بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت - آژانس دیجیتال مارکتینگ پرانتز

بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت و سئو عبارتی نام آشنا که امروزه هر کسب و کاری که وبسایت برای فروش دارد به آن نیاز دارد. سئو دانش بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو است، دانشی پیشرفته که با استفاده برخی از ابزار ها می توانید آن را گسترش دهید و به پیشرفت پروژه های خود کمک کنید. اگر به یک متخصص سئو نیاز پیدا کردید حتما از یک شخص با تجربه بالا کمک بگیرید تا بتوانید با درصد خطای کمتری به کار خود ادامه دهید. در این مقاله من به همراه پرانتز قصد داریم درباره ی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت صحبت کنیم. ابزار های مفید و کاربردی که هر سئوکاری به آن ها نیاز دارد. این ابزار ها به قدری کامل و گسترده هستند که با فوکوس روی همین ابزار ها می توانید پروژه های خود را نهایی کنید.در ادامه با ما همراه باشید:

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • سئو چیست؟
  • چرا به سئو نیاز داریم؟
  • معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

سئو چیست؟

سئو به انجام مجموعه قوانین و دستورالعمل های گفته میوشد که شما مطابق با قوانین گوگل انجام می دهید تا موتور جست و جو گوگل بر اساس معیار های خود سایت شما را ارزیابی کند و به شما رتبه دهد و بر اساس این رتبه شما را در SERP قرار دهد. گوگل قوانین خود را در 3 بخش سئو کلاه سفید، کلاه خاکستری، کلاه مشکی بیان کرده است و تاکید کرده است که اگر بر اساس سئو کلاه مشکی عمل کنید شما را جریمه خواهد کرد و اگر این روند ادامه پیدا کند سایت شما پنالتی خواهد شد.

چرا به سئو نیاز داریم؟

هر کسب و کاری با هر هدف مشخصی که دارد در نهایت به این نیازمند است که جامعه هدف یا به عبارتی کاربر به سایت خود جذب نماید. راه های جذب کاربر زیادی وجود دارد که در انواع بازاریابی ها مانند، بازاریابی پیامکی ، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات کلیکی و… به آن پرداخته ایم که شما با صرف هزینه مشخصی و تعیین استراتژی خاص زمانی میتوانید به جامعه هدف خود دسترسی پیدا کنید. در بهینه سازی موتور ها جست و جو گوگل هم روال به همین صورت است و شما باز هم به جامعه هدف یا کاربر نیاز دارید با این تفاوت که در قسمت اول این شما هستید که به سراغ مشتری می روید، با او ارتباط میگیرید و سعی می کنید مشتری را قانع کنید تا از شما خرید انجام دهند ولی در سئو این مشتری ها هستن که بر اساس نیاز خودشان ، شما را پیدا می کنند. برای مثال شما فروشنده کاغذ هستید. به جای اینکه با صرف هزینه و زمان زیادی هر روز به کاربر پیام بدهید که سلام اگر خواستید من در خدمت شما هستم. با بهینه سازی سایت خود برای گوگل میتوانید روی کلمه خرید کاغذ در صفحه اول قرار گیرید تا کاربر بلافاصله اگر به کاغذ نیاز پیدا کرد با سرچ ساده شما را پیدا کند و از شما خرید کند. جامعه هدفی که از طریق راه ارتباطی دومی به سراغ شما می آید معمولا پایدار تر هستند و بهتر می توانند در قیف فروش حرکت کنند. اگر با قیف فروش آشنایی ندارید یک توضیح مختصر از آن را در ادامه داریم :

پیشنهاد میشه بخوانید...
بازاریابی موتورهای جست و جو چیست؟ 0 تا 100 در مورد SEM

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

معرفی ابزار های رایگان

معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

نوبت به معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو رسیده است. قسمتی مفید و کاربردی که میخواهیم به بررسی این ابزار ها بپردازیم تا آشنایی نسبی از آن ها بدست آورید:

ابزار SimilarWeb

SimilarWeb ابزار خوب و کاربردی در زمینه سئو است. در سئو کردن سایت شما علاوه بر این که نیاز دارید مداوم سایت خود را بررسی کنید به این هم نیاز دارید که بتوانید رقبای خود را آنالیز کنید و اطلاعاتی از آنها داشته باشید. شما به کمک ابزار SimilarWeb میتوانید رقبای خود را بررسی کنید ،ترافیک سایت آنها چه قدر است؟ رتبه آنها چیست؟ و….. این ابزار اطلاعات دقیق و کاربردی ای را در اختیار شما قرار می دهد که میتوانید با بررسی آنها اطلاعات خوبی از رقبا بدست آورید. برای استفاده از این ابزار باید از VPN استفاده نمایید. این ابزار در دو نسخه رایگان و غیر رایگان در اختیار شما قرار می گیرد و می توایند از نسخه رایگان استفاده نمایید منتهی فقط می توانید 5 مورد از موارد را بررسی کنید که استفاده از این ابزار برای شما سئو کاران خالی از لطف نیست.

پیشنهاد میشه بخوانید...
Link juice چیست

ابزار Google Search Console

ابزار کاربردی و دقیق سرچ کنسول که کمتر سئو کاری را می توان پیدا کرد تا از ویژگی های منحصر بفرد سرچ کنسول اطلاع نداشته باشد. سرچ کنسول ابزاری کاملا رایگان که اطلاعات عالی و دقیقی را در اختیار شما قرار می دهد. اطلاعاتی مانند مجموع کلیک ها ، ایمپرشن ها ،میانگین جایگاه سایت در صفحات سایت، میانگین نرخ کلیک سایت را در اختیار شما قرار می دهد. سرچ کنسول به خوبی طراحی شده است تا صفحات پر بازدید بر اساس کلمه های سرچ شده را در اختیار شما قرار دهد. به عبارتی تمام ورودی ها با هر کلمه ای که در گوگل سرچ میشود و به سایت شما مربوط میشود را نشان می دهید. با آنالیز این قسمت می توانید مطالبی مفید و پر بازده برای صفحات بلاگ سایت خود تهیه کنید و محتوای ارزشمند بر اساس سرچ کاربر تولید کنید. همچنین شما میتوانید ویژگی های کاربردی تر مانند، تجزیه و تحلیل سایت، لینک های داخلی، صفحاتی که مشکل دارند، بک لینک های داده شده به سایت شما، ریسپانسیو بودن سایت در موبایل که امروزی امروی پیجیده و کاربردی به شمار می رود را داشته باشید.

ابزار Broken link check:

همانطور که از نام این ابزار پیداست شما میتوانید از ابزار برای چک کردن لینک های شکسته سایت خود استفاده نمایید. همانطور که می دانید صفحات با ارور 404 برای گوگل مضر هستند زیرا کاربر وقتی به این صفحات برخورد کند در کسری از ثانیه سایت شما را ترک می کند که همین امر باعث میشود شما بانس ریت دریافت نمایید. با Broken link check میتوانید لینک های شکسته سایت خود را پیدا کنید و آنها را اصلاح نمایید.

ابزار Screaming frog:

ابزار Screaming frog هم یکی از ابزار های کاربردی و خوب در زمینه سئو است که با استفاده از آن میتوانید سایت خود را به صورت کلی آنالیز کنید. Screaming frog اطلاعاتی نظیر لینک های خروجی، ریدایرکت صفحات،توضیحات متای صفحات، عنوان هر صفحه، تعداد تگ های H موجود در صفحات و… را در اختیار شما قرار می دهید. برای استفاده از Screaming frog باید نرم افزار آن را از سایت اصلی دانلود کرده و آن را روی کامپیوتر خود نصب نمایید.

پیشنهاد میشه بخوانید...
مقایسه 5 مورد از بهترین پلاگین فروشگاه ساز و فروشگاهی 2022

ابزار moz:

moz هم یکی از ابزار های خوب و کاربردی در زمینه سئو سایت است که هر وب مستری یک بار از آن استفاده کرده است. شاخص هایی مانند PA و DA یا همان اعتبار دامنه و اعتبار صفحه شاخص های ارزشمندی هستند که توسط ابزار moz بررسی می گردد. روی مروگر کروم میتوانید افزونه mozbar را دانلود کنید تا بدون مراجعه به سایت moz بتوانید از اطلاعات آن استفاده نمایید. همجنین اطلاعات مفیدی شامل نرخ اسپم، تعداد بک لینک های سایت و.. را بدست آورید. البته اگر بخواهید از ابزار moz به صورت کامل استفاده نمایید باید اشتراک آن را تهیه نمایید اما میتوانید به صورت رایگان اطلاعات فوق را درباره ی سایت ها بدست آورید.

ابزار ahrefs:

ahrefs هم یکی از ابزار های قوی در زمینه سئو است که هر سئوکاری از آن استفاده کرده است.سرویس های ahrefs رایگان نیست و برای اینکه از آن به طور کامل استفاده نمایید باید اشراک آن را تهیه نمایید اما به صورت رایگان هم میتوان اطلاعاتی خوبی را از آن به دست آورد. شما با ahrefs میتوانید اطلاعات کاربردی و خوبی را در زمینه امتیاز دامنه، تعداد بک لینک های دامنه، لینک های فالو و نوفالو، بک لینک های ساخته شده برای سایت شما و… در اختیار شما قرار می دهید. اگر می خواهید اشتراک این سایت ها را تهیه نمایید می توانید از سرویس های ارائه دهنده ایرانی استفاده کنید و با پرداخت هزینه به این شرکت ها میتوانید این اشتراک ها را تهیه نمایید.

ابزار mobile friendly test :

قبلا هم راجب به ریسپانسیو بودن سایت و اهمیت بالای آن صحبت کردیم. گوگل امروزه بیشترین امتیاز را به سایت هایی می دهد که سایت آنها روی گوشی های موبایل به خوبی نمایش داده میشود و به عبارتی ریسپانسیو است. شما می توانید با ابزار mobile friendly test به راحتی سایت خود را از لحاظ موبایل فرندلی بودن تشخیص دهید. این ابزار رایگان است و می توانید از آن بدون مشکل اسفاده نمایید. همچنین این سایت این ویژگی را در اختیار شما قرار می دهد تا یک قطعه کد را در اختیار آن قرار دهید تا از لحاظ موبایل فرندلی بودن آن را بررسی نماید.

پیشنهاد میشه بخوانید...
آشنایی با انواع آیکون؟ معرفی سایت‌هایی برای ساخت آیکون رایگان و سریع

ابزار gtmetrix:

gtmetrix یکی از ابزار های خوب رایگان و کاربردی در زمینه بررسی و تست سرعت سایت است که به صورت رایگان میتوانید از آن استفاده نمایید. سرعت سایت امروزه یکی از معیار ها و فاکتور های مهم گوگل برای رتبه بندی سایت است و اگر وب سایتی سرعت لود شدن آن بسیار کند باشد متاسفانه در SERP گوگل قرار نمیگیرد. حال با gtmetrix میتوانید به بررسی تست سرعت سایت خود بپردازید و اگر سایت شما کند بود و از درجه کیفی پایینی برخورردار بود میتوانید جهت بهبود سرعت سایت اقدامات زیر را داشته باشید:

از افزونه های کاربردی استفاده نمایید و افزونه های زیادی را در سایت خود نصب نکنید. افزایش تعدد افزونه ها باعث سنگین شدن سایت میشود و هرچه سایت سنگین باشد باعث کند شدن آن میشود. می توانید برای جلوگیری ازکند شدن از افزونه های کاربردی مانند Wp Rocket استفاده نمایید و در سایت خود نصب نمایید. در این افزونه کد های CSS  و JS شما که فضای زیادی را اشغال می کند و باعث کندی میشود را حجمش را کم کرده و به افزایش سرعت سایت کمک می کند.

همچنین CDN های یکی از مواردی هستند که به افزایش سرعت سایت شما کمک می کنند. می توانید نمونه های خارجی و داخلی CDN ها را برای سایت خود نصب نمایید و به افزایش سرعت سایت خود کمک کنید. دقت داشته باشید گوگل یکی از افرادی است که به سایت شما سر میزند و در صورت کند بودن سایت شما امتیاز منفی را دریافت می کنید.

ابزار های رایگان

ابزار SpyFu

SpyFu هم ابزار کاربردی و خوبی است که شما سئو کاران می توانید از آن استفاده نمایید. اگر میخواهید رقبای خود را بررسی کنید SpyFu یکی از این ابزار هاست که اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار می دهید. اطلاعاتی نظیر کلمه کلیدی های اشتراکی، کلمه کلیدی برتر، رتبه سایت، لینک های داخلی و… رقبا را به شما نشان می دهد.

سخن آخر :

سعی کرده ایم به طور کامل درباره بهترین ابزارهای رایگان سئو بپردازیم و ابزار های رایگان خوبی را بررسی نماییم. اگر در زمینه سئو کار میکنید پیشنهاد می کنیم حداقل یک بار از ابزار های بالا استفاده نمایید. اگر در زمینه استفاده از این ابزار ها تجربه ای دارید و یا خودتان ابزار های کاربردی بیشتری را میشناسید، لطفا در قسمت کامنت با دوستان خود به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به پرانتز.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
17 types of marketing campaigns to inspire your next creative project

17 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ برای ایده به پروژه خلاقانه بعدی شما

آنچه در این پست میخوانید اجزای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی موفق17 نوع نمونه کمپین بازاریابی1. کمپین آگاهی از برند2….

بیشتر بخوانید
10 Tips for Using Video Content on Your E-Commerce Website

10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاهی

آنچه در این پست میخوانید 10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاه آنلاین شما1. فیلم های…

بیشتر بخوانید
Social Media Marketing

7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2024

آنچه در این پست میخوانید 7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی شبکه های اجتماعیمخاطبان خود را پیدا کنیدافزایش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره شرکت طراحی سایت پرانتز

شرکت طراحی سایت پرانتز یک شرکت معتبر و حرفه‌ای در زمینه طراحی و توسعه وبسایت‌ها در شهر کرمان است. این شرکت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی وبسایت، به ارائه خدماتی با کیفیت و برتر در حوزه طراحی سایت می‌پردازد. از ابتدای تأسیس، هدف اصلی این شرکت ارائه راهکارهای بهینه و با کیفیت در زمینه ساخت و توسعه وبسایت‌های سازگار با اصول سئویی بوده است.