌سایت خود را به خوبی تنظیم کنید و مطمئن شوید که بهترین تجربه کاربری ممکن را به مخاطبان خود ارائه می‌کنید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

460 کلمه جادویی در تولید محتوا +PDF

آنچه در این پست میخوانید این جزوه آموزشی شامل 460 کلمه در دسته بندی های زیر است : این جزوه…

بیشتر بخوانید
10 Best FREE Image Optimization Tools for Image Compression

10 ابزار رایگان بهینه سازی تصویر برای فشرده سازی

آنچه در این پست میخوانید بهینه سازی تصویر چیست؟10 ابزار رایگان بهینه سازی تصویر1. TinyPNGویژگی های کلیدی TinyPNG:2. Optimizillaویژگی های…

بیشتر بخوانید
SMS Marketing: 10X your eCommerce sales with SMS

بازاریابی پیامکی: فروش آنلاین خود را با پیامک 10 برابر کنید (2024)

آنچه در این پست میخوانید بازاریابی پیامکی چیست؟ظهور بازاریابی پیامکی در فضای آنلاینچرا بازاریابی پیامکی موثر است؟تعامل افزایش یافته با…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره شرکت طراحی سایت پرانتز

شرکت طراحی سایت پرانتز یک شرکت معتبر و حرفه‌ای در زمینه طراحی و توسعه وبسایت‌ها در شهر کرمان است. این شرکت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی وبسایت، به ارائه خدماتی با کیفیت و برتر در حوزه طراحی سایت می‌پردازد. از ابتدای تأسیس، هدف اصلی این شرکت ارائه راهکارهای بهینه و با کیفیت در زمینه ساخت و توسعه وبسایت‌های سازگار با اصول سئویی بوده است.