انواع دامنه برای سایت ها و کاربرد هر کدام - آژانس دیجیتال مارکتینگ پرانتز

انواع دامنه برای سایت ها و کاربرد هر کدام

نام دامنه چیست؟

اگر به دنبال راه اندازی وب سایت خود هستید، ابتدا باید بدانید که نام دامنه چیست. در اصل، یک دامنه آدرس سایت شما است و افراد از آن برای پیدا کردن خدمات و محصولات آنلاین شما، استفاده خواهند کرد. به طور خاص، دامنه سایت شما URL اصلی آن است (به عنوان مثال، example.com).
بیایید با مثالی واضح تر بررسی کنیم و نگاهی به bbc.co.uk. که یک وب سایت خبری انگلیسی است و دارای URL ساده است، بیندازیم.

در این حالت، دامنه را می توان به چند قسمت تقسیم کرد. بخش “bbc” دامنه سطح دوم یا همان (SLD) است، در حالی که “.co.uk” به عنوان دامنه سطح بالا یا همان (TLD) نامیده می شود. اگر هنوز با این اصطلاحات آشنا نیستید، اصلا نگران نباشید. زیرا به زودی مفاهیم هر دو را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

نگاهی سریع به نحوه کار انواع دامنه ها

شما به سادگی با واردکردن آدرس اینترنتی یا وارد کردن یک عبارت در Google و زدن دکمه جستجو،عملاً میتوانید هر چیزی را که می خواهید به صورت آنلاین بیابید. این فرایند معمولاً آنی به نظر می رسد، بنابراین نمی توان از آنچه در پشت صحنه می گذرد غافل شد.

برای اینکه تصویری واضح تر از آنچه هنگام بازدید یک وب سایت اتفاق می افتد بدست آورید، می توانید دامنه را به عنوان یک شماره تلفن برای سایت به خاطر بسپارید.در کشور های دیگر، مشاغل مختلف، شماره تلفن های خود را به صورت حروف نشان می دهند تا به راحتی یادآوری شود، مانند 1-800-CALL-NOW.

انواع دامنه ها هم از همین اصل اساسی پیروی می کنند. هر وب سایت در سروری با آدرس پروتکل اینترنت (IP) مانند 69.63.191.255 ذخیره می شود. این در واقع، شماره تلفن سایت است. اما با این حال، به خاطر سپردن آدرس های IP دشوار است، زیرا آنها فقط رشته ای از اعداد هستند.به همین دلیل است که ما به جای دیدن آدرس های IP، از نامهایی که به راحتی به خاطر می آیند استفاده می کنیم. این عملکرد به لطف سیستم نام دامنه (DNS)، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، انجام می شود.

3 مزیت مهم انواع دامنه

ایجاد یک اثر ماندگار

نام دامنه، اولین چیزی است که مشتری احتمالی از سایت شما مشاهده می کند و تعامل اولیه آنها با نام تجاری شما است. یک نام دامنه منحصر به فرد و به یاد ماندنی دقیقا می تواند راجب کسب و کار شما صحیت کند. همچنین می تواند بگوید من در کدام حیطه فعالیت می کنم. اما یک نام دامنۀ نامناسب، خیلی سریع مشتریان آینده را ناپدید می کند و هیچ وقت در ذهن مشتریان نمی ماند.

نام تجاری را تعریف می کند

از نام دامنه می توان برای صحبت فوری با نام تجاری خود استفاده کرد و به مشتریان اجازه داد تا بدانند شما چه کسی هستید و چه می فروشید. یک نام دامنه مرتبط می تواند به مشتریان شما در وارد کردن محصول شما کمک کند، همچنین یک نام دامنه منحصر به فرد می تواند پیوندی ایجاد کند که نام شما را با محصول شما مرتبط می کند.

بهینه سازی SEO

موتور جستجو از کلمات کلیدی برای کمک به رتبه بندی SEO شما استفاده می کند. دامنه هایی که دقیقا منطبق کار شما هستند، ضروری نیست، اما استفاده از دامنه ای که نزدیک است بسیار مفید می باشد.

ICANN چه کسی است و سیستم نام دامنه (DNS) چیست؟

درست مانند شماره های تلفن، نام دامنه نیز به نوعی “یک دفترچه آدرس” مرتب شده است. این سیستم “نام دامنه (DNS)” می باشد. نام دامنه شبکه ای است که از سرورهایی در سراسر جهان تشکیل شده است.

DNS در اصل چیزی است که افراد را با وب سایت هایی که می خواهند از آن بازدید کنند، متصل می کند. آدرس های IPرا بیاد دارید؟ DNS در اصل، از آدرس های IP به عنوان شناسه برای پیدا کردن سایتی خاص که می خواهید به آن دسترسی پیدا کنید، استفاده می کند.سپس آن IP را به قالبی تبدیل می کند که ما به عنوان انسان می توانیم به راحتی آن را درک کنیم و به خاطر بسپاریم. این قالب، نام دامنه می باشد.

یک سوال مهم برای ما پیش می آید و این هست که: چه کسی پرونده های DNS را مدیریت می کند؟ این مسئولیت به عهدۀ شرکت اینترنتی نام ها و شماره های واگذار شده (ICANN)، می باشد. این سازمان نه تنها مسئول مدیریت DNS است، بلکه وظایفی دیگر هم انجام می دهد که شامل: تخصیص فضای آدرس IP و مدیریت سیستم سرور ریشه، می شود.

پسوند دامنه

انواع دامنه ها، پسوند های مختلفی برای خود دارند که از معروف ترین آن ها می توانیم به com, .ir, .net, .org, .info. اشاره کنیم. این پسوندها از طرف سازمان ICANN، تایید و معرفی می شوند. هر پسوند کاربردهای گوناگونی برای خود دارد که هرکدام با توجه به نام و هزینه، خدمات مختلفی را هم ارائه  می دهد.

انواع دامنه بر اساس پسوندشان

در بحث انواع دامنه ها، یک سلسله مراتب در رجیستری نام دامنه وجود دارد که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند.

دامنه های سطح بالا (TLDs) با پسوند های عمومی و اختصاصی(gTLD , sTLD)

در سال 1985، سازمان The Internet Assigned Numbers Authority (IANA) شش نام دامنه در سطح بالا منتشر کرد. این دامنه های سطح بالا یا همان (TLD) به عنوان پسوند نام دامنه شناخته شدند و بالاترین سطح را در سلسله مراتب سیستم نام دامنه نشان می دهند. آنها عبارتند از:

com. :

این پسوند تجاری است و اولین دامنه سطح بالا در استفاده مشترک بود. com. در ابتدا برای استفاده توسط سازمان های تجاری ایجاد شد. همچنین تا اواسط دهه 1990، .com به محبوب ترین و متداول ترین نوع دامنه سطح بالا برای مشاغل، وب سایت ها و ایمیل تبدیل شده بود.

net. :

این پسوند برای شبکه استفاده  می شود و به طور صریح برای موسساتی که در فن آوری های شبکه مانند ارائه دهنده خدمات اینترنت یا شرکت های زیرساخت شبکه، فعالیت می کردند، ایجاد شد. این دامنه هم به محبوب ترین دامنه های سطح بالا تبدیل شد، به طوری که بسیاری آن را به عنوان یک دوم نزدیک به استفاده از دامنه سطح بالا .com می دانند.

edu. :

پسوند .edu برای آموزش استفاده می شود و معمولا موسسات آموزشی از این پسوند برای سایت خود استفاده می کنند. در ابتدا .edu فقط با مراکز آموزشی آمریکا ارتباط داشت اما به مرور زمان برای همۀ سایت های موسسات آموزشی به کار گرفته شد. .edu همچنین در دستۀ پسوند های اختصاصی قرار می گیرد.

org. :

پسوند سازمانی را شنیده اید، .org همان پسوندی است که برای سازمان ها استفاده  می شود. این روزها .org به عنوان یک دامنه سطح بالا توسط مشاغل دولتی، مدارس و جوامع استفاده می شود.

mil. :

.mil برای ارتش بکار گرفته می شد و به طور مشخص برای شاخه های ارتش ایالات متحده ایجاد شده است.

gov. :

پسوندی برای دولت. gov. هم مانند .mil، فقط برای سازمانهای دولتی فدرال آمریکا و استفاده از پرسنل محدود شده بود. این روزها .gov توسط سازمان های دولتی، برنامه ها، شهرها، ایالت ها، شهرک ها، شهرستان ها و قبایل بومی آمریکا استفاده می شود. همچنین این پسوند از گروه پسوند های اختصاصی می باشد زیرا فقط سازمان های خاص می توانند آن را داشته باشند.

دامنه های سطح بالا با پسوند های کد کشور ( ccTLD )

به منظور تمایز یک کشور از کشور دیگر، حوزه های دو حرفی ایجاد شد و با کشورها یا موقعیت های جغرافیایی مرتبط شد. به عنوان مثال: .uk و .au، به ترتیب نماینده انگلستان و استرالیا هستند.

هنگامی که ccTLD در ابتدا ایجاد شدند، برای ثبت و استفاده توسط ساکنان آن کشور در نظر گرفته شده بودند. اما با این حال، برخی از کشورها به احزاب خارجی اجازه داده اند تا نام دامنه خود را با استفاده از کد کشور خود ثبت کنند.

چند نمونه از پسوندهای ملی(ccTLD):
.ir: ایران
.be: بلژیک
.ca: کانانادا
.ae: امارات عربی

جمع بندی

اگر آمادۀ حضور در فضای آنلاین هستید پیشنهاد میکنم هرچ سریع تر حوزه کاری خود را انتخاب کنید. و با انتخاب یک نام دامنه مناسب، کار خود را شروع کنید.ممکن است از من سوال کنید که چگونه دامنه بخریم؟ با توجه به اهمیت بسیار زیاد دامین یک وب سایت، به خاطر داشته باشید که اولین چیزی که مخاطبین وب سایت شما با آن رو به رو می شوند، دامین شما است. پس باید سعی کنید در انتخاب آن نهایت دقت را داشته باشید. چرا که نام دامنه در واقع بزرگ ترین اعتبار وب سایت شما خواهد بود. پس نیاز هست که برای انتخاب درست آن زمان بگذاریم.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
17 types of marketing campaigns to inspire your next creative project

17 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ برای ایده به پروژه خلاقانه بعدی شما

آنچه در این پست میخوانید اجزای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی موفق17 نوع نمونه کمپین بازاریابی1. کمپین آگاهی از برند2….

بیشتر بخوانید
10 Tips for Using Video Content on Your E-Commerce Website

10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاهی

آنچه در این پست میخوانید 10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاه آنلاین شما1. فیلم های…

بیشتر بخوانید
Social Media Marketing

7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2024

آنچه در این پست میخوانید 7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی شبکه های اجتماعیمخاطبان خود را پیدا کنیدافزایش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره شرکت طراحی سایت پرانتز

شرکت طراحی سایت پرانتز یک شرکت معتبر و حرفه‌ای در زمینه طراحی و توسعه وبسایت‌ها در شهر کرمان است. این شرکت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی وبسایت، به ارائه خدماتی با کیفیت و برتر در حوزه طراحی سایت می‌پردازد. از ابتدای تأسیس، هدف اصلی این شرکت ارائه راهکارهای بهینه و با کیفیت در زمینه ساخت و توسعه وبسایت‌های سازگار با اصول سئویی بوده است.