سئو منفی یا Negative SEO چیست؟ راهکارهای مقابله با سئو منفی - آژانس دیجیتال مارکتینگ پرانتز

سئو منفی یا Negative SEO چیست؟ راهکارهای مقابله با سئو منفی

هر روز که به جلو می رویم، افراد زیادی با هدف کسب درآمد و فروش بیشتر، اقدام به تاسیس سایت و سئو آن در گوگل می کنند. با این شرایط، روز به روز رسیدن به رتبه های بالا در گوگل سخت و سخت تر می شود. فرآیند سئو به حدی سخت شده است که حتی با سئو کلاه سیاه نیز به راحتی نمی توان در رتبه های بالا قرار گرفت و گوگل را دور زد. امروز صحبت ما در پرانتز درباره سئو منفی یا Negative SEO است و می خواهیم بررسی کنیم که این تکنیک چیست، به چه دردی می خورد و اگر کسی آن را برای سایت ما اجرا کرد چگونه می توانیم از آن فرار کنیم و جون سالم به در ببریم.

سئو منفی یا Negative SEO چیست؟

اجازه دهید با یک مثال توضیحات خود را شروع کنم. فرض کنید شما پس از ماه ها و سال ها تلاش و پشتکار توانسته اید یک رتبه خوبی در نتایج گوگل به دست آورید. اما یک روز که می خواهید وضعیت رتبه سایتتان را بررسی کنید، می بینید تمام آن زحمت ها به باد رفته و سایت شما دچار یک افت رتبه شدید در نتایج گوگل شده است. این اتفاق امری است که در دنیای واقعی اتفاق می افتد و نام آن همان سئو منفی یا Negative SEO که به آن سئوی سیاه نیز گفته می شود. سئو نگاتیو یا سئو منفی درواقع شرایطی است که رقبای شما ممکن است آن را پدید بیاورند و مصداق کلمه این است که آن ها اصلا جوانمردانه نمی جنگند.

سئوی منفی در واقع کارهای سیاه و غیرقانونی (از نظر گوگل:)) است که باعث آسیب زدن و خراب کردن اعتبار و رتبه های شما در گوگل می شود. بسیار شنیده اید که می گویند در فرآیند سئو تولید محتوای مستمر و عالی داشته باشید، روی لینک سازی های داخلی تمرکز کنید، لینک سازی های باکیفیت انجام دهید و …. سئوی منفی در واقع عکس تمام این ها است و انجام می شود تا روند سئوی شما را به هم بریزد و باعث نابودی سایت شما شود.

سئو منفی چیست؟

سئو منفی بر روی کدام قسمت تاثیر گذار است؟

سئو یک وبسایت به صورت کلی شامل سه قسمت سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی است. سئو نگاتیو، عمدتا برای سئو خارجی وبسایت انجام می شود و با انجام کارهایی نظیر بک لینک بی کیفیت، حملات و … باعث آسیب به سایت می شود. البته ممکن است که این سئو به منظور از بین بردن ساختار داخلی سایت باشد و انجام آن نیز غیر محتمل نیست.

آیا امکان دارد تحت تاثیر سئوی منفی قرار بگیریم؟

در اصول اولیه سئو می دانید، اگر به کارهایی که در فرآیند سئوی سایت انجام می دهید، بی تفاوت باشید؛ یعنی از هر کجا لینک بگیرید، به تصاویر و نوشته های سایت خود دقت نکنید؛ و … باعث می شود رتبه خوبی نیز در گوگل نگیرید یا حتی اگر رتبه خوبی دارید، پس از مدتی آن را از دست بدهید. حال فرض کنید کسی برای شما این کارها را انجام دهد. مثلا فرض کنید کسی برای سایت شما که در حوزه آموزش طراحی سایت است و خدمات طراحی سایت را نیز انجام می دهد و جزو یکی از حوزه های پر رقابت است، تعداد زیادی بک لینک بی کیفیت بسازد. در آنصورت ممکن است سیگنال هایی که از طریق این بک لینک ها به گوگل می رسد؛ باعث ایجاد آسیب و تنزل رتبه برای شما شود.

بنابراین امکان انجام سئو منفی وجود دارد اما نیازی نیست از همین الان نگران آن باشید که بخواهید به خودتان استرس بدهید. عمدتا این روش قدیمی تر بوده و خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد اما اگر هم استفاده قرار بگیرد در ادامه روش هایی را مورد بررسی قرار می دهیم تا به صورت کامل جلوی این اتفاقات را بگیریم.

برای رقبا سئوی منفی یا Negative SEO انجام دهیم؟

فرض کنید مثلا شما روی کلمه آموزش اینستاگرام، می خواهید به لینک  گوگل برسید. در صفحه یک گوگل سایت های زیادی هستند که فعالیت می کنند و شاید رسیدن به لینک یک کمی زمان بر و سخت باشد. بنابراین شما فک می کنید با زدن سئو منفی برای این سایت ها رتبه آن ها را کاهش می دهم تا خودم جایگاه آن ها را تصاحب کنم. اگر الان چنین فکری با خود می کنید، باید به شما بگویم تمامی پول و زحمتی که برای سئو منفی خواهید کشید از بین خواهد رفت.

حال چرا چنین اتفاقی می افتد؟ پاسخ آن کاملا مشخص است. اکثریت سایت هایی که لینک 1 گوگل هستند، به راحتی به اینجا نرسیدند و پشت اکثر این سایت ها حداقل یک نفر یا یک تیم سئوکار نشسته است و تمامی اتفاقاتی که برای سایت رقم می خورد را رصد می کنند و عملا انجام چنین چیزی غیر ممکن است. بگذارید خیالتان را راحت کنم؛ وقتی سئوکار پشت یک سایت است به فکر انجام اینگونه ترفندها و آسیب ها برای آن سایت نباشید.

انجام سئو منفی برای رقبا

از طرفی وقتی شما تکنیک سئو منفی را به کار می برید و توسط سئوکار آن سایت خنثی می شود، این سیگنال به سمت گوگل می رود که عده ای در حال انجام فرایندهای غیرقانونی برای این سایت هستند و عملا چنین چیزی باعث خواهد شد گوگل خیلی به کارهای اینچنینی برای این سایت توجهی نکند و از طرفی اعتبار بیشتری به سمت سایت حربف شما برود و کار از قبل نیز سخت تر خواهد شد.

چه کارهایی برای سئو منفی سایت انجام می شود؟

حال که با سئو منفی آشنا شدیم و دانستیم که چه اثراتی می تواند داشته باشد، بهتر است بدانیم از چه طریقی این کار انجام می شود و راهکار مقابله با سئو منفی یا سئو نگاتیو چیست. در ادامه عمده کارهایی که برای آسیب به یک سایت انجام می شود را به همراه روش های جلوگیری از آن، مورد بررسی قرار می دهیم.

1.دادن تعدادی زیادی بک لینک به سمت سایت شما

اولین کار و متداول ترین کاری که افراد برای آسیب زدن به سایت شما ممکن است انجام دهند، دادن تعداد زیادی بک لینک به سمت سایت شماست. یک یا دو بک لینک تاثیری در فرآیند سئوی سایت شما نخواهد داشت اما اگر تعداد این بک لینک ها بالا رود، باعث آسیب رساندن به سمت سایت شما خواهد شد. معمولا بک لینک هایی که ساخته می شود به تعداد زیاد و به صورت پیوسته است که در واقع از مزرعه لینک استفاده می کنند.

ترفندی که خربکاران استفاده می کنند این است که جوری لینک سازی ها را انجام می دهند که گوگل فکر کند این لینک ها توسط مالک سایت انجام می شودتا تاثیرگذار تر باشد.

اما چگونه می توان جلوی آسیب بک لینک مخرب به سایت را گرفت؟ برای این منظور بهتر است به صورت مرتب لینک هایی به سمت سایت روان می شود را مورد بررسی قرار دهیم تا اگر چنین حمله ای در حال انجام است، بتوانیم جلوی آن را بگیریم. ابزارهای زیادی برای چک کردن وجود دارد که یکی از آن ها، خود سرچ کنسول گوگل است که می توانید بک لینک هایی که خودتان ساختید یا برایتان ساخته شده است را آنجا ببینید. ابزار دیگر ahrefs است که برای چک کردن بک لینک ها باید اکانت پریمیوم آن را تهیه کنید و معمولا کامل ترین ابزار برای تشخیص و بررسی بک لینک ها است. آخرین ابزار نیز، سایت SEO SpyGlass است که در آن می توانید به صورت پروفایل روند رو به رشد بک لینک ها و دامنه هایی که از آن، بک لینک گرفتید را مشاهده کنید.

بعد از این که لینک ها را شناسایی کردید، با استفاده از ابزار  Disavow در سرچ کنسول، جلوی آسیب رسیدن به سایتتان را می گیرید. شما وقتی بک لینکی را درون این قسمت قرار می دهید، در واقع دارید به گوگل می گویید این لینک ها را تاثیرش را برای من در نظر نگیر و گوگل نیز به حرف شما احترام می گذارد و آن ها را در نظر نمیگیرد.

2. اقدام به هک کردن سایت

شما باید بدانید حفظ امنیت یک وبسایت، مهم ترین چیز است که همیشه باید آن را رعایت کنید. هک یک وبسایت کار چندان آسانی نیست اما در مقابل کار سختی نیز نیست. اگر هکرها موفق شوند به سایت شما نفوذ کنند، می توانند تمامی اطلاعات شما را از بین ببرند و با ریدایرکت کردن صفحات اشتباه بر روی هم، باعث ایجاد مشکلات زیادی در وبسایت شما شوند. اما مهم ترین چیزی که می تواند در کنار تمام اتفاقات بد بیفتد، سرقت اطلاعات کاربران و مشتریان شما است که باعث خواهد شد برند شما به کلی آسیب ببیند و فعالیت و جلب اعتماد مجدد برای شما بسیار سخت خواهد شد.

این کار برای سایت های کوچک که عمدتا بازدید کننده بالایی ندارند، استفاده نمی شود اما اگر در نتایج گوگل جایگاه خوبی دارید، قطعا ورودیتان هم بالاست و باید بسیار مراقب باشید تا طعمه هکرها نشوید.

جلوگیری از هک کردن سایت

اما راهکاری می توان برای جلوگیری از هک شدن وبسایت به شما ارائه داد این است که ابتدا باید سعی کنید یک رمز بسیار قوی برای ورود به پیشخوان وردپرس و هاستینگ خود داشته باشید که متشکل از اعداد، حروف، کارکترها باشد و دسترسی به پنل های مدیریتی سایت شما برای هکرها سخت شود. در کنار آن می توانید از Google Authenticator  استفاده کنید تا با ایجاد یک رمز دومرحله ای، تا حد خوبی جلوی نفوذ انجام گیرد. در کنار تمامی این موارد، اگر سایتی هستید که کاربران بر روی سایت فایل آپلود می کنند، سعی کنید با هماهنگی پشتیبانی هاستینگ خود، یک آنتی ویروس بر روی سایت نصب کنید تا جلوی این اتفاقات از این طریق نیز گرفته شود.

3. کپی کردن محتوای شما و انتشار در سایت دیگر

این یکی از بدترین حس هایی است که یک صاحب سایت می تواند تجربه کند، فرض کنید کلی زمان گذاشته اید یا کلی هزینه کرده اید تا یک محتوای عالی و باکیفیت را بنویسید. اما یک مرتبه مشاهده می کنید یک سایت دیگر همین محتوای شما را کپی کرده و در سایت خود قرار داده است. بدتر از آن وقتی است که او با همین محتوا، بالاتر از شما نیز در گوگل جای می گیرد. عمدتا گوگل می تواند تشخیص دهد که کدام محتوا اصلی است اما گاهی مواقع محتوای دزدیده شده زودتر ایندکس می شود و عملا محتوای شما کپی به حساب می آید و با این کار به سایت شما آسیب می رسد.

اما اگر کسی از سایت شما مطلبی کپی کرد و در آن انتشار داد، برای حل مشکل کپی بودن محتوا، می توانید با وبمستر آن سایت صحبت کرده و از او بخواهید تا مطلب منتشر شده را حذف کند. اگر قبول کرد که چه بهتر و اگر قبول نکرد تنها راهی که شما در جلو رویتان قرار دارد، گزارش دادن به گوگل به عنوان گزارش نقض حقوق مالکیت معنوی تحنت عنوان copyright infringement report است.

اگر به دنبال این هستید که بتوانید محتوای کپی شده از سایت خود را در دیگر سایت ها پیدا کنید، از ابزارهای  Copyscape و Grammarly استفاده کنید. این ها بهترین ابزارهای رایگان هستند که می توانید برای محتواهای فارسی زبان از آن ها استفاده کنید.

4. استفاده از ربات های کلیکی در سایت شما

بعضی مواقع هکرها ربات های کلیکی را در سایت شما وارد می کنند و با پیدا کردن کلمات کلیدی اصلی و کلیک مکرر و بیش از حد بر روی آن، باعث می شوند که ربات های گوگل به انجام این اتفاق در سایت شما حساس شوند و فکر کنند شما در حال دور زدن قوانین گوگل و فریب دادن آن هستید و به همین دلیل سایت شما با جریمه هایی روبرو می شود. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است هرچه بیشتر امنیت سایت خود را افزایش دهید.

5. دستکاری در فایل robots

این کار با این هدف انجام می شود که سایت شما از ایندکس موتورهای جست و جو خارج شود و بدین صورت باعث آسیب و لطمه به سایت می شود. معمولا هکرها با ورود به قسمت هاستینگ شما بدون اینکه شما متوجه شوید، این کار را انجام می دهند و همین امر باعث ایجاد لطمه هایی زیاد برای شما می شود. بنابراین بهتر است به امنیت وب سایت و هاست خود اهمیت زیادی بدهید.

6. فعالیت به اسم برند شما در شبکه های اجتماعی

بسیاری از خرابکارها به عنوان سئو منفی یا Negative SEO برای شما پروفایل های جعلی در شبکه های اجتماعی می سازند و در آن جا شروع به تخریب اعتبار و برند شما می کنند. این افراد با زدن اکانت به نام شما، می روند در پست های مختلف مطالبی می نویسند که مناسب شما نیست یا کارهایی در پیج خود انجام می دهند که فقط باعث تخریب شما می شود. اگر تعداد این پروفایل ها کم باشد مشکلی ایجاد نمی کند اما از آنجایی که معمولا سئو منفی یا Negative SEO به صورت گسترده انجام می شود، تعداد زیادی از این پروفایل ها می تواند برای شما دردسر ساز باشد.

برای جلوگیری از این کار بهترین راه حل این است که در شبکه های اجتماعی خود پروفایل این افراد را به عنوان اسپمر قرار دهید و از دیگران بخواهید تا با ریپورت کردن آن ها قبل از اینکه فالوور بگیرند، آن ها را حذف کنید.

7. حمله و کاهش سرعت سایت

اگر در نتایج رتبه خوبی داشته باشید، زیر حمله قرار گرفتن امری بدیهی است و خیلی نباید نگران آن باشید. این حملات به این منظور انجام می شود که با فرستادن تعداد زیادی یوزر فیک، به سمت سایت شما یا سرعت سایت شما بسیار پایین بیاید یا به صورت کلی سرور از بین برود و سایت از دسترس خارج شود. بدیهی است اگر سایت شما سرعت کمی داشته باشد بازدید کننده برای آن صبر نمی کند و سریعا سایت رو میبندد و به سراغ سایت های بعدی می رود.

برای اینکه جلوی چنین اتفاقی را بگیرید، بهترین کار این است که از شبکه های ابری مخصوص استفاده کنید و این مورد را با یک متخصص در میان بگذارید.

حمله برای سئو منفی

8. از بین بردن و حذف کردن بک لینک های مفید وبسایت شما

یکی از ترفندهای موذیانه ای که در سئو منفی یا Negative SEO بکار می رود، همین روش است. در این روش یک فرد ایمیل یا تماسی دریافت می کند که به وی گفته می شود فلان لینک را باید حذف کنید. این در صورتی است که طبق قوانین گوگل اصلا چنین چیزی وجود ندارد و نباید به این جور صحبت ها توجه خاصی کرد. بنابراین اگر چنین موردی را دریافت کردید، حتما توجه کنید که ایمیل دریافتی از سمت سایتی مشخص باشد نه اینکه فردی با استفاده از ایمیل شخصی خود به شما ایمیل بزند و شما را وادار به چنین کاری کند.

9. ایجاد بک لینک هایی با انکرهای غیرمجاز و غیراخلاقی به منظور سئو منفی یا Negative SEO

یکی دیگر از کارهایی که بسیار انجام می شود و هر سئوکاری با آن ها مواجه است، این است که درون سایت های مختلف، با انکرهای غیراخلاقی و غیر مجاز برای سایت شما بک لینک به تعداد بالا ساخته می شود. این روش بسیار پیش پا افتاده است و به راحتی با ابزارهایی نظیر ahrefs قابل شناسایی است. معمولا این روش با تعداد زیاد بک لینک انجام می شود تا آسیب سختی به سایت برسد.

برای جلوگیری از این کار، بهترین روش همانی است که برای تعداد زیاد بک لینک های اسپم در ابتدای مقاله توضیح داده شد.

گوگل در برابر سئو منفی یا Negative SEO چه واکنشی دارد؟

گوگل دوست دارد تمامی سایت ها متناسب با قوانین او عمل کنند و اگر کسی غیر از این کند، ممکن است برای او جریمه هایی در نظر بگیرد. اما نکته قابل توجه این است که خود گوگل از سال 2012 می دانسته است که چیزی  تحت عنوان Negative SEO وجود دارد. از طرفی اعلام کرده است کسانی که از طریق نتیجه گرفته اند، بسیار محدود هستند. همچنین اگر کسب و کار کوچکی دارید، خیلی نگران این موضوع نباشید چرا که سئو منفی بیشتر دامن گیر سایت های بزرگ می شود.

گوگل برای جلوگیری از سئو منفی، به صورت مداوم آپدیت هایی را ارائه می کند اما هیچ کسی نمی داند که چه تغییری در الگوریتم های آن اتفاق می افتد. چرا که اگر تغییرات را به صورت علنی نشان دهد، وبسمترها راهی برای دور زدن آن پیدا می کنند. اما برای مثال در سال 2012 که بحث راه مقابله با سئو نگاتیو مطرح بود، گوگل Disavow کردن لینک ها را معرفی کرد و این اجازه را به صاحبان وبسایت داد تا لینک هایی که به نظر می آید به این منظور برای آن ها ساخته می شود را بی اثر کنند. بنابراین باید با انجام اقداماتی که در بالا گفته شد، راه آسیب رسیدن به سایت خود را از طریق سئو منفی ببندید اما خیلی نگران این نباشید که تا چنین اتفاقی افتاد بگویید دیگر تمام است و سایت من از بین خواهد رفت یا صحبت های اینچنینی.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی سئو منفی یا Negative SEO پرداختیم و برای کسی که سئوکار می کند و یا خودش سایت دارد، دانستن این نکات بسیار مهم و ضروری است. بنابراین شما باید به صورت مرتب فاکتورهای مختلف را چک کنید و سعی کنید بهترین کاری که می توانید را برای بهبود سئو سایت خود پیاده کنید. سئو منفی چیزی است که هر سئوکار در مسیر حرفه ای خود با آن ها بارها و بارها روبرو می شود. فقط نترسید و به دل مقابله با آن بپردازید.

حال نوبت شماست اگر چیزی درباره سئو منفی می دانید، آن را در برای ما در قسمت کامنت ها بنویسید تا با نام خودتان در سایت منتشر شود و نوشته ما هرچه کامل و کامل تر شود. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
17 types of marketing campaigns to inspire your next creative project

17 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ برای ایده به پروژه خلاقانه بعدی شما

آنچه در این پست میخوانید اجزای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی موفق17 نوع نمونه کمپین بازاریابی1. کمپین آگاهی از برند2….

بیشتر بخوانید
10 Tips for Using Video Content on Your E-Commerce Website

10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاهی

آنچه در این پست میخوانید 10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاه آنلاین شما1. فیلم های…

بیشتر بخوانید
Social Media Marketing

7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2024

آنچه در این پست میخوانید 7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی شبکه های اجتماعیمخاطبان خود را پیدا کنیدافزایش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره شرکت طراحی سایت پرانتز

شرکت طراحی سایت پرانتز یک شرکت معتبر و حرفه‌ای در زمینه طراحی و توسعه وبسایت‌ها در شهر کرمان است. این شرکت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی وبسایت، به ارائه خدماتی با کیفیت و برتر در حوزه طراحی سایت می‌پردازد. از ابتدای تأسیس، هدف اصلی این شرکت ارائه راهکارهای بهینه و با کیفیت در زمینه ساخت و توسعه وبسایت‌های سازگار با اصول سئویی بوده است.