اجزای سئو چه هستند؟ 11 مورد اصلی بخش های سئو 2023 - آژانس دیجیتال مارکتینگ پرانتز

اجزای سئو چه هستند؟ 11 مورد اصلی بخش های سئو 2023

اجزای سئو چه هستند؟ در این مقاله به 11 بخش اصلی سئو خواهیم پرداخت که رعایت آن ها موجب می شود که در نهایت سئو سایت شما در بهترین وضعیت ممکن قرار بگیرد چون تنها یادگیری درست عناصر کلیدی سئو می تواند به شما کمک کند تا سایت خود را برای موتورهای جست و جو سئو کرده و کاربران بیشتر به دست آورید که با تبدیل آن ها به مشتری فروش ایجاد کنید. اجزای سئو همین 11 بخش نیستند اما با این حال این مقاله در مورد مهم ترین اجزای سئو است و دیدی درست به شما می دهد. این مقاله شما را در مسیر اجرای بهترین استراتژی سئو ممکن برای شما و مشتریانتان قرار می دهد.

1. اجزای سئو: مخاطبان و حوزه کاری شما

مورد اول حوزه کاری اصلی شما است و شما باید حوزه کاری و مخاطبان خود را به خوبی بشناسید. حوزه کاری و مخاطبان از این نظر مهم هستند که  باید در هر استراتژی سئو پیش رو مورد توجه قرار گیرند چون اگر آن ها از شیوه محتوای شما راضی باشند پیشرفت می کنید، اگر کلیک بیشتری بر روی لینک سایت شما داشته باشند شما پیشرفت می کند و هزاران دلیل وجود دارد که در اولین قدم سئو باید به مشتریان توجه داشت. بهتر است از خود سوالات زیر را بپرسید:

  • حوزه کاری شما چیست و فعالیت های آن به چه شکل است؟
  • برترین رقبای شما چه کسانی هستند؟
  • رقبای شما عمدتاً کجا حضور دارند؟
  • رقبای شما  استراتژی سئوی خود را چگونه اجرا می کنند؟
  • آیا رقابت در حوزه کاری شما شدید است و رقابت در کدامیک از کلمات شدیدتر است؟

این سوالات به شما کمک می کنند تا برای سئو سایت خود یک پلن عالی بچینید و در ادامه به شما سایر اجزای سئو را معرفی خواهم کرد.

2. تحقیق کلمات کلیدی

همانطور که در ابتدای راه حوزه کاری و مخاطبان خود را انتخاب و بررسی می کنید تا یک استراتژی سئو بر پایه رضایت آنان ایجاد کنید، تحقیق کلمات کلیدی برای تعیین کردن اینکه کاربر در جستجو به دنبال چه چیزی هستند و جه چیزی را سرچ می کنند، ضروری است تا سایت خود را بر روی همان کلمات و عباراتی سئو کنید که کاربران به دنبالش هستند. اما تنها موضوع این نیست که مخاطبان شما چه چیزی را جست و جو می کنند. یک تغییر کوچک در تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب کلمات اشتباه می تواند یک استراتژی سئو را با موفقیت یا شکست رو به رو کند.

پس بهتر است درک جامعی از بازار هدف و تغییرات بازار هدف به همراه شخصیت خریداران داشته باشید. شخصیت خریدار به این معناست که آن ها چه چیزی را سرچ می کنند و طریقه سرچشان چگونه است است و در نهایت چگونه می توانند به مشتریان شما تبدیل شوند.

اجزای سئو

3. اجزای سئو: هدف کاربر

هدف کاربر در پشت کلمات کلیدی مورد بعدی است که برای موفقیت سئو هر سایتی کاملاً ضروری است. فرض کنید که کاربران سرچ می کنند آموزش اینستاگرام اما اگر خود شما هم این کلمه را سرچ کنید می بینید که کلمات لانگ تیل یا طولانی تری مانند آموزش بازاریابی اینستاگرام، کپشن اینستاگرام، هشتگ اینستاگرام و… نیز در بخش پیشنهادات گوگل به شما نمایش داده می شود.

این را در نظر داشته باشید که هر عبارتی که لانگ تیل کلمه کلیدی شما است نمی تواند دقیقا کاربران هدف بازار شما را در دست داشته باشد. فرض کنید شما در حوزه آموزش اینستاگرام فعالیت می کنید، اما آیا کسی که سرچ می کند کپشن احساسی اینستاگرام مخاطب شماست؟ نه. باید هدف کاربر را ار جستجویی که انجام می دهد پیدا کنید و بر روی کلمات اصلی + کلمات لانگ تیل یا طولانی و آن هم کلماتی که مرتبط با کسب و کار شما هستند استفاده کنید. یعنی کلمات و عباراتی که کاربران هدف شما جستجو می کنند. و فهمیدن هدف کاربر منجر به افزایش حداقل ده برابری در جستجوهایی می شود که به صفحه فرود شما باز می گردند.

پیشنهاد میشه بخوانید...
سئو تکنیکال چیست؟ نکات تجربی سئو تکنیکال + موارد اصلی

پس این ایده خیلی خوبی است که اینها را در فرآیند کلی سئو سایت خود قرار داده و بر روی آن ها سئو کنیم، اینطور نیست؟ اگر این تحقیق کلمات کلیدی را انجام نداده بودید و با استفاده از یافتن هدف کاربر از سرچ نیازها و تغییرات بازار در رفتار جستجوی مخاطب را انجام نمی‌ دادید، این کلمات کلیدی عمیق تر و لانگ تیل که به کار شما مرتبط هستند را که ارزش کار کردن داشته باشند، پیدا نمی‌کردید. نکته مهم در تحقیق کلمات کلیدی این است که شما باید عمیق شوید و به کلمات سطحی بسنده نکنید. هر چه عمیق تر به دنبال کلمات کلیدی کار خود بگردید، در نهایت فرصت های بهتری را کشف خواهید کرد.

4. تجزیه و تحلیل و گزارش

این یک واقعیت است که هیچ چیز برای سئو سایت مهم تر از گزارش دقیق نیست. در تجزیه و تحلیل دو چیز خیلی مهم است. 1. نتایج گوگل و تحقیق کلمات کلیدی 2. بررسی نتایج با استفاده از ابزارهای مختلف

اگر نمی‌ توانید نتایجی را که با سئو به دست می‌آورید به صورت دقیق آنالیز کنید، چگونه باید انتظار داشته باشید که استراتژی های سئویی درستی بچینیم؟ یک نکته دیگر هم وجود دارد، برخی از حوزه های کاری نیازی به کارهای روزانه یا حتی هفته ای برای استراتژی کلمات کلیدی ندارند. شما یک بار یک مطلب را قرار می دهید و همه چیز تمام می شود و از آن پس باید بر روی سئو خارجی کار کنید. بیشتر حوزه ها حتی هر شش ماه یکبار نیاز به بررسی ندارند.

اما اگر در حوزه ای کار می کنید که به به سرعت در حال تغییر است و بازار سریعا تغییر می کند، مهم است که به صورت سه ماهه، دو ماهه یا حتی هفتگی و روزانه برای جستجوی کلمات کلیدی جدید وقت بگذارید تا دقیقاً بدانید که مخاطبان دوباره چه چیزی را جستجو می کنند. برای مثلا حوزه مالی اینچنین است و شما باید هر روز نوسانات را قرار دهید یا حوزه موبایل، هر از چندگاهی مدل های قدیمی از دسترس خارج شده و مدل های جدید به بازار می آیند.

این کار چگونه در گزارش ها و تحلیل سئو مورد استفاده قرار می گیرد؟ وقتی شما برای کلمات کلیدی مختلف صفحاتی می سازید، به راحتی می توانید ببینید که دقیقا چه کلمات کلیدی و چه صفحاتی ورودی های اصلی را تشکیل می دهند و سپس تمرکز خود را بیشتر بر روی آن ها قرار دهید. با انجام این کار ما می توانیم بهترین استراتژی سئو را بچینیم و به این شکل تغییرات بازار و مهم ترین کلمات کلیدی جدید و سودآور بازار را به دست آوریم

به همین دلیل است که می گویم خیلی مهم است که حسابی بر روی این بخش وقت بگذارید و یک گزارش تجزیه و تحلیل درست از آن به دست آورید. اگر در گزارش خود دیدید که بازدهی مناسبی از کلمات مختلف یا دستکم بخشی از کلمات دریافت کرده اید، بر روی کلماتی که برای شما ورودی به عمل آورده اند و سایر کلمات مربوط به آن ها کار کنید و اگر دیدید که کلماتی بازدهی خوب نداشتند بهتر است بر روی آن ها کار نکرده و وقت خود را به کلمات مهم تر و پرسرچ تر اختصاص دهید.

5. اجزای سئو: سئوی موبایل

سئو موبایل خیلی برای گوگل اهمیت دارد و اگر بگوییم به اولین یا حداقل یکی از اولین استاندارهای گوگل بدل شده است درست گفته ایم. البته یک نکته وجود دارد. اگر یک وبسایت در بخش سئو دسکتاپ عالی عمل کند باز هم در بین بهترین های سئو دسکتاپ باقی خواهد ماند اما تمایل گوگل به سمت موبایل یک دنیای جدید را ایجاد کرده است. شما باید بتوانید در سئو موبایل هم خوب واقع شوید تا در نتایج موبایل نمایش داده شوید. اگر چیزی مشکل داشته باشد بخش سئو موبایل را از دست می دهید و این یعنی از دست دادن بخش زیادی از کاربران.

پیشنهاد میشه بخوانید...
گوگل دیسکاور چیست و چگونه به seo کمک می‌کند

موبایل ها در حال حاضر بخشی از مهم ترین های سئو هستند و دیگر طراحان سایت برای ایجاد سایت های زیبا با المنت های جذاب دستشان به این راحتی باز نیست. همه چیز تقریبا در حال تبدیل شدن به یک استاندارد iPhone یا Android است و بهتر است مطمئن شوید که سایت شما در این دو سیستم عامل خوب کار می کند در غیر اینصورت نمی توانید در سئو موبایل موفق واقع شوید.

سئو موبایل به نظر من کار اعصاب خوردکنی است چون دیگر به ما اندازه گذشته نمی توانیم وب سایت های زیبا و با المنت های زیبا طراحی کنیم و باید به یکسری المنت ها و استانداردها اکتفا کنیم. گوگل به این علت به سئو موبایل توجه زیادی دارد که کاربران زیادی از گوشی های همراه استفاده می کنند و راضی نگه داشتن آن ها منوط بر سئو موبایل مناسب است. الگوریتم ها به صورت مداوم در حال بهتر شدن هستد و به سئو گوشی نیز توجه دارند پس باید ما نیز به آن توجه کنیم. مهم ترین توصیه ای که برای سئو موبایل می شود کرد این است که سایت شما ریسپانسیو باشد و در گوشی های هوشمند به خوبی نمایش داده شود. اینگونه مشکلی در سئو موبایل شما باقی نمی ماند.

به روز رسانی هسته اصلی گوگل

گوگل هر از چندگاهی هسته اصلی خود را به منظور افزایش بازدهی و هوشمندسازی بیشتر آپدیت می کند و در این به روز رسانی هسته گوگل به سرعت و 3 نکته مهم پیرامون آن توجه شده است. در ادامه مجموعه ای از معیارهای سرعت که برای کمک به وبمسترها جهت بهبود عملکرد صفحات مهم هستند را توضیح می دهیم..

معیارهای اصلی این به روز رسانی به شرح زیر است:

  • LCP – بارگذاری سایت شما چقدر به طول می انجامد.
  • FID – تعامل در سایت شما به چه شکل است.
  • CLS – صفحه شما به هنگام استفاده ثبات داشته باشد و المان های آن به هم نریزند.

پس باید کاملا در نظر داشته باشید که سایت خود را برای موبایل و الگوریتم های پیش رو گوگل سئو کنید.

6. خزنده ها

خزیدن یا Crawling فرآیندی است که طی آن عنکبوت ها و خزنده های موتورهای جستجو سایت شما را پیدا می کنند. اگر معماری وب سایت شما نامناسب است و نمی توان به بخش های مختلف آن دسترسی داشت یا لینک سازی داخلی شما به درستی انجام نشده است یا اگر حتی فایل سایت مپ sitemap.xml ندارید متاسفانه خزیدن سایت شما برای موتورهای جستجو دشوار خواهد بود. علاوه بر این، مشکلات مربوط به خطاهای 404 و لینک های شکسته در سایت می تواند به خزیدن درست سایت آسیب برساند.

مورد دیگر این است که زیرساخت های فنی را در سایت فراهم کنید. یکی از این زیرساخت ها اجازه دادن خزش به سایت خصوصا در وردپرس است. اگر به وردپرس دستور دهید که اجازه ندهد موتورهای جست و جو از سایت شما دیدن نمایند، از خزیدن عنکبوت ها در سایت جلوگیری می کند. یک راه حل واضح برای اکثر متخصصان سئو این است که مطمئن شوید خط زیر از robots.txt حذف شده است.

به طور کلی می توانید دو دستور به جستجوگرها بدهید: اولین دستور به سرور شما می گوید که تمام موتورهای جستجو را از خزیدن سایت شما منع کند و دستور دوم به همه ربات ها امکان دسترسی کامل را می دهد. اگر جستجوگرها نتوانند سایت شما را بخزند در نهایت هر چه هم بر روی سئو تلاش کنید نمی توانید رتبه بگیرید چون آن ها به سایت شما سر نمی زنند و دسترسی خزنده ها و ایندکس سایت مانند یک سوئیچ است که اتومبیل را به حرکت می اندازد و سپس با سئو می توانید سرعت بگیرید به همین دلیل بسیار مهم است که مطمئن شوید که سایت شما 100 درصد آماده و از همان ابتدا قابل خزیدن است.

پیشنهاد میشه بخوانید...
Link juice چیست

7. اجزای سئو: انجام کارهای مربوط به ایندکس سایت

هرچند که ایندکس کردن با خزیدن متفاوت است اما هر دو به هم مرتبط هستند اما نمی توان آن ها را یک چیز دانست. انجام کارهایی مانند نوایندکس کردن سایت همانطور که گفتم مثلا با فایل robot.txt و نوفالو کردن لینک های داخلی دو مورد از کارهایی هستند که فرایند ایندکس سایت را با دردسر مواجه می کنند. ایندکس به معنای فهرست کردن است و ایندکس شدن پس از خریدن اتفاق می افتد. همچنین حتما باید در سایت خود نقشه سایت را قرار دهید.

یکی دیگر از مشکلاتی که برای ایندکس شدن سایت به وجود می آید وجود اسلش در آخر URL است. برای مثال

prantezco.com

/prantezco.com

این مشکل می تواند منجر به ایندکس شدن دو یا سه برابر تعداد صفحاتی شود که سایت شما واقعاً دارد. یعنی شما یک صفحه دارید، اما گوگل دو صفحه را آپدیت می کند و این بر روی فرایند سئو مشکل می شود. وقتی فرایند ایندکس سایت به درستی انجام نشود می تواند به مشکلاتی منجر شود که رتبه بندی سایت را با مشکل مواجه می کند و این حتی ممکن است موجب پنالتی شدن سایت و جریمه شود.

8. اجزای سئو: سئو تکنیکال

سئو تکنیکال یکی از اجزای مهم سئو داخلی است. و مباحث مهمی مانند افزایش سرعت سایت کدهای جاوا اسکریپتسئو تکنیکال در برگیرنده موارد بسیار مهمی است که رعایت آن ها موجب بهبود رتبه می شود. وقتی مشکلی در سئو تکنیکال سایت باشد احتمال دارد که کل سایت شما آسیب ببیند. برای مثال:

  • شما یک سایت ساخته اید و همه چیز خوب است اما یک افزونه باعث شده تا نوشته های سایت به هم بریزند.
  • در سایت شما یک اسلایدر وجود دارد که باعث می شود لود وب سایت شما 3 ثانیه به تاخیر بیفتد.
  • یا سایت شما مربوط به حوزه فروشگاهی است اما تنظیمات افزونه های سئو را خوب کانفیگ نکرده اید و اشتباها سایت خود را به عنوان یک سایت مجله ای به گوگل معرفی کرده اید.

و ببینید که همین کارهای ساده که احتمال دارد به چشم نیایند موجب می شوند تا پروسه سئو یک سایت با مشکلات مواجه شود. اگر در حال راه اندازی یک پروژه بزرگ هستید باید این را مدنظر داشته باشید که هر اشتباه کوچک هم می تواند بزرگ باشد و سایت را با مشکل مواجه کند.

9. اجزای سئو: محتوا

محتوا نیز خیلی اهمیت دارد و سئو محتوا را باید در اولویت قرار دهید. محتوا همچنان یکی از استانداردهای مهم گوگل است که ما به عنوان یک متخصص سئو می توانیم با استفاده از رتبه های برتر گوگل را کسب نماییم و بدین طریق ترافیک مناسبی را به خود اختصاص دهیم. سئو محتوا می تواند به شدت موجب شود که سئو یک سایت ارتقا یابد اما با این حال اگر به خوبی رعایت نشود می تواند از دو نظر به ضرر شما منجر شود.

مورد اول این است که اگر محتوای شما اسپم باشد می تواند باعث جریمه سایت شود و مورد دوم این است که شما اگر محتوا هم تولید نکنید از این نظر ضرر می کنید که فرصت های بسیار مناسبی را برای سئو سایت از دست داده اید. محتواها را می توانیم به دو نوع خوب و بد تقسیم کنیم و یک محتوای خوب یعنی محتوای یونیک و با رعایت استاندارهای سئو محتوا اما محتوای بد محتوایی است که دارای مشکلات بوده و اسپم است و باعث می شود که سایت شما در سئو دچار مشکل شود. فقط لازم است یک محتوای خوب ایجاد کنید که وفتی خودتان را جای کاربر می گذارید آن را دوست داشته باشد.

محتوای خوب باید به گونه ای ایجاد شود که در فضای مجازی نیز پخش شود، در بین مخاطبان شما مهم شود و تأثیر ماندگاری بر روی مردم بگذارد به طوری که بخواهند از شما خرید کنند. و همچنین، بازاریابی ویروسی به شما کمک می‌کند تا برای خود برند بسازید. خیلی از کسب و کارهای اینترنتی را می بینیم که با استفاده از استراتژی محتوا و بدون هیچ سرمایه ای توانستند که رتبه های برتر سئو و به طبع برندینگ و فروش زیادی را به دست بیاورند.

پیشنهاد میشه بخوانید...
ابزار سئو چیست؟ آموزش ابزار سئو + بیش از 15 مورد از برترینها

شما باید در ابتدای کار به تحقیق کلمات کلیدی توجه ویژه ای داشته باشید چون تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند که در نهایت بهترین کلمات را برای سئو سایت خود پیدا کنید. محتوای خوب همیشه باقی می ماند و این وجه تمایز آن است. وقتی از محتوا حرف می زنیم یعنی باید چند کار را به خوبی انجام دهید. مورد اول هدف گذاری کلمات کلیدی با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی است همچنین موارد دیگر مانند سئو داخلی، نوشتن متا دیسکریپشن عالی، نداشتن اشتباه تایپی، نداشتن خطاهای گرامری و استفاده از تصاویر بهینه شده نیز توصیه می شود.

گاها پیش می آید که ما محتوایی را می نویسیم و آن محتوا عالی است و تمامی موارد سئو نیز در آن رعایت شده اما کاربر از آن استقبال نمی کند در این صورت چاره کار شما دو چیز است. ابتدا می توانید محتوا را آپدیت کرده و نقاط منفی را حذف و محتواهای دیگر که فکر می کنید می تواند محتوا را بهبود دهد به آن اضافه کنید و در راه حل بعدی می توانید محتواهای جداگانه ای ایجاد کرده و به مرور زمان آن ها را جایگزین محتوای شکست خورد قبلی نمایید.

اجزای سئو

10. اجزای سئو: لینک سازی

بهتر است بگوییم که لینک ها یکی از مهم ترین عامل های رتبه بندی سایت توسط موتورهای جست و جو هستند. در مورد لینک سازی باید بگوییم که شما باید برای اینکه رتبه های خوبی را کسب کنید لینک سازی انجام دهید اما نه به هر قیمتی. برخی از لینک ها هستند که مفید نیستد و یا مضر هستند. لینک هایی هستند که اسپم به شمار می روند و می توانند باعث جریمه و حتی پنالتی گوگل شوند. اگر یک بک لینک اسپم و مضر باشد همان بهتر است که چنین لینکی دریافت نکنید.

بک لینک ها باید از سایت سایت‌های غیر اسپم و با کیفیت بالا باشند و به علاوه بهتر است از سایت هایی لینک بگیرید که هم موضوع سایت شما باشند. همچنین باید بک لینکی که دریافت می کنید دارای انکرتکست مرتبط باشد. انکرتکست همان متنی است که لینک را با آن می دهید. برای مثال موضوع سایت شما گوشی است، باید بک لینک هایی با انکرتکست مشابه داشته باشید. البته اگر هر از چند گاهی یک بک لینک بد گرفتید آن یک بک لینک بد مشکلی ایجاد نمی کند. اما زمانی که چنین کاری را بارها و بارها انجام می دهید و سایت شما بک لینک های نامفید زیادی کسب کند می تواند تبدیل به یک دردسر بزرگ شود که برای شما مشکل ایجاد می کند.

بهترین روش اجرای لینک سازی این است که اطمینان حاصل کنید که از روش های مختلف برای دریافت بک لینک استفاده می کنید، همیشه دنبال یک نوع لینک (برای مثال انجمنی) نمی روید، و نسبت مناسبی از انواع لینک هایی که این فرایند را طبیعی جلوه می دهند استفاده می کنید.

البته نمی توان به راحتی گفت که کدام لینک خوب و کدام لینک بد است اما بعضی از راه حل های کلی هستند که به شما کمک می کنند بفهمید کدام لینک خوب و کدام لینک بد است.

11. مهم ترین عامل سئو: اقدام

شما می توانید بهترین زندگیدنیا را داشته باشید. شما می توانید بهترین و عالی ترین ایده وب سایت را داشته باشید که بازدید زیادی کسب می کند و درآمد زیادی هم دارد. اما بدون انجام اقدامی برای تحقق بخشیدن به سئو، شما متاسفانه یک رویاپرداز دیگر در سرزمین اینترنتی هستید که آرزو می کند می تواند سریع ثروتمند شود و یک زندگی رویایی داشته باشید. شما باید اقدام داشته باشید و سپس می توانید در پول نقد خود را غرق کنید و زندگی عالی داشته باشید. البته شاید چون من نمی توانم هیچ تضمینی در مورد آن بدهم. اما، به هر حال از هیجان تعقیب و گریز در سئو لذت ببرید 🙂

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
17 types of marketing campaigns to inspire your next creative project

17 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ برای ایده به پروژه خلاقانه بعدی شما

آنچه در این پست میخوانید اجزای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی موفق17 نوع نمونه کمپین بازاریابی1. کمپین آگاهی از برند2….

بیشتر بخوانید
10 Tips for Using Video Content on Your E-Commerce Website

10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاهی

آنچه در این پست میخوانید 10 نکته برای استفاده از محتوای ویدیویی در وب سایت فروشگاه آنلاین شما1. فیلم های…

بیشتر بخوانید
Social Media Marketing

7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2024

آنچه در این پست میخوانید 7 راه برای افزایش فروش خود با بازاریابی شبکه های اجتماعیمخاطبان خود را پیدا کنیدافزایش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره شرکت طراحی سایت پرانتز

شرکت طراحی سایت پرانتز یک شرکت معتبر و حرفه‌ای در زمینه طراحی و توسعه وبسایت‌ها در شهر کرمان است. این شرکت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی وبسایت، به ارائه خدماتی با کیفیت و برتر در حوزه طراحی سایت می‌پردازد. از ابتدای تأسیس، هدف اصلی این شرکت ارائه راهکارهای بهینه و با کیفیت در زمینه ساخت و توسعه وبسایت‌های سازگار با اصول سئویی بوده است.